Problemer med NemID

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
sjonne
IRC nickname: sjonne

Problemer med NemID

Indlæg af sjonne »

Jeg er ny her, men én gang skal jo være den første. Har Ubuntu Udgave 12.04 (precise) 32-bit og bruger både Firefox og Chromium. Jeg kan uden problem logge på Nordea med NemID, men ikke på borger.dk og skat.dk og nemid.nu. Har OpenJDK Java 7 Runtime installeret. Har forsøgt at få hjælp hos danid support, men de kan ikke hjælpe. What can I do ?
Med venlig hilsen
Sjonne.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Problemer med NemID

Indlæg af Kurt Christensen »

Prøv at køre denne kode i terminalen

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java8-installer

Og velkommen :)
Når lejligheden byder sig.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Hej
og velkommen her.
Der er flere tråde netop om det emne, og vi har forsøgt at hjælpe, der hvor DanId ikke kan.
Vi har skrevet flere mails til skat, og de har kæmpet med det, og lavet om flere gange, siden årsopgørelserne blev klar.
Hos skat er løsningen at bruge tastselv kode og ikke NemId.
Jeg har lige logget indpå borger.dk, for at se, om det fungerer, inden jeg svarer her.
Umiddelbart fungerede det ikke i chromium, og "opdater" hjalp heller ikke.
Jeg prøvede Firefox og åbnede den i en anden side.
Derefter tastede jeg http://www.borger.dk og "opdater" flere gange uden held.
Jeg havde åbnetFirefox på en anden side, derfor kunne jeg bruge "pil tilbage" og frem flere gange, og på et tidspunkt kom NemId ruden frem, så jeg kunne taste ind og logge på.
Da det kører på netbank, er det ikke en fejl hos NemId.
Jeg gætter på, at det er måden, som Skat og borger.dk indlejrer det på i deres .asp (Windows) hjemmeside på,
der giver problemerne.
Jeg bruger OpenJDK Java 6 Runtime og min kone bruger OpenJDK Java 7 Runtime.
Tidligere havde hun Oracle Java, og det gav problemer med netbanken.
// Henning
buddig

Indlæg af buddig »

How to be me skrev:Prøv at køre denne kode i terminalen

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java8-installer

Og velkommen :)
Den er jeg ikke enig i, da den installerer Oracle :)
Oracle Java, som har haft alle problemerne.
// Henning
Brugeravatar
Kurt Christensen

Jeg har nu haft problemer med alle løsningerne, denne er den eneste der lader mig betale i danske bank med firefox.
buddig

Indlæg af buddig »

How to be me skrev:Jeg har nu haft problemer med alle løsningerne, denne er den eneste der lader mig betale i danske bank med firefox.
Vi lavede en test en af aftenerne i Ubuntu Randers og det lykkedes mig at betale 10 kr. til Jannie fra min Danske netbank med min OpenJDK 6.
Vi prøvede ikke med større beløb, så måske er der alligevel et problem. :) :)
// Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

oracle-java8-installer har lavet problemer i Nordea, så jeg har selv installeret oracle-java7-installer. Dette kan gøres med denne kommando:

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java7-installer
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Kurt Christensen

Det kunne være (måske) rart hvis de 10 mest efterspurgte "løsninger" lå fast et sted så folk så dem først inden de spurgte.
buddig

Indlæg af buddig »

buddig skrev:
How to be me skrev:Jeg har nu haft problemer med alle løsningerne, denne er den eneste der lader mig betale i danske bank med firefox.
Vi lavede en test en af aftenerne i Ubuntu Randers og det lykkedes mig at betale 10 kr. til Jannie fra min Danske netbank med min OpenJDK 6.
Vi prøvede ikke med større beløb, så måske er der alligevel et problem. :) :)
// Henning
Her er tråden, hvor jeg skippede Oracle til fordel for OpenJDK (sidste indlæg)
Er jeg virkelig den eneste her, der kan få det til at køre med IcedTea (OpenJDK) ?
// Henning
Senest rettet af buddig 5. apr 2013, 22:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

How to be me skrev:Det kunne være (måske) rart hvis de 10 mest efterspurgte "løsninger" lå fast et sted så folk så dem først inden de spurgte.

Vi har denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645 . Hvis der skulle være kommet andre løsninger, så kan vi jo tage en snak om dem, og så opdatere tråden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sjonne

Indlæg af sjonne »

Tak for jeres svar. :D
Kan forstå at det drejer sig om en problematik som er ofte forekommende. Hvornår mon myndighederne begynder at tage Linux-brugere med i deres overvejelser ?
Har tidligere forsøgt med "about:config + dom.ipc.plugins.java.enabled" etc. - men det ændrede ingenting.
Det er i forbindelse med borger.dk og skat.dk at jeg har problem og ikke med Nordea. Jeg kan også logge ind med NemID på nemid.nu.
/John
Med venlig hilsen
Sjonne.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

christian.arvai skrev:oracle-java8-installer har lavet problemer i Nordea, så jeg har selv installeret oracle-java7-installer. Dette kan gøres med denne kommando:

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java7-installer

Jeg har kørt denne kode sektion og har ikke problemer med Nemid .... hverken på skat.dk, borger.dk eller sparkron netbank ..... og det virker både i Firefox, chronium og chrome
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
sjonne

Indlæg af sjonne »

swotie - mange tak for rådet !! Gjorde som du skrev, og nu kan jeg looge ind på borger.dk på Chromium.
Det virker dog stadig ikke på Firefox: der kommer en boks: "Et script på denne side er muligvis optaget, eller svarer ikke længere.
Du kan standse scriptet nu, eller lade det fortsætte, for at se om scriptet afslutter. Script: resource://services-common/preferences. js:412". Og så er skærmbilledet frosset.
Men pyt med det, bare det fungerer i Chromium, så er jeg tilfreds. :D
Med venlig hilsen
Sjonne.
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Indlæg af swotie »

lyder godt :-) .... du må gerne markere emnet som løst, ved at klikke på fluebenet .... udfor det indlæg der løste dit problem.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

sjonne skrev:Det virker dog stadig ikke på Firefox: der kommer en boks: "Et script på denne side er muligvis optaget, eller svarer ikke længere.
Du kan standse scriptet nu, eller lade det fortsætte, for at se om scriptet afslutter. Script: resource://services-common/preferences. js:412". Og så er skærmbilledet frosset.

Jeg tror det er en tilføjelse der driller, prøv følgende
Hjælp > Genstart med tilføjelser deaktiveret
du bliver spurt om reset eller safe mode, vælg da safe mode og prøv så lige om du så kan komme ind på borger.dk, hvis du kan, skal du finde den tilføjelse der driller og enten deaktivere eller fjerne den
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.