Gimp problem

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Gimp problem

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har et billede men rammen omkring er alt for stor.

Jeg ønsker to (fotografier af ) ansigter halveret og sat sammen uden en hvid ramme omkring. Det er et tilbagevendende problem jeg ender altid med en kæmpe hvid ramme omkring det billede jeg vil have jeg fatter ikke GIMPS forklaringer, jeg prøver med LIbedraw og får samme problem. Hjælp modtages meget gerne.
Kardemommeloven er en god ting.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Gimp problem

Indlæg af buddig »

Jeg skal vist se det, for at forstå, hvad det er for en hvid ramme, men jeg gætter. :)
Hvis det er noget med copy paste, kan jeg gætte på at du ikke skal "copy", men bruge "copy visible"
Og "Paste into"
// Henning
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Hvis jeg har forstået dig ret skal du starte med at indsætte en alfakanal på det billede du klipper ansigtet ud fra. En alfakanal er en usynlig baggrund.

lag -> gennemsigtighed -> Tilføj Alfakanal

Dette er nødvendigt hvis du indsætter billeder, som er lavet uden alfakanal, hvilket gælder alle jpg billeder, men også kan være udeladt ved png og andre formater.

Så dette er ikke et GIMP problem, men et generelt "viden om hvordan billeder er bygget op" problem ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
utopia
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af utopia »

"Beskæringsværktøj" i værktøjs kassen, eller skift+c
træk en ramme omkring det der skal bevares, klik inde i din nye ramme. Og billedet er beskåret.