Ubuntu Tablet

Alt om Ubuntu på tablets.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 19:25

Billede
via
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/ubuntu-for-tablet-unveiled-by-canonical-nexus-7-download-coming-thursday

Har du en Nexus 7 eller en Nexus 10 kan du lave dig en Ubuntu Tablet på Torsdag i denne uge. :)

Ubuntu for Tablets - trailer


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 19. feb 2013, 19:57

Hvis man vælger at købe en nexus 7, hvor svært er det at lave den om til en ubuntu tablet? Jeg er stærkt fristet til at købe en.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 20:18

Toddvarg skrev:Hvis man vælger at købe en nexus 7, hvor svært er det at lave den om til en ubuntu tablet? Jeg er stærkt fristet til at købe en.


Lige præcis Nexus 7 og Nexus 10 er supportet.

Du lægger et image over på maskinen, og genstarter, og så er den en Ubuntu Tablet. :)
Man lægger et image ind i maskinen via en indbygget funktionalitet i maskinen, AFAIK.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 20:40

Canonical har en Tablet web side
http://www.ubuntu.com/devices/tablet

Husk også at kigge på:

Udvikle Ubuntu Apps
Hvis man vil udvikle Ubuntu Apps (virker på mobile, tablet, og desktop), så kan man kigge her:
http://developer.ubuntu.com/get-started/gomobile/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Martin Jørgensen » 19. feb 2013, 21:30

Sådan en Nexus 7 koster nu heller ikke ret meget :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 22:35

Martinjo84 skrev:Sådan en Nexus 7 koster nu heller ikke ret meget :)


Jeg vil hellere have "High-end Ubuntu enterprise tablet" udgaven - altså den hvor man bare sætter mus og tastatur til, og så er det en desktop Ubuntu maskine - det er det de kalder "Full desktop convergence", kig i partner linket i mit tidligere indlæg.

Den bliver muligvis ikke helt billig sådan en high-end tablet, men jeg er klar til at blive positivt overrasket.
Først og fremmest skal vi jo ikke betale MS-skat (en Windows licens man aldrig skal bruge), såeh ...

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu for tablets - Full video

Indlægaf lath » 20. feb 2013, 01:29

Ubuntu for tablets - Full video
Så kom den fulde video på 6 minutter og 10 sekunder om tableten:

En Ubuntu tablet er godt nok lækker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf pollute » 20. feb 2013, 09:11

lath skrev:
Martinjo84 skrev:Sådan en Nexus 7 koster nu heller ikke ret meget :)


Jeg vil hellere have "High-end Ubuntu enterprise tablet" udgaven - altså den hvor man bare sætter mus og tastatur til, og så er det en desktop Ubuntu maskine - det er det de kalder "Full desktop convergence", kig i partner linket i mit tidligere indlæg.

Den bliver muligvis ikke helt billig sådan en high-end tablet, men jeg er klar til at blive positivt overrasket.
Først og fremmest skal vi jo ikke betale MS-skat (en Windows licens man aldrig skal bruge), såeh ...

/Lars


Jeg ved ikke jeg føler lidt at jeg ligeså godt kunne bruge en computer så. Jeg ejer også allerede en Nexus 7, som jeg er meget tilfreds med. Selvom det virker lidt som overkill også at have en tablet. Jeg ved ikke rigtigt om jeg vil prøve det, det kommer an på hvor stabilt det er. Men nu må vi se hvad reporterne om det siger.

Folk blev godt nok lidt skuffede over at der ikke kom en HTC tablet. Lidt skægt at de to countdowns fra HTC og Conical var ens. Det skabte en del forventning, men HTC lancerede bare en telefon.

MS skat, det udtryk kan jeg godt. :twisted:
Min computer er en Acer Predator G3610

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf zob » 20. feb 2013, 17:03

Jeg skal vel roote min nexus 7 først...

...og gad vide om man kan dual-boote. Jeg synes ikke jeg kan finde noget info. Men det ved man måske ikke endnu?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 20. feb 2013, 17:50

zob skrev:Jeg skal vel roote min nexus 7 først...

...og gad vide om man kan dual-boote. Jeg synes ikke jeg kan finde noget info. Men det ved man måske ikke endnu?


Det er ikke en PC.
Ubuntu tablet firmwaren tager pladsen fra Android firmwaren.

Der er en mulighed for at flashingen af Ubuntu tablet firmwaren gør at Android så er ude i kulden for evighed for den enhed, så du skal være parat til at tage det tab at Ubuntu tablet firmwaren kan vise sig at være buggy, langsomt og fyldt med fejl, samt at Android aldrig igen kan installeres på enheden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf zob » 20. feb 2013, 19:25

Hmm.
Jeg giver den nok lige et par dage efter release, så jeg kan høre hvordan det går med folk. Men det bliver svært at holde fingrene væk. De to enheder jeg har gjort noget lignende med har det fint, og jeg kan stadig få den originale firmware tilbage hvis jeg skulle have lyst til det. (En sansa clip plus -> rockbox og en sony reader prs-600 -> prs-plus).

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Stra » 20. feb 2013, 20:41

lath skrev:Der er en mulighed for at flashingen af Ubuntu tablet firmwaren gør at Android så er ude i kulden for evighed for den enhed, så du skal være parat til at tage det tab at Ubuntu tablet firmwaren kan vise sig at være buggy, langsomt og fyldt med fejl, samt at Android aldrig igen kan installeres på enheden.

/Lars


"Having both Android and Ubuntu installed for dual boot

If you want to try Ubuntu but not lose your Android, you can use a dual-boot setup. There is a working solution for Ubuntu 13.04 on the XDA mobile developer forum. You need at least version 7 of MultiROM and the corresponding Recovery version. Also make sure that after installing the Ubuntu image that you go into the ROM list, click your new Ubuntu entry, and in the menu appearing then disable flash-kernel, otherwise Ubuntu updates would overwrite the boot sector. See also bug 1078391."

taget herfra https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 23. feb 2013, 17:18

Bare et opklarende spørgsmål, vil man kunde installere det samme på tablet'en som det man har på sin pc, eller er det kun app som er udviklet til den? Grunden til spørgsmålet er at wine kan styre adobe digital reader, der gør at man kan læse e-bøger på ubuntu. Hvis det kan fungere direkte i tablet'en, f.eks en nexus 7, så begynder det at blive mere interessant at man kun skal have en ting med på rejser, istedet for to eller tre, alt efter hvilket behov man har.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 23. feb 2013, 18:20

Toddvarg skrev:Bare et opklarende spørgsmål, vil man kunde installere det samme på tablet'en som det man har på sin pc, eller er det kun app som er udviklet til den? Grunden til spørgsmålet er at wine kan styre adobe digital reader, der gør at man kan læse e-bøger på ubuntu. Hvis det kan fungere direkte i tablet'en, f.eks en nexus 7, så begynder det at blive mere interessant at man kun skal have en ting med på rejser, istedet for to eller tre, alt efter hvilket behov man har.


Wine kræver support for x86 maskinkode, så det virker med andre ord ikke på mobiltelefoner og tablets der bruger en ARM mikroprocessor, der typisk bruger 1/10 af samme mængde energi for det samme arbejde i forhold til en x86 mikroprocessor

- eller man kan godt emulere en x86 mikroprocessor på en anden mikroprocessor arkitektur, men så går det 40x til 100x langsommere, dvs at man går fra en helt fin 1,2 GHz ARM maskinkode afviklingshastighed til 0,030 GHz til 0,012 GHz x86 maskinkode afviklingshastighed.

/Lars


@Toddvarg
FYI, (og no pun intended) - kunde er et navneord.
Ud fra konteksten kan jeg se at du mener kunne, som er et udsagnsord
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf buddig » 23. feb 2013, 21:11

Toddvarg skrev:Bare et opklarende spørgsmål, vil man kunde installere det samme på tablet'en som det man har på sin pc, eller er det kun app som er udviklet til den? Grunden til spørgsmålet er at wine kan styre adobe digital reader, der gør at man kan læse e-bøger på ubuntu. Hvis det kan fungere direkte i tablet'en, f.eks en nexus 7, så begynder det at blive mere interessant at man kun skal have en ting med på rejser, istedet for to eller tre, alt efter hvilket behov man har.
Kan man ikke læse ebøger på Android ?
Jeg har i nogen tid arbejdet med at få Debian kørende på en Android tablet, og da det kørte, fandt jeg ud af ,
at nogle af programmerne alligevel ikke kan køre med ARM processor.
Derfor stoppede jeg med det, og arbejder videre med de mange muligheder der findes i Android.
// Henning

Tilbage til "Tablets"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster