I mine foretrukne programmer kan jeg vælge mellem VLC media player, Filer, Filer, Åbn mappe med Thunar og Åbn Mappe. Uanset hvad jeg vælger bruger den Thunar, men jeg vil gerne kunne vælge Casa eller Nautilus. Hvordan kan jeg det når der ikke er mulighed for selv at indtaste et program? Jeg bruger i øvrigt Mate desktop.
Edit: Har prøvet at logge af op på igen, men det hjælper ikke.
PS: Er det med vilje at der er sommertid herinde?
Skift af filbrowser
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Skift af filbrowser
Gnomy skrev:I mine foretrukne programmer kan jeg vælge mellem VLC media player, Filer, Filer, Åbn mappe med Thunar og Åbn Mappe. Uanset hvad jeg vælger bruger den Thunar, men jeg vil gerne kunne vælge Casa eller Nautilus. Hvordan kan jeg det når der ikke er mulighed for selv at indtaste et program?
Alt+F2 tastekombination, og skriv programmets navn og tryk så på enter tasten. I Unity kunne du bruge søgeren, og så kan du også bruge en terminal, f.eks
Kode: Vælg alt
nautilus &
.. efterfulgt af CTRL+d tastekombinationen for at lukke terminalen uden at lukke nautilus.
Gnomy skrev:Jeg bruger i øvrigt Mate desktop.
Edit: Har prøvet at logge af op på igen, men det hjælper ikke.
Hvad hjælper ikke?
Start af et program har absolut intet at gøre med adgangskontrol (login).
Gnomy skrev:PS: Er det med vilje at der er sommertid herinde?
Ret dine indstillinger i bruger panelet her i forum. Jeg er enig i at det burde forum selv styre. Man kunne f.eks sagtens antage at tiden er dansk tid, da det her er et dansk forum.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak skal du have, men det jeg vil er at angive et andet program som standard filbrowser. Dvs. når jeg f.eks. klikker på et bogmærke, f.eks. Dokumenter, så vil jeg have at den bruger et andet program til at vise filerne i den mappe.
-
Gnomy skrev:Tak skal du have, men det jeg vil er at angive et andet program som standard filbrowser. Dvs. når jeg f.eks. klikker på et bogmærke, f.eks. Dokumenter, så vil jeg have at den bruger et andet program til at vise filerne i den mappe.
Du skal åbne det der hedder "Startup Applications" og der hvor der står files/filer skal du vælge et andet program, du skal muligvis nok skrive den kommando som desktoppen skal køre.
For Unity er det sådan her det gøres: http://comtech247.net/2012/06/04/how-to-configure-startup-applications-in-ubuntu-12-04/
Hver desktop har en en eller flere konfigurationsfiler der starter programmer op, hvor fil manageren er 1 af dem.
Jeg kender ikke din Mate desktop, så når du bruger en sådan eksotisk desktop bliver du nødt til at dykke ned i filsystemet og finde dens konfigurationsfiler og så redigere i dem, eller finde ud af om der er et program der kan det du vil.
(hint, hint: find ud af hvad upstream websitet er for den desktop, for de må have noget dokumentation du kan bruge)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Mate er en fork af Gnome2, så min desktop ser faktisk ud som Ubuntu gjorde før Unity. Der er mao. ikke noget eksotisk over den, tværtimod, det er netop derfor jeg har installeret den
Ok, der er altså 2 steder at angive filbrowser: I Opstartsprogrammer og i Foretrukne programmer. Her har jeg så pt. to forskellige angivet. Det viser sig at de to indstillingsmuligheder styrer forskellige ting. Er det på skrivebordet jeg klikker på henvisninger/genveje til mapper eller maskinen, er det styret af Opstartsprogrammer hvilket program, der åbnes. Er det i menuen under 'steder' jeg klikker på en mappe styres det af indstillingen i Foretrukne programmer, dog ikke når det gælder Maskinens ikon, her er det igen indstillingen i Opstartsprogrammer der bestemmer.
Nå, men så meget klogere mangler jeg stadig en løsning. Om ikke andet må der vel nok, som Lars også nævner, være en konfig-fil et sted hvor Foretrukne programmer gemmer indstillingerne, den vil jeg prøve at finde.
Ok, der er altså 2 steder at angive filbrowser: I Opstartsprogrammer og i Foretrukne programmer. Her har jeg så pt. to forskellige angivet. Det viser sig at de to indstillingsmuligheder styrer forskellige ting. Er det på skrivebordet jeg klikker på henvisninger/genveje til mapper eller maskinen, er det styret af Opstartsprogrammer hvilket program, der åbnes. Er det i menuen under 'steder' jeg klikker på en mappe styres det af indstillingen i Foretrukne programmer, dog ikke når det gælder Maskinens ikon, her er det igen indstillingen i Opstartsprogrammer der bestemmer.
Nå, men så meget klogere mangler jeg stadig en løsning. Om ikke andet må der vel nok, som Lars også nævner, være en konfig-fil et sted hvor Foretrukne programmer gemmer indstillingerne, den vil jeg prøve at finde.
-
Jeg har kigget lidt i dot-mapperne i min hjemmemappe, dvs i $HOME.
.config ser interessant ud. F.eks. jeg kører LXFE, og har også XFCE installeret, og jeg kan for XFCEs vedkommende se 2 mapper dr hedder "xfce4-session" og "xfce4" og for LXDE er der "lxsession" og "lxpanel" - jeg gætter på at du har noget der hedder gnome2 eller mate i ~/.config mappen.
En anden undermappe i ~/.config hedder autostart - det er ikke så svært at gætte hvad den gør, og rigtig nok har den da også de programmer jeg har til at starte op automatisk.
Det ser ud til at du skal kopiere programmets *.desktop fil ind i autostart mappen, hvis du vil have at den skal starte op automatisk.
Derudover havde Gnome 2 gconf og der var også et nyere tiltag der hed dconf - prøv at finde nogle editorer til de indstillings-filer.
/Lars
Edit: der er en .gconf mappe i $HOME med undermapperne desktop og apps, og der er også 2 mapper der hedder .gnome2, og .gnome2-private i $HOME mappen
Til sidst er der .local mappen i $HOME der indholder share undermappen
.config ser interessant ud. F.eks. jeg kører LXFE, og har også XFCE installeret, og jeg kan for XFCEs vedkommende se 2 mapper dr hedder "xfce4-session" og "xfce4" og for LXDE er der "lxsession" og "lxpanel" - jeg gætter på at du har noget der hedder gnome2 eller mate i ~/.config mappen.
En anden undermappe i ~/.config hedder autostart - det er ikke så svært at gætte hvad den gør, og rigtig nok har den da også de programmer jeg har til at starte op automatisk.
Det ser ud til at du skal kopiere programmets *.desktop fil ind i autostart mappen, hvis du vil have at den skal starte op automatisk.
Derudover havde Gnome 2 gconf og der var også et nyere tiltag der hed dconf - prøv at finde nogle editorer til de indstillings-filer.
/Lars
Edit: der er en .gconf mappe i $HOME med undermapperne desktop og apps, og der er også 2 mapper der hedder .gnome2, og .gnome2-private i $HOME mappen
Til sidst er der .local mappen i $HOME der indholder share undermappen
-
Tak for forslaget. Hvis det var autostart jeg skulle ændre ser det ud til at du rammer plet. I Opstartsprogarmmer er Caja valgt til filer - med kommandoen caja -n. I ~/.config/autostart har jeg også en fil til det. Den hedder noget forskelligt afhængig af hvilken filbrowser jeg bruger!! Thunar kalder den Filer, Caja kalder den nautilus-autostart.desktop. Fra Thunar kan jeg åbne den som tekstfi, det kan jeg ikke fra Caja, den advarer bare om at programstarteren ikke er betroet.
Nu er det imidlertid foretrukne filbrowser jeg vil have ændret, men jeg kan ikke finde den relevante fil til det.
Jeg har også forsøgt med grep i skjulte mapper for at finde en fil med ordet 'thunar', som er den streng der så skulle ændres, men det gav ikke noget brugbart resultat. Jeg tror jeg prøver at afinstallere Thunar, så må resultatet vise hvad den siger til det.
Nu er det imidlertid foretrukne filbrowser jeg vil have ændret, men jeg kan ikke finde den relevante fil til det.
Jeg har også forsøgt med grep i skjulte mapper for at finde en fil med ordet 'thunar', som er den streng der så skulle ændres, men det gav ikke noget brugbart resultat. Jeg tror jeg prøver at afinstallere Thunar, så må resultatet vise hvad den siger til det.
-
Gnomy skrev:Tak for forslaget. Hvis det var autostart jeg skulle ændre ser det ud til at du rammer plet. I Opstartsprogarmmer er Caja valgt til filer - med kommandoen caja -n. I ~/.config/autostart har jeg også en fil til det. Den hedder noget forskelligt afhængig af hvilken filbrowser jeg bruger!! Thunar kalder den Filer, Caja kalder den nautilus-autostart.desktop. Fra Thunar kan jeg åbne den som tekstfi, det kan jeg ikke fra Caja, den advarer bare om at programstarteren ikke er betroet.
Jeg ville nu bruge find.
Der er en grafisk udgave der hedder CatFish -hvor man ud over at bruge find, kan bruge locate der bruger en indekseret liste over progammer. locate indeholder ikke filer fra dot dirs.
Det kunne være en løsning at afinstallere. Det er muligt at desktoppen kender til et antal fil browsere, og så bare tager en anden filbrowser i brug.
Hvis det lægger din desktop ned så du ikke kan logge ind så kan du bruge tastekombinationen Ctrl+Alt+F1 til at komme til en tekst-only login, hvor du kan logge ind, og få en tekst-only terminal, hvor du så kan køre en
sudo apt-get install thunar
Du genstarter med
sudo restart
Du kommer tilbage til login/GUI med Ctrl+Alt+F7 tastekombinationen (ved genstart er den i GUI tilstand)
Hvis det også lægger X serveren ned er gode råd dyre.
Af den årsag har jeg altid en SSH server kørende på mine desktop maskiner, så jeg altid kan kontrollere min Ubuntu fra en anden computer der virker.
En SSH server er altid godt at have hvis du f.eks. eksperimenter med at optimere Ubuntu til din hardware - tænk X.org(=GUI) config fil.
/Lars
-
lath skrev:Jeg ville nu bruge find.
Find kræver at man kender filnavnet, man leder efter. Det gjorde jeg ikke, jeg vidste bare at thunar skulle ændres til caja.
lath skrev:Det kunne være en løsning at afinstallere. (...)
Hvis det lægger din desktop ned (...)
Se var godt nok et værst tænkeligt scenarie jeg ikke havde overvejet, så tak for troubleshootings-strategi, men jeg var heldigvis heldig. Prøvede med det resultat at den ikke kunne åbne mapperne, jeg fik ikke mulighed for at vælge et andet program. Men jeg fik det løst ved at logge på xfce (xubuntu med mate) og ændre filbrowser i Opstartsprogrammer dér og vupti, problemet løst Lidt underligt ganske vist, men måske en lille detalje mate-folkene ikke er stødt ind i endnu, eller har nedprioriteret til fordel for mere presserende bugfixing.
-
Gnomy skrev:lath skrev:Jeg ville nu bruge find.
Find kræver at man kender filnavnet, man leder efter. Det gjorde jeg ikke, jeg vidste bare at thunar skulle ændres til caja.lath skrev:Det kunne være en løsning at afinstallere. (...)
Hvis det lægger din desktop ned (...)
Se var godt nok et værst tænkeligt scenarie jeg ikke havde overvejet, så tak for troubleshootings-strategi, men jeg var heldigvis heldig. Prøvede med det resultat at den ikke kunne åbne mapperne, jeg fik ikke mulighed for at vælge et andet program. Men jeg fik det løst ved at logge på xfce (xubuntu med mate) og ændre filbrowser i Opstartsprogrammer dér og vupti, problemet løst Lidt underligt ganske vist, men måske en lille detalje mate-folkene ikke er stødt ind i endnu, eller har nedprioriteret til fordel for mere presserende bugfixing.
Om find
Såvidt jeg husker så virker file globbing fint. Skulle jeg nu huske forkert, så ved jeg at find har en -regex parameter
Spøjs løsning på dit problem
Det er godt nok en lidt spøjs løsning på dit problem, men fint at du fik løst dit problem ved at bruge et program på XFCE desktoppen.
/Lars
-
lath skrev:Om find
Såvidt jeg husker så virker file globbing fint. Skulle jeg nu huske forkert, så ved jeg at find har en -regex parameter
globbing? Hvad er det?
Jeg forstår ikke rigtig hvad du ville i stedet. Siger du at find med en -regex-parameter kan erstatte greb eller at jeg på en eller anden måde med den nemmere ville have kunnet finde hvor indstillingen var gemt?
-
Gnomy skrev:lath skrev:Om find
globbing? Hvad er det?
http://tldp.org/LDP/abs/html/globbingref.html
Gnomy skrev:Jeg forstår ikke rigtig hvad du ville i stedet. Siger du at find med en -regex-parameter kan erstatte greb eller at jeg på en eller anden måde med den nemmere ville have kunnet finde hvor indstillingen var gemt?
En regex er en forkortelse for regular expression, der kan oversættes til det noget upræcise regulære udtryk (der findes ikke noget dansk ord for det)
Det regex gør er at den giver et sandt eller falsk svar når den køres op imod det tekst den sammenlignes op imod. Det værktøj der bruger en regex gør så typisk noget når den regex enten matcher eller ikke matcher noget.
find kan meget mere end grep.
Slå evt. op på manual siden for find
man find
(q-tast afslutter man pager)
/Lars