CPU sat fast ved 600MHz

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Bergsø
Geografisk sted: Næver

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

Hej, min cpu er blevet låst fast til at køre 600MHz! Det er den højeste i min cpufreq panel vælger. Selvom maskinen åbenbart godt forstår hvad det er for en type cpu. Ved cat /proc/cpuinfo viser den:

processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 13
model name : Intel(R) Pentium(R) M processor 1.73GHz
stepping : 8
cpu MHz : 600.000
cache size : 2048 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 2
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss tm pbe nx up est tm2
bogomips : 1200.24
clflush size : 64

Men alligevel ved cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies viser den;
75000 150000 225000 300000 375000 450000 525000 600000

Altså en max hastighed på 600MHz! Det er virkelig virkelig frustrende!!!! Der må da være en eller anden måde dette kan fixes på? Jeg har googlet i timevis, og ledt alle forumer igennem, men har fundet intet! Til at starte med ville den heller ikke speedsteppe, men det er efter et par timers arbejde kommet op at køre... dog, som man kan se, med 600 som max. Jeg vil meget gerne have den op og køre med de fulde 1.73GHz.

Tak for tiden, og håber virkelig der er nogen der kan hjælpe!
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af sådanUBUNTU »

Det ser ud til, at din maskines strømstyringsprofil måske er sat til powersave. Prøv først at køre kommandoen:

sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

for herefter at tilføje appletten "CPU-frekvensskalering" til dit toppanel. Her kan du vælge din strømstyringsprofil. Måske skal du ind og ændre i din BIOS for at få lov til at styre processorhastigheden.

Prøv i øvrigt at se

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... 91&start=0
Bergsø

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

Hej Igen

jeg har frekvensskaleringen sat til... jeg satte den til for at tjekke hvor meget den lå på, og det var her igennem jeg opfangede problemet. Problemet er at den står med 600MHz som max! altså lidt over en GigaHerz for lidt.. bios står som det skal mht. strømstyring, og skaleringen osv.
Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! Da alt egentlig burde virke! Linket du giver, er til at bespare, men mit problem er lige det omvendte... Jeg prøver at installere powertop, og se om jeg manuelt kan sætte nogle hastigheder eller lign gennem den...
Al hjælp bliver modtaget med glæde!!!!
Bergsø

Powertop

Indlæg af Bergsø »

Har lige haft gang i powertop. Til ingen nytte... den foreslår samme hastigheder. Så jeg er nået lige vidt... Men nu sparer jeg selvfølgelig endnu mere strøm, mht harddisk og alle de andre dejlige ting i powertop! Men ingen nytte mht CPU :(
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Artificial Intelligence »

Fandt det her;

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... =wrong+mhz
Yes, 1.0GHz is what recent AMD CPU's idle at. Not only do they cut the clock speed, but they undervolt to 1.1V as well to save power and keep temps down. This is NOT a bug as the CPU scales back to speed when it gets loaded. If you really don't want it to scale, you should be able to disable "Cool'n'Quiet"/"PowerNow" in your BIOS, or remove powernowd and/or cpufreqd in synaptic. I wouldn't recommend that though.

Sidenote: you can monitor the speed of your CPU by adding the CPU Frequency monitor to your title bar. (right click, Add to Panel)
sådanUBUNTU

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af sådanUBUNTU »

Min pointe var ikke så meget strømbesparelse, men mere, at det ser ud som om din computer er fastlåst i powersave. Prøv at vælge indstillingen ondemand. Held og lykke med det! :)
Bergsø

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

Jeg kan godt se at han har næsten samme problem som mig... Men jeg havde jo problemet inden jeg installerede cpufreq, og lige nu her powernow. Så det er desværre heller ingen løsning.
Da jeg installerede cpufreq gjorde det bare at jeg kunne skalere ned til 75MHz... ikke lige det jeg ledte efter.

Er der virkelig ikke andre end mig der har haft dette problem? Som har en patch eller bare en eller anden løsning?!

Jeg kan bevidne at det i hvert fald ikke er CPU'en selv, da den virkede perfekt med XP, og i bios også bliver vist som at køre 1.73MHz
sådanUBUNTU

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af sådanUBUNTU »

Find en funktion i BIOS, der hedder "Long battery life mode" og slå den fra. Eller sæt Speedstep til automatic, ligeledes i BIOS.

Jeg har fundet en beskrivelse, som umiddelbart ligner din problemstilling "spot on":
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/120759
Cave
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Cave »

Nu kender jeg ikke til ubuntu's måde at konfiguere cpufreq, men på arch linux har jeg redigeret /etc/conf.d/cpufreq (prøv locate cpufreq på ubuntu) og sat 'governor' til 'conservative', samt slettet 'min_freq' og 'max_freq' (dem kan man naturlivis også selv opsætte, så de passer til ens cpu - ellers vil den selv gøre det). Har du ændret i cpufreq's konfigurationsfil?
Bergsø

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

Hej igen

til BIOS indlægget, har jeg lige sat alt hvad der overhoved kunne indstilles til at sluge så meget strøm som overhoved muligt. Ingen hjælp.

Til cpufreq, har jeg rodet med sudo gedit /etc/init.d/cpufrequtils og sat max til 1700 og min til 600. Det ændrede ikke ved noget, men nu har jeg prøvet at sætte hele filen/funktionen til false, så den derfor ikke loader ved start. Og prøver nu at genstarte... Skriver tilbage er afprøvelse.
Bergsø

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

Nope... stadig 600MHz
Bergsø

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af Bergsø »

ingen andre ideer?
sådanUBUNTU

CPU sat fast ved 600MHz

Indlæg af sådanUBUNTU »

nope :(

Ikke hvis du har tjekket og dobbelttjekket dine biosindstillinger. sorry...