Installation

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
micprop

Installation

Indlæg af micprop »

installation af ubuntu

har en disk der er delt i 3 dele
har windows på c
prøver at installerer ubuntu på d sd5
men den kommer ud og siger at der ikke er difineret et rood fil system og det kan gøres fra en meny men hvor er den
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation

Indlæg af AJenbo »

Dit D:-drev vil være formateret som en Windows partition hvilket du ikke kan installere Linux på. Hvis du køre installationen på normal vis burde den selv være i stad til at skrumpe dine Windows paritioner og oprettet en i et Linux format og der efter installere Ubuntu der på. Har du ikke brug for D drevet i Windows og vil du gerne bruge den plads det bruger til at installere Ubuntu skal du først slette paritionen, oprette en EXT4 parition og en SWAP partition (SWAP bør være på 1,5 * størrelsen på din RAM). EXT4 partitionen burde automatisk blive valgt som dit rood fil system (/).
micprop

Indlæg af micprop »

det er ikke det jeg efterlyser,
min disk delt i 3
c = windows
d = ext4
e = ext4
f = ext4
når jeg vælger e drevet og beder den om at installerer på e drevet komr den op og fortæller mig at der ikke definrt et rood filsystem, hvordanvælger jeg det
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Din PC kører med UEFI og her er MBR udskiftet med GPT. Linux understøtter fint GPT. Problemet er blot at GRUB2 kræver en 2MB BIOS Boot Partition. Det er den meddelelse, der kommer frem.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

At kalde dem d/e/f giver kun mening i Windows og jeg tvivler næsten på at du kan se de drev i Windows.

Når du selv laver partitonering skal du også vælge hvor systemet skal installeres. Når du kommer frem til følgende skærm billed under installationen, skal du vælge den parition hvor systemet skal installeres på, tryk ændre og sæt monterings typen til / (root).
Billede
micprop

Indlæg af micprop »

ja det er hvad jeg gør, jeg har en del af disken der ikke er formateret, men det elendige program kan ikke finde ud af at installerer på den del, jeg får heletiden samme meddelelse at der ikke er defineret et root filsystem, skal jeg finde et andet system at installerer
hvor finder jeg en beskrivelse på hvordan installations delen fungerer
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Der er flere muligheder, men først:

Hvilken ubuntu vil du installere.

Vil du køre automatisk dual boot ved hjælp af grub som lægger sig i Master Boot Record

Vil du have boot-valg liggende i Windows (så du kan hive ubuntu ud uden at det generer Windows)

Jeg kører selv med boot-valg liggende i Windows og rækkefølgen styres også derfra,
men det skal der tages stilling til inden der installeres ubuntu
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Marker din EXT4 parition, Tryk på change, vælg root (/) som mount point og tryk installer nu.