Java update til 711 eller nyere - ikke i term

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
nmouse
IRC nickname: nmouse
Geografisk sted: Ringsted

Java update til 711 eller nyere - ikke i term

Indlæg af nmouse »

Hej
Har prøvet at søge efter hvordan man opdateret Java i Ubuntu, men det er alt sammen noget med sudo apt-get xxx og det skal altså være nemt. (det skal vi ikke diskutere)
Det skal være fx at man tager opdaterings programmet og opdatere alt, så er det klaret, men hvis jeg undersøger hvilken Java jeg har(pt), så er det altså (Java version "1.7.0_09" og det er jo ikke den seneste, hvilket er .11.
Men så er der nogle nogle der skriver openJDK ? er det Oracle´s Java ?
- Det står der også hvis jeg skriver java -version ;-)

Hvordan kan jeg opdatere, via musen og ikke en terminal, samt validere at jeg har den nyeste Java version ? for hvis jeg bare benytter opdaterings programmet, så er det jo falsk sikkerhed !?

Håber nogle kan oplyse mig om dette ? samt mit skriv giver mening :-)

Nmouse
swotie
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Java update til 711 eller nyere - ikke i term

Indlæg af swotie »

der er en guide her til at holde din oracle java opdateret

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=16209

Oracle java og openJDK er ikke det samme .... nogle sværger til det ene ... og nogle til det andet .... men for mig at se er det en smags sag .... og lidt af en "religion", hvad man vælger .... jeg vælger oracle :-)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Brugeravatar
nmouse

Indlæg af nmouse »

Hej igen

100 tak for hjælpen, det er absolut den rigtige vej at gå :-) tak for det.

Det eneste jeg er ked af det er at man skal i konsol, det synes jeg ikke er brugervenligt, men sådan er det.

Det virker.. tak.. !!!!

Der burde være en overskrift på sitet, "Se her om JAVA som alle snakker om"

Det ville være en god service :=)

/Nmouse
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Der ligger allerede en beskrivelse, og løsning, under "Vigtige beskeder" på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

BTW er oracle-java7-installer ikke den nyeste, og det vil være en god ide at rydde op i gamle Javaudgaver, inden at man installere en PPA.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
nmouse

Indlæg af nmouse »

Hej alle.
Hvordan rydder man så op i de gamle ?

Og er der virkelig ikke nogle GUI til alt dette ??

/Nmouse
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil anbefale dig at bruge terminalen, og kommandoen der er i "Vigtige beskeder" rydder også op i gammelt Java først. Inden du er færdig med at tilføje en PPA via GUI, er du ret træt af metoden med musen. Det er i øvrigt en ret lang beskrivelse, specielt hvis der også skal ryddes op i gammelt Java først, så jeg vil pænt give spørgsmålet videre, hvis du vil bruge GUI :)

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Terminalen gier os mulighed for at give præcise instrukser og kæde flere værktøjer sammen. Der fungere også på tværs af mange brugere flader og versioner. Der for er det en fordel at henvise til den når man yder hjælp via et forum, men jo det er også muligt at installere software fra PPA's via musen hvis man insistere :)

Åben software kilder, vælg fanen andre, tryk tilføj, indsæt teksten "ppa:webupd8team/java", tryk ok. ok luk programmet. Åben software centeret søg efter "oracle java" (aktiver muligvis vis tekniske emner) vælg Oracel Java og installer den. Hvis ikke du finder pakken i software centeret så prøv at åbne software opdatering først.

OpenJDK og Oracel Java har ikke helt de samme versions numre så der for kan OpenJDK godt være den nyeste selv om den heder 1.7.0_09. For at opdatere den er det bare at åbne Software opdatering og trykke ok til at installere eventuelle opdatering.
swotie

Indlæg af swotie »

christian.arvai skrev:BTW er oracle-java7-installer ikke den nyeste, og det vil være en god ide at rydde op i gamle Javaudgaver, inden at man installere en PPA.

Christian @ ... Ved ikke om det er ovennævnte PPÅ du hentyder til ..... men jeg bruger den selv ....

min installerede version .... (build 1.7.0_11-b21) .... det er den nyeste, så vidt jeg kan se ;-)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

oracle-java7-installer er ikke den nyeste, det er oracle-java8-installer (PPA er ellers korrekt).

swotie

Indlæg af swotie »

christian.arvai skrev:oracle-java7-installer er ikke den nyeste, det er oracle-java8-installer (PPA er ellers korrekt).

Ok .... oracle 8 installer fandt jeg i synaptic .... så nu er 8-eren inde og 7'eren ude. :)
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

swotie

Indlæg af swotie »

swotie skrev:
christian.arvai skrev:oracle-java7-installer er ikke den nyeste, det er oracle-java8-installer (PPA er ellers korrekt).

Ok .... oracle 8 installer fandt jeg i synaptic .... så nu er 8-eren inde og 7'eren ude. :)

Det var ikke en god løsning :( ... derefter virkede java ikke :(

Kørte derefter Christian's "samlede koder"

KODE: VÆLG ALT
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java8-installer

Nu får jeg at vide at java er forældet .... og skal klikke "kør nu" hvergang for at java virker :(

EDIT: .... det er åbenbart kun i chronium, jeg får at vide at java er forældet .... i firefox og google chrome, får jeg det ikke at vide ..... hvorfor denne forskel ?
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvilken version har de 4 programmer?
swotie

Indlæg af swotie »

firefox er version 18 .... jeg kan ikke lige finde der, hvor der står hvilken version chronium og chrome har.

Chrome har jeg en PPA til at holde den opdateret med

Findes der en PPA til at holde Chronium opdateret ?

EDIT: jeg fandt en PPA til Chronium her https://launchpad.net/~chromium-daily/+archive/stable
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tryk på menuen øverst til højre og vælg "Om Chrome" for at se versionen. Hvilken version og udgave af Java var det?