Desktop i Ubuntu 12.04 LTS starter ikke op

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
karsten.lentfer
IRC nickname: Karsten
Geografisk sted: Høruphav, Sydals

Desktop i Ubuntu 12.04 LTS starter ikke op

Indlæg af karsten.lentfer »

Hej med jer,

Jeg må have dummet mig! Jeg har kørt problemløst med Ubuntu 12.04 LTS indtil for et par uger siden, men efter en anbefalet opdatering begyndte Ubuntus opstartstid at blive meget længere end tidligere, og jeg fik en fejlmeddelelse om at der "beklageligvis var sket en intern fejl". Jeg sendte naturligvis fejl-loggen til udviklerne.

Idag kiggede jeg nærmere på problemet, og det lader åbenbart til at det er Nautilus som er skyld i den interne fejl (jf. fejl-loggen). Jeg har derfor afinstalleret Nautilus og geninstalleret det igen (i samme session). Det hjalp tilsyneladende ikke. Derfor afinstallerede jeg Nautilus igen, men lukkede nu computeren ned for min plan var at installere Nautilus efter at Ubuntu var blevet rebootet.

Og her startede mine problemer for alvor! Da jeg startede Ubuntu op igen og kom til den velkendte login-skærm kunne jeg ikke logge ind. Når jeg tastede min adgangskode hoppede den tilbage til login-skærmen. Efter at have svedt ret kraftigt fandt jeg ud af, at jeg kunne trykke ctrl-alt-F2 og på den måde bypasse login-skærmen og komme frem til en konsol-login. Det lykkedes mig så at logge ind på min computer. Ved at surfe lidt rundt på nettet fandt jeg også ud af, at jeg kunne installere/opdatere gdm (Gnome Display Manager vistnok) for at løse login-problemet.

Det lykkedes mig at installere/opdatere gdm og fik en anden grafisk login-skærm (som gutten på nettet også havde beskrevet). Og nu lykkedes det ihvertfald at få Ubuntu til at acceptere min adgangskode. Men nu kommer den traditionelle desktop-baggrund frem uden at min programbjælke (den med LibreOffice, webbrowser, SoftwareCenter, etc.) kommer frem.

Jeg tror godt jeg dermed kan konstatere følgende:

*Min Ubuntu 12.04 LTS installation er grundlæggende tilstede.
*Mit login/adgangskode er ikke korrumperet.

Mit spørgsmål er derfor:

*Hvordan får jeg nemmest genskabt Ubuntu 12.04 LTS således jeg har den sædvanlige, grafiske login-skærm, programbjælke, etc. når jeg nu umiddelbart kun kan kommunikere via konsollen? Jeg vil lige nævne, at jeg ikke har installeret andre desktops end den som kommer med 12.04.

Jeg håber meget I kan hjælpe, for lige nu er jeg igen overladt til Windows 7....øv...!

Hilsen,

Karsten
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Desktop i Ubuntu 12.04 LTS starter ikke op

Indlæg af lath »

karsten.lentfer skrev:Hej med jer,

Jeg må have dummet mig! Jeg har kørt problemløst med Ubuntu 12.04 LTS indtil for et par uger siden, men efter en anbefalet opdatering begyndte Ubuntus opstartstid at blive meget længere end tidligere, og jeg fik en fejlmeddelelse om at der "beklageligvis var sket en intern fejl". Jeg sendte naturligvis fejl-loggen til udviklerne.

Idag kiggede jeg nærmere på problemet, og det lader åbenbart til at det er Nautilus som er skyld i den interne fejl (jf. fejl-loggen). Jeg har derfor afinstalleret Nautilus og geninstalleret det igen (i samme session). Det hjalp tilsyneladende ikke. Derfor afinstallerede jeg Nautilus igen, men lukkede nu computeren ned for min plan var at installere Nautilus efter at Ubuntu var blevet rebootet.

Og her startede mine problemer for alvor! Da jeg startede Ubuntu op igen og kom til den velkendte login-skærm kunne jeg ikke logge ind. Når jeg tastede min adgangskode hoppede den tilbage til login-skærmen. Efter at have svedt ret kraftigt fandt jeg ud af, at jeg kunne trykke ctrl-alt-F2 og på den måde bypasse login-skærmen og komme frem til en konsol-login. Det lykkedes mig så at logge ind på min computer. Ved at surfe lidt rundt på nettet fandt jeg også ud af, at jeg kunne installere/opdatere gdm (Gnome Display Manager vistnok) for at løse login-problemet.

Det lykkedes mig at installere/opdatere gdm og fik en anden grafisk login-skærm (som gutten på nettet også havde beskrevet). Og nu lykkedes det ihvertfald at få Ubuntu til at acceptere min adgangskode. Men nu kommer den traditionelle desktop-baggrund frem uden at min programbjælke (den med LibreOffice, webbrowser, SoftwareCenter, etc.) kommer frem.

Jeg tror godt jeg dermed kan konstatere følgende:

*Min Ubuntu 12.04 LTS installation er grundlæggende tilstede.
*Mit login/adgangskode er ikke korrumperet.

Mit spørgsmål er derfor:

*Hvordan får jeg nemmest genskabt Ubuntu 12.04 LTS således jeg har den sædvanlige, grafiske login-skærm, programbjælke, etc. når jeg nu umiddelbart kun kan kommunikere via konsollen? Jeg vil lige nævne, at jeg ikke har installeret andre desktops end den som kommer med 12.04.

Jeg håber meget I kan hjælpe, for lige nu er jeg igen overladt til Windows 7....øv...!

Hilsen,

Karsten

Du skal fjerne gdm, og bruge light dm

Kode: Vælg alt

sudo dpkg-reconfigure lightdm
(tjek lige at ligtdm er pakkenavnet for ligt dm før du kører kommandoen, og er det et andet bruger du det pakkenavn i stedet)

Du kan starte med at logge ind via en tekst terminal, og så defrra starte en ny Desktop:
  1. Tryk taste kombinationen CTRl+ALT+F1
  2. Nu ryger du over i tekst login:
  3. Skriv dit brugernavn og tryk på enter tast når du er færdig med at indtaste brugernavnet
  4. Gør det samme for kodeordet (bemærk at der ikke skrives noget på skærmen ved kodeordet, men at det alligevel modtages - du kan ikke rette fejlindtastninger i kodeord.
    så er du logget ind
  5. Nu kan du starte en ny X-seesion (grafisk brugergrænseflade/desktop).
    Du har din login session kørende på CTRL+ALT+F7, og den nye X-session starter op på CTRL+ALT+F8, som du automatisk skifter til med næste kommando:

Kode: Vælg alt

startx -- :1

Bemærk at der er 2 minus'er/bindestreger
  6. I den nye desktop kan du nu reparere på dit pakkesystem - prøv at reinstallere login manageren

startx tricket er fra: http://www.gnulinux.in/article/how-start-multiple-x-windows-ubuntu-linux - og virker pt ikke på min maskine - men det har virket før - ja, jeg har også problemer med login, men det er kun login til XFCE, Xubuntu sessionen der fejler, LXDE, og lubuntu sessionen virker fint.
Jeg reinstallerer i morgen fra Ubuntu 12.04 LTS 32-bit til Ubuntu 12.10 64-bit.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
karsten.lentfer

Hej Lars,

Mange tak for dit udførlige svar. Det er lykkes mig at få styr på tingene igen, og jeg overvejer også at gå fra 12.04 LTS til 12.10. Spørgsmålet er, om det udrydder de fejl jeg oplever. Jeg er ret sikker på, at det er Nautilus der giver problemer. Jeg kan ihvertfald ikke starte den op via ikonet og almindelig opstart via et terminalvindue resulterer i en segmentation error.

Jeg har afinstalleret Nautilus et par gange og geninstalleret, men det hjælper ikke. Jeg kan dog starte Nautilus problemløst op med gksudo Nautilus.

Det forekommer mig dog, at dette problem har huseret i et års tid nu....!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Prøv at oprettet en test bruger og se om det hjælper. Hvis nautilus virker der fra vil løsningen nok være at slette nogle af dine bruger indstillinger.
karsten.lentfer

Hmm...oprette en testbruger, siger du? Altså i form af at jeg laver en ny konto i Ubuntu, logger på med den og tjekker stabiliteten i Nautilus den vej rundt?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

karsten.lentfer skrev:Hmm...oprette en testbruger, siger du? Altså i form af at jeg laver en ny konto i Ubuntu, logger på med den og tjekker stabiliteten i Nautilus den vej rundt?

Ja, gør bare som du selv skriver.
Det er en ganske udmærket ide at køre den test som Ajenbo foreslår.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
karsten.lentfer

...jeg opgav 12.04 LTS og har opgraderet til 12.10 i stedet. Nu kører det hele smooth igen...!