Hej!
Jeg er fuldstændig ny til Ubuntu og Linux generelt, men så det som den bedste løsning da min efterhånden pensionklare windowscomputer valgte at stoppe med at virke (computeren kan stadig tændes, men starter i fejlreparation og kan ikke rigtig komme videre).
En kammerat sagde dog, at jeg bare kunne lægge et linux system på et usb-stik og åbne computeren derigennem, hvilket virker fremragende!
Dog har jeg det problem, at jeg ikke kan åbne mine gamle diske (havde 3 - en med systemet og nogle filer, og 2 med nogle andre filer og lidt programmer.. lidt rodet).
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre, at åbne disse drev igennem Ubuntu på USB? det er som sagt umuligt at starte windows op, og kopiere dem derigennem.
- Det er desuden Ubuntu 12.10 jeg har installeret.
på forhånd tak
Niklas
tilgå windows filer fra ubuntu usb
-
- IRC nickname: NiklasDybro
-
Re: tilgå windows filer fra ubuntu usb
- lige et lille ekstra spørgsmål.. kan jeg installere Ubuntu på computeren uden at miste en masse filer? ville sikkert være det smarteste hvis det skal bruges i længden
-
- IRC nickname: How to be me
du skulle gerne kunne redde dine windowsfiler fra Ubuntu, om så du brænder en dvd laver et usb-stik med enten live eller installeret som fuld fungerende OS fra usb-en, jeg vil lige redde vigtige filer med en live-kørsel fra en DVD inden jeg installerede, men ellers burde det kunne lade sig gøre at finde plads til Ubuntu på harddisken uden at slette noget der.
dine andre partioner og drev skulle gerne kunne ses fra din "homemappe" i menuen i venstre side.
ellers kan de monteres med programmet diskhåndtering i programmer.
dine andre partioner og drev skulle gerne kunne ses fra din "homemappe" i menuen i venstre side.
ellers kan de monteres med programmet diskhåndtering i programmer.
Når lejligheden byder sig.
-
når jeg prøver at åbne et drev fra homemappen får jeg blot beskeden "Adding read ACL for uid 999 to `/media/ubuntu' failed: Operation not supported", og kan derfor ikke komme ind og se mine gamle filer, det er der problemet ligger
vil dette med sikkerhed være muligt ved installation på harddisken?
vil dette med sikkerhed være muligt ved installation på harddisken?
-
- IRC nickname: How to be me
det kan jeg ikke lige svare på, jeg kan se mine drev fra usb og live-dvd.
her står noget om problemet jeg ikke lige kan oversætte
http://askubuntu.com/questions/202560/cant-mount-any-partition-due-to-usb-adding-read-acl-for-uid-1000-to-media-e
her står noget om problemet jeg ikke lige kan oversætte
http://askubuntu.com/questions/202560/cant-mount-any-partition-due-to-usb-adding-read-acl-for-uid-1000-to-media-e
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
At installere Ubuntu gøre ikke nogen særlig forskæld på måden du tilgår dine Windows drev. Det kan dog være windows drevet er beskadigt og ubuntu der for undlader at tilgå den for ikke at risikere at forårsage yderligere skade.
Prøv eventuelt at åbne Gpart og check disken for fejl samt se i information om der står nogle bemærkninger.
Prøv eventuelt at åbne Gpart og check disken for fejl samt se i information om der står nogle bemærkninger.
-
- Geografisk sted: Smørum
Hvis du brænder en hentet ubuntu på en Cd / DVD som så kan starte op i Live tilstand.
Fra den
Kan du lave en USB stick i live udgave ( som hedder start disk)
Kan du lave en USB HD i Live udgave
Eller (her tager jeg altid den indbyggede harddisk ud)
Installere ubuntu på en USB stick
Installere ubuntu på en USB HD
Alle fem bør kunne se dine filer på en windows partition
Men ikke køre programmer i windows
Installerer du direkte på den indbyggede harddisk, vil du normalt ikke kunne se filerne
som fjernes /overskrives af ubuntu
Fra den
Kan du lave en USB stick i live udgave ( som hedder start disk)
Kan du lave en USB HD i Live udgave
Eller (her tager jeg altid den indbyggede harddisk ud)
Installere ubuntu på en USB stick
Installere ubuntu på en USB HD
Alle fem bør kunne se dine filer på en windows partition
Men ikke køre programmer i windows
Installerer du direkte på den indbyggede harddisk, vil du normalt ikke kunne se filerne
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Gælder kun, hvis du vælger at overskrive hele disken. Vælger du at installere Ubuntu ved siden af windows, vil du også kunne tilgå dine windows-filer derfra.eyvind skrev:Installerer du direkte på den indbyggede harddisk, vil du normalt ikke kunne se filerne
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Smørum
Jow stra - men jeg ville bare lige sikre, at det hele ikke blev slettet.
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
mange tak for alle de gode svar! det viste sig, at det der skulle til var en live cd i stedet for usb, ved ikke hvorfor, men på den måde kunne jeg pludselig se alle mine gamle filer