Bjergkørsel i Toyota Auris

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af buddig »

Her på Tenerife har vi lejet en lækker ny Toyota Auris.
I går kørte vi op i højderne ved Masca, men når vi kørte nedad, kunne motoren ikke holde igen.
Den speedede op selv i første gear, så vi måtte holde farten nede ved at bremse hele tiden.
Er det bare sådan man gør i en moderne bil?
Vores lidt ældre biler hjemme kan bremse med motoren, så vi ikke kører bremserne varme,
Så det virkede lidt forkert for os hele tiden at skulle bremse uafbrudt.
Der er ingen instruktionsbog i bilen, så vi prøver os frem, eller spørger vennerne her :)
På forhånd tak for svar.
// Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvilken motor er der i den? Det lyder som en ret lille benzinmotor, og de er, pga. den mindre slagvolumen, ikke kraftige til at motorbremse med. Min egen bil har en 1.9 TDI motor, og der er meget kraftig effekt på det område.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af lath »

buddig skrev:Her på Tenerife har vi lejet en lækker ny Toyota Auris.
I går kørte vi op i højderne ved Masca, men når vi kørte nedad, kunne motoren ikke holde igen.
Den speedede op selv i første gear, så vi måtte holde farten nede ved at bremse hele tiden.
Er det bare sådan man gør i en moderne bil?
Vores lidt ældre biler hjemme kan bremse med motoren, så vi ikke kører bremserne varme,
Så det virkede lidt forkert for os hele tiden at skulle bremse uafbrudt.
Der er ingen instruktionsbog i bilen, så vi prøver os frem, eller spørger vennerne her :)
På forhånd tak for svar.
// Henning


Hvad med at bruge 2. gear - ikke så effektivt, men lidt er vel bedre end overophedede bremser.

Ingeniøren har også noget om mortorbremsning: http://ing.dk/artikel/124767-hvordan-virker-motorbremsning

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af NickyThomassen »

Har den automatgear?

Motorstørrelsen spiller selvfølgelig ind, men min fars 106 med en 1.1 liters motor, har faktisk en god motorbremse. På den anden side har jeg kørt en 3 liters varevogn i posten, som faktisk ikke havde en motorbremse.

Så min private lille teori er, at producenterne i dag selv kan bestemme, om deres motorer skal kunne fungere som bremse også. Jeg har dog ikke noget andet konkret at understøtte det med, end min (trods alt) ringe erfaring indenfor kørsel.

Set ud fra en brugers synspunkt, så kan det give god mening ikke at have en stærk motorbremse i en bil. Og det især hvis den har automatgear. I sidste ende tror jeg mange producenter i dag har primær fokus på komfort, og da rigtig mange bare ser bilen som transport fra A --> B, så skal den være så simpel og forudselig at køre som overhovedet muligt. Da motorbremsen i den samme bil reagerer forskelligt alt efter gear, terræn og vægt, så ved næsten at fjerne den, giver producenten en mere ensartet oplevelse af bilen.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af buddig »

Tak for svarene.
Det er en 6 gears model med benzinmotor.
Jeg ved ikke hvor mange kubik, motoren har, men den trækker fint opad med 4 personer,
Så den føles absolut ikke svag.
Selv i første gear kan den ikke holde igen, så jeg tænkte på, om det er noget med benzinøkonomien
og den helt nye teknik at gøre, for det kræver også energi at bremse.
// Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af Christian.Arvai »

Så vidt jeg ved lukker motorstyringen næsten helt ned for brændstoftilførslen, når man helt slipper speederen, netop for at det er mere brændstoføkonomisk.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af NickyThomassen »

Brændstoføkonomi og motorbremsning kan sagtens være skilt ad i moderne biler, og faktisk er det vigtigt at vide om bilen er "ren mekanisk", eller om den er "computerstyret". Det store skift kom i løbet af '90'erne, så de fleste biler er i dag computerstyret.

En mekanisk bil er (ikke overraskende) kendetegnet ved primært at være mekanisk styret, og det betyder at fx komprimeringsforholdet i cylinderne er fast, og at chokeren enten er manuelt styret fra kabinen, eller virker ved at et stykke metal reager på varme. Nogen mekaniske biler har elektronisk tænding, så grænsen er flydende.

Computerstyret biler har derimod en eller flere chips, ofte bare kaldet en kørecomputer under et, som kan ændre en eller flere ting omkring motoren under kørslen. Det betyder fx at komprimeringsforholdet ikke nødvendigvis er fast i en moderne bil, og ved at sænke det, opnås en dårligere, eller måske nærmere, en mindre effektiv motorbremse.

Grunden til at brændstoføkonomien og motorbremsen ikke hænger sammen længere, er at kørecomputeren sagtens kan stoppe tilførslen af brændstof til motoren, og stadig sænke komprimeringsforholdet, når man slipper speederen. Udover at komprimeringsforholdet er fast i en mekanisk motor, så bliver undertrykket fra motorbremsen (så at sige), nogen gange netop brugt til at stoppe eller næsten stoppe, brændstoftilførelsen til motoren.

Ellers burde det ikke have nogen negative effekter for motoren også at motorbremse, så længe den er smurt tilstrækkeligt og er varm når den skal yde noget. Men det gælder jo generelt for motorer og mekanik.

Jeg gennemførte i sin tid grundforløbet som bilmekaniker, men det var inden at kørecomputere var almindelige, så jeg kender da lidt til motorer. Personligt foretrækker jeg helt klart de ældre og mekaniske biler, især hvis de har elektronisk tænding og mekanisk automatgear. Der er bare noget over det, og når jeg er færdig med skolen igen, så skal jeg helt klart ud og finde sådan en igen :) Det var en Opel Corsa 1.4 liters fra '93 jeg havde sidste gang, og selvom den havde automatgear, så kørte den ~13-15 km på literen (hvis man kørte pænt). Ellers røg den ned på omkring 10 km/l.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af buddig »

Nicky> jeg er overbevist om, at Aurisen er spækket med elektronik, så indsprøjtning, tænding og meget mere er styret af computeren.
Det er derfor jeg spekulerer på, om den overhovedet ikke skal motorbremse som 5 - 10 år gamle biler.
Måske advarer den også, hvis bremserne bliver for varme.
Jeg har også tænkt på om den har en "knap til økonomikørsel" som skal slås fra, for at den reagerer mere traditionelt.
Lige som VW Lupo har. :)
// Henning
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Bjergkørsel i Toyota Auris

Indlæg af buddig »

christian.arvai skrev:Hvilken motor er der i den? Det lyder som en ret lille benzinmotor, og de er, pga. den mindre slagvolumen, ikke kraftige til at motorbremse med. Min egen bil har en 1.9 TDI motor, og der er meget kraftig effekt på det område.
En dieselmotor har betydelig større evne til at bremse med motoren pga. meget større kompression.

I går kørte vi igen en tur, og der fandt vi ud af, at den har en lille motor.
Så snart det gik lidt opad, skulle vi geare ned, og op på 4000 - 5000 omdrejninger for at holde farten på motorvejen.

Det er vist ikke muligt at markere trådens emne som løst på min Android tablet. :o
OK, fandt ud af, at off topic ikke er til løste emner.. :) :)
// Henning