Yderlige driver
-
Yderlige driver
Hej Ubuntu Danmark
Efter et mislykket opgradering af ubuntu 12.04 til 12.10 så måtte jeg installer det hele om igen, så nu virker det næsten.
For i de forrige udgaver af ubuntu var der et program der hed yderlige driver der er åbenbart ikke med mere i 12.10.
Jeg brugte altid den "originale" driver til mit ATI grafikkort da det gav mig bedre batteritid og lyd igennem HDMI stikket, med hvordan for jeg det op at køre igen?
Hilsen Ole
Efter et mislykket opgradering af ubuntu 12.04 til 12.10 så måtte jeg installer det hele om igen, så nu virker det næsten.
For i de forrige udgaver af ubuntu var der et program der hed yderlige driver der er åbenbart ikke med mere i 12.10.
Jeg brugte altid den "originale" driver til mit ATI grafikkort da det gav mig bedre batteritid og lyd igennem HDMI stikket, med hvordan for jeg det op at køre igen?
Hilsen Ole
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Yderlige driver
Den burde selv komme med forslag til yderlige drivere evn. efter genstart, ellers kan man søge efter dem i systemindstillinger eller panelstartside/yderlig drivere
at dette ikke skulle være muligt i 12.10 lyder mystisk?
at dette ikke skulle være muligt i 12.10 lyder mystisk?
Når lejligheden byder sig.
-
Sådan var det også i de tidligere udgaver med det er ikke med i 12.10
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Under Ubuntu 12.10 skal du søge efter "Yderligere Drivere" gennem Update-manager. Start programmet opdateringshåndtering, og når programmet har søgt efter opdateringer klikker du på knappen opsætning, eller indstillinger nederst til venstre - Her under finder du et faneblad med "Yderligere drivere". Klik på den og vælg den driver, du skal bruge. Resten kører som det plejer. - - Hvorfor Yderligere drivere er blevet flyttet til opdateringshåndteringen ved jeg ikke, men det fungerer udemærket.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Har ubuntu eller ati fjernet driverne? for jeg kan ikke vælge nogen driver ?
-
Driverne er ikke fjernet, men du har måske et kort, som ikke længere er understøttet i 12.10 - Jeg ved ikke, hvor gammel din hardware er, men det sker fra tid til anden, at drivere skrives ud af Linux-kernen på grund af alder.
Hvis du ingen drivere kan se, kan du tage turen med at installere igen, og denne gang huske at vinge de to nederste om tredje-parts-software af, så driveren til dit grafikkort installeres sammen med resten af systemet.
Hvis du ingen drivere kan se, kan du tage turen med at installere igen, og denne gang huske at vinge de to nederste om tredje-parts-software af, så driveren til dit grafikkort installeres sammen med resten af systemet.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jeg har også installeret tredje parts software da jeg installerede ubuntu, men driveren plejer den at bede om bagefter, men det kan være at mit hardware et ved at være for gammelt, jeg købte computeren i maj 2010
-
- IRC nickname: How to be me
bartwar skrev:Jeg har også installeret tredje parts software da jeg installerede ubuntu, men driveren plejer den at bede om bagefter, men det kan være at mit hardware et ved at være for gammelt, jeg købte computeren i maj 2010
fra ny? for så burde den ikke være for gammel.
Når lejligheden byder sig.
-
Ja jeg købte den ved mm-vision.dk i maj 2010
-
Så kan den ikke være for gammel nu, og der burde derfor være drivere under "Yderligere drivere" til den, selv om ATI altid har været noget skod på Linux. Der mangler simpelthed konkorrence på markedet for grafikkort, og det lider ATI helt ekseptionelt under. Var ATI blot halvt så interesseret i at understøtte Linux som nVidia er, så så det unægteligt anderledes ud.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
I stedet for blot at gætte kortet ud fra et årstal kan vi så ikke få den præcises model via denne terminal kommando:
Min er:
Du aktivere din driver sådan her i 12.10:
Åben Panelstartside, søg efter "Software Udater", tryk på "Indstillinger..." i nederste venstre hjørne, vælg fanen "Yderligere drivere", markere "Using Video driver for the AMD graphics accelerators from fglrx-updates (proprietary)", tryk "Anvend ændringer", "Luk", "O.K.".
Det kan jo være det er pga. de faktisk udvikler både en åbne og en lukket driver :p Jeg har personligt ikke været så glad for Nvidia's proprietære driver som jeg er for ATI's åbne driver.
Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i vga
Min er:
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Cedar PRO [Radeon HD 5450/6350] [1002:68f9]
Åben Panelstartside, søg efter "Software Udater", tryk på "Indstillinger..." i nederste venstre hjørne, vælg fanen "Yderligere drivere", markere "Using Video driver for the AMD graphics accelerators from fglrx-updates (proprietary)", tryk "Anvend ændringer", "Luk", "O.K.".
Jimmyfj skrev:Var ATI blot halvt så interesseret i at understøtte Linux som nVidia er, så så det unægteligt anderledes ud.
Det kan jo være det er pga. de faktisk udvikler både en åbne og en lukket driver :p Jeg har personligt ikke været så glad for Nvidia's proprietære driver som jeg er for ATI's åbne driver.
-
Mit grafikkort er
Jeg kan desvære ikke markere nogle drivere da listen er tom, jeg kan kun skifte faneblade og trykke "Luk"
Kode: Vælg alt
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RV710 [Mobility Radeon HD 4300 Series] [1002:9552]
Jeg kan desvære ikke markere nogle drivere da listen er tom, jeg kan kun skifte faneblade og trykke "Luk"
-
- Admin
Radeon HD 4xxx er ikke længere undersøttet siden Catalyst 12.7 (udkom for 3 måneder siden). Radeon HD 4xxx serien er fra 2008. I tilfældet af dit kort er modellen fra d. 30 september 2008.
Du kan stadig bruge 12.6 driveren (legacy) med dit kort, men den er desværre ikke kompatibel med x.org 1.13 som er det grafiske system i Ubuntu 12.10. AMD har nævnt at der sansynligvis kommer en udgave af Catalyst 12.6 der vi undersøtte x.org 1.13, men der er ingen tids horisont og det vil sansyneligvis vare et stykke tid. Så hvis du vil bruge den nu bliver du også nød til at nedgradere x.org til 1.12.
Du kan finde en guide (temmelig let at følge) til at installere Catalyst 12.6, og nedgradere til x.org 1.12, her:
http://www.ubuntuvibes.com/2012/10/how-to-install-amd-catalyst-legacy.html
Hvis du nedgradere x.org kan det dog have uforudset konsekvenser for ved ligeholdelsen af dit system i fremtiden. Et alternativ er også at køre Ubuntu 12.04 som vil være undersøttet frem til april 2017.
Du kan stadig bruge 12.6 driveren (legacy) med dit kort, men den er desværre ikke kompatibel med x.org 1.13 som er det grafiske system i Ubuntu 12.10. AMD har nævnt at der sansynligvis kommer en udgave af Catalyst 12.6 der vi undersøtte x.org 1.13, men der er ingen tids horisont og det vil sansyneligvis vare et stykke tid. Så hvis du vil bruge den nu bliver du også nød til at nedgradere x.org til 1.12.
Du kan finde en guide (temmelig let at følge) til at installere Catalyst 12.6, og nedgradere til x.org 1.12, her:
http://www.ubuntuvibes.com/2012/10/how-to-install-amd-catalyst-legacy.html
Hvis du nedgradere x.org kan det dog have uforudset konsekvenser for ved ligeholdelsen af dit system i fremtiden. Et alternativ er også at køre Ubuntu 12.04 som vil være undersøttet frem til april 2017.
-
Okay træls, har du nogen erfaring med at nedgradere?
-
- Admin
Ikke for alvor.