Hejsa
Jeg er helt groen inden of Ubuntu og har de seneste dage rodet med Ubuntu Server. Jeg har laert en hel del, men der er stadig en masse ting jeg ikke forstaar. Jeg har taenkt mig at installere systemet forfra og forhaabentlig goere det rigtigt denne gang.
En af de ting jeg ikke helt forstoaar er maaden ens partitioner er delt op paa. Jeg har taenkt mig at koere i lille system med en 60GB SSD system disk og en 2TB disk til filer.
Jeg har set flere steder at folk opretter /boot, /root, /swap og jeg ved ikke hvad partitioner. Er der nogen der kan forklare hvad det er?
Da jeg foerste gang installerede systemet havnede min /home folder paa system disken. Den har jeg hoert er bedst at have paa en anden partition, hvilket i mit tilfaelde vil vaere min 2TB disk? Er det korrekt antaget og er det muligt at aendre /home folderen til at ligge paa en anden partition under ubuntu server setup?
Haaber i kan hjaelpe en nybegynder
Partitions skema
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Partitions skema
hvis du er hel grøn ville jeg anbefale at du installerer en almindelig Ubuntu på en pc først og leger lidt med det først for at lære det lidt at kende.
Ubuntu kører på en partion på harddisken der er formateret i ext4-format, windows kører fra en partion der er formateret til ntfs-format, swap er en partion der fungerer lidt som ram og bruges mest når maskinen sættes i dvale.
Ubuntu kører på en partion på harddisken der er formateret i ext4-format, windows kører fra en partion der er formateret til ntfs-format, swap er en partion der fungerer lidt som ram og bruges mest når maskinen sættes i dvale.
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: MortenSJ
Jeg foeler mig egentlig godt tilpas i Ubuntu Server og foeler jeg hele tiden laere noget saa jeg holder fast lidt endnu. Det hele virker egentlig som det skal, jeg kunne dog godt taenkte mig at hoere hvordan folk ligger deres partitioner.
Jeg ved ikke om det er bedst, men for mig virker det mest logisk at have ens filer delt op i system og storage.
Som naevnt har jeg en 60gb SSD og en 2TB storage.
Ville det ikke vaere mest optimalt at have Ubuntu samt /home/user folderen paa den lille system disk og saa lave en partition ala /media som er d. 2 TB storage og saa have alle shares og filer paa den?
Jeg har laest andre som har alle deres ting i /home/user folderen, men der ligger jo ogsaa en masse andre ting og vil helst adskille bruger filer og storage.
Jeg ved ikke om det er bedst, men for mig virker det mest logisk at have ens filer delt op i system og storage.
Som naevnt har jeg en 60gb SSD og en 2TB storage.
Ville det ikke vaere mest optimalt at have Ubuntu samt /home/user folderen paa den lille system disk og saa lave en partition ala /media som er d. 2 TB storage og saa have alle shares og filer paa den?
Jeg har laest andre som har alle deres ting i /home/user folderen, men der ligger jo ogsaa en masse andre ting og vil helst adskille bruger filer og storage.
-
- IRC nickname: How to be me
-
- IRC nickname: MortenSJ
Okay, mange tak for hjaelpen