youtube-dl

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 4. nov 2012, 22:22

@AJenbo

Du bliver altså nød til at citere hele paragraffen fra 5B

Content is provided to you AS IS. You may access Content for your information and personal use solely as intended through the provided functionality of the Service and as permitted under these Terms of Service.

You shall not download any Content unless you see a “download” or similar link displayed by YouTube on the Service for that Content. You shall not copy, reproduce, distribute, transmit, broadcast, display, sell, license, or otherwise exploit any Content for any other purposes without the prior written consent of YouTube or the respective licensors of the Content.

YouTube and its licensors reserve all rights not expressly granted in and to the Service and the Content.


Lige netop det du citere bliver uddybet i sætningen efter, som er den jeg bruger. Og den næste sætning siger at det uploader der bestemmer der. Og ejer man det selv, så bestemmer man det selv. Er det uploaded som CC, så har de overdraget dig retten til at bruge det som du vil, med de krav der følger med licensen.

Og det står endda fuldstændig klart i den sidste sætning at :
YouTube and its licensors reserve all rights not [b]expressly granted in and to the Service and the Content.[/b]

Der står ikke expressly, at ejer (licensors) af materialet ikke må downloade det. Der står ikke expresssly, at man ikke må hente CC licenseret materiale.

Youtube som service udbyder og licensors bliver sidestillet i deres rettigheder i denne sidste sætning.

Youtube's ToS beskriver klart 3 roller man kan have. Serviceudbyderen (youtube), licensors (den som uploader) og brugere. Og derfor skal man læse det afsnit der passer til hver af rollerne.

Youtube's licens er en ansvarsfraskrivelse, sådan at de ikke kommer i klemme på at udbyde materiale heller ikke selvom det er ulovligt. For det er nemlig licensors ansvar.

Det er helt klart, at man ikke kommer i klemme med nogle regler overhovedet, hvis man ikke downloader noget. Men det betyder altså ikke at det er ulovligt at downloade materiale, som licensor har givet en rettigheder til.

Og at downloade er ikke at fjerne noget - det er at kopiere. Og det er fuldt ud tilladt at digitalt kopiere CC og eget materiale.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 5. nov 2012, 08:44

Nu henviser jeg jo sådan set til nettop den del så det er ikke forde jeg har overset den.

Jeg ved godt at download ikke fjerner noget fra deres server, men det bruger stadig youtubes services til at overføre dataen og det er det jeg mener de ikke giver tilladelse til.

Da de ikke nævner download i anden sætning, viker det mere som om de udyber hvad du IKKE må, frem for at lave en undtagelse for første sætning.

En lidt firkantet læsning af deres tekst kunne være:
Du må under ingen omstændigheder downloade noget Indhold medmindre du ser et "download"- eller lignende link der vises af YouTube på tjenesten for dette Indhold. Du må heller ikke kopiere, reproducere, distribuere, overføre, udsende, vise, sælge, licensere eller på anden måde udnytte indhold til andre formål uden forudgående skriftlig tilladelse fra YouTube eller de respektive licensgivere af Indholdet.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 6. nov 2012, 00:16

Og NETOP derfor må du gøre det hvis du har " forudgående skriftlig tilladelse fra YouTube eller de respektive licensgivere af Indholdet."

Det er undtagelsen for reglen. Det står fuldstændigt klart og tydeligt. Det er ikke engang et OG, så det skal bare være fra den ene part.

Jeg kan til enhver tid give mig selv skriftlig tilladelse og er det uploaded med CC, så er tilladelsen givet derigennem.

Det kan ikke stå mere tydeligt end det..........
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 6. nov 2012, 08:29

Det giver dig kun tilladelse ti at kopiere, reproducere, distribuere, overføre, udsende, vise, sælge, licensere eller på anden måde udnytte indhold til andre formål. Ikke download, det er kun YouTube der kan give dig tilladelse til det.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 6. nov 2012, 08:49

At "downloade" er at lave en kopi, om man så gør det fra fil til fil, mappe til mappe, drev til drev, computer til computer eller server til klient.

Ellers hedder det flytte, hvilket indebærer at originalen er væk.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2013, 16:32

Jeg fik hvis aldrig svaret på den her. Ja du må kopiere video lige så tosset du vil. Men det hjælper lige lidt da du ikke må hente indhold fra YouTube serveren via andre værktøjer end dem de stiller tilrådighed.

Er er endnu en dårlig analogi:
Det er din bold, men den ligger ikke i din have. Hvis du henter den trænger du ind på privat område.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 23. jun 2013, 22:50

at hente er stadig det samme som at kopiere - fordi originalen forsvinder ikke.

Så det du skriver er reelt set: man må gerne kopiere, men det må man ikke!!!

Eller

Dette er CC licenseret, men det er det ikke alligevel

Det er licensen der er styrende, og det er uploaderen der styrer licensen - ikke analogier eller youtube. Og det har jeg gennemgået på de foregående sider ud fra youtube's regler.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2013, 10:29

thj01 skrev:Så det du skriver er reelt set: man må gerne kopiere, men det må man ikke!!!

Som jeg igen og igen prøver at foklare er at CC og EULA er modstridende. CC siger ud må kopiere, men EULA siger du ikke må benytte YouTubes server til dette. Altså må du finde en anden vej at kopiere videoen på. CC tilsidesætter ikke EULA.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: youtube-dl

Indlægaf Jimmyfj » 24. jun 2013, 13:34

CC tilsidesætter ikke EULA


Så det, du siger, Anders, er det at EULA "snupper" uploaders rettigheder til det uploadede materiale, CC eller anden licens?

For mig at se fremstår det som du siger, at EULA er den man skal rette sig efter, ikke ophavs-personens valg af licens. Mig bekendt fraskriver du dig ikke dine rettigheder til det værk, du har valgt at uploade. Jeg kan tage fejl, jo.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: youtube-dl

Indlægaf Kurt Christensen » 24. jun 2013, 14:28

Jimmyfj skrev:
CC tilsidesætter ikke EULA


Så det, du siger, Anders, er det at EULA "snupper" uploaders rettigheder til det uploadede materiale, CC eller anden licens?

For mig at se fremstår det som du siger, at EULA er den man skal rette sig efter, ikke ophavs-personens valg af licens. Mig bekendt fraskriver du dig ikke dine rettigheder til det værk, du har valgt at uploade. Jeg kan tage fejl, jo.


Så må man jo gemme originalen på egen medie og uploade en kopi man så helt lovlig kan slette hvis man lyster.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2013, 14:56

@Jimmyfj: Det er ikke fordi den overskriver CC, men den står i vejen for at du kan bruge CC til særlig meget med det indhold der ligger på YouTube. Selve videoen må du gøre med hvad du vil, men du kan ikke hente den fra YouTube uden at overtræde deres regler. At indholdet er frit betyder ikke at servicen også er det. Videoer der uploades og afspilles på YouTube kræver både regne kraft til konverteringen, båndbrede samt lagrings plads, disse er ikke gratis. Google tjener penge på de reklamer der bliver vist når du ser videoen, det er sandsynligvis derfor de stiller dette krav til brugen af YouTube.

For nyligt sagsøgte Google faktisk Microsoft pga. den YouTube-afspiller der fulgte med Windows Mobile ikke viste de reklamer som YouTube har.

How to be me skrev:Så må man jo gemme originalen på egen medie og uploade en kopi man så helt lovlig kan slette hvis man lyster.

Præcis.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 24. jun 2013, 21:34

Som jeg vist har skrevet en del gange på denne tråd, så bliver kapitel 4 og 6 mudret ind i hinanden. Og selvom Youtube er ret store, så er de ikke større end hverken den amerikanske, europæiske eller Danske lovgivning.

Man kan ALDRIG miste rettighederne over sit eget værk, med mindre man GIVER det til andre. Og man har ikke givet rettighederne til sine uploads til Youtube - man har givet Youtube lov til at dele ens værk med andre.

Jeg har virkeligt svært ved at se hvorfor det kan være så svært at forstå.

Jeg ejer mine ting, men kan vælge at bruge youtube som en platform til at vise mine værker for andre.

For nyligt sagsøgte Google faktisk Microsoft pga. den YouTube-afspiller der fulgte med Windows Mobile ikke viste de reklamer som YouTube har.


Det handler jo netop om at de bruger Youtube tjenesten - og der er der pålagt betingelser. Men hvis man henter et værk, som er frit tilgængeligt ned på sin egen PC, så bruger man ikke youtube tjenesten mere, men kun værket i sig selv.

Det er pærer og bananer du bruger til at bevise at de ikke er æbler!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2013, 23:39

Det at hente en video fra YouTube er jo lige nettop at anvende deres tjeneste, og det må du ikke gøre med andet end de afspillere de stiller til rådighed. Vi er enige i at efter man har hentet værket så bruger man ikke YouTube længere og selve værket er ikke bundet af deres EULA, men på det tidspunkt har du allerede overtråd deres EULA ved nettop at hente det fra deres server via et ikke officielt værktøj. Der i ligger hele problemet. Værket er frit, det er servicens ikke.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: youtube-dl

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2013, 11:25

5 Generelle begrænsninger vedrørende brug
5.1 YouTube giver dig hermed tilladelse til at få adgang til og at bruge Tjenesten i henhold til de følgende udtrykkelige betingelser, og du accepterer, at hvis du ikke opfylder disse betingelser, vil det udgøre misligholdelse af Vilkårene fra din side, medmindre du har en ufravigelig ret hertil under lovgivningen:

du accepterer at ikke distribuere nogen dele af Websiden eller Tjenesten, herunder men ikke begrænset til Indhold, via medier uden YouTubes forudgående skriftlige tilladelse, medmindre YouTube stiller midler til rådighed for en sådan distribution gennem funktioner, der tilbydes via Tjenesten (såsom YouTube Player);
du accepterer at ikke ændre eller modificere nogen dele af Websiden eller Tjenesten (herunder men ikke begrænset til YouTube Player og teknologi relateret hertil);
du accepterer at ikke søge adgang til Indhold via anden teknologi eller andre metoder end video afspilningssiderne på selve Websiden, YouTube Player, eller sådanne andre metoder, som YouTube udtrykkeligt angiver til dette formål;
du accepterer at ikke ville (eller forsøge at) omgå, frakoble eller på anden måde afbryde sikkerhedsfunktioner i Tjenesten eller funktioner, der (i) forhindrer eller begrænser brug eller kopiering af Indhold eller (ii) skal håndhæve begrænsninger for brug af Tjenesten eller indholdet, som er tilgængelig via Tjenesten;

https://support.google.com/youtube/answer/56100?hl=da
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 11. aug 2013, 10:50

Jeg har gravet lidt mere i emnet, og det er faktisk lovligt at downloade videoer fra ens egen konto, blot ikke via eksterne værktøjer som youtube-dl, men det kræver faktisk ikke at man sætter licensen til CC. For at hente vidoer fra din konto skal du gå til http://www.youtube.com/my_videos?o=U , tryk på pilen ud for rediger knappen og vælg "Download MP4".
Det er let og overtræder på ingen måde YouTubes betingelser for brug af deres indhold. Der udover kan du kopiere CC videoer til din konto via http://www.youtube.com/editor og der efter hente dem.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster