Hej jeg mangler hjælp til at få fuld kontrol over bruger konti på min Ubuntu, der er 3 konti og min er administrator de andre er standard brugere, den ene er sat til logind uden password og den er på en eller amdem måde blevet til til standard, jeg ville hellere have logind skærmen og så vælge hvilken bruger som skulle starte.
Jeg kan logge ud af standard kontoen og ind på min egen, men for at komme tilbage til standard kontoen skal jeg genstarte computeren, når jeg logger af min egen konto og vil ind på standard kontoen så vil computeren have password selv om kontoen er sat til at logge ind uden password, kodeordet har jeg glemt og derfor skal jeg genstarte computeren så startes standard kontoen uden logind, jeg vil gerne have mere kontrol med bruger konti og hvordan man logger på men det kan jeg ikke med de muligheder som er i systemindstillinger - Brugerkonti
kan man ikke vælge at en eller flere bruger konti må åbne uden adgangs kode og alligevel få start skærmen med valg muligheder mellem de 3 konti?
Og kan man sætte de 2 konti som må åbne uden adgangs kode til at åbne uden at bede om adgangs kode?
Kan der installeres en udvidelse med flere funktioner i min bruger konto (administrator) ?
Så vidt jeg husker kunne jeg fuld ud administrere konti i tidligere versioner af Ubuntu
Fuld kontrol over brugere
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fuld kontrol over brugere
OVN skrev:Hej jeg mangler hjælp til at få fuld kontrol over bruger konti på min Ubuntu, der er 3 konti og min er administrator de andre er standard brugere, den ene er sat til logind uden password og den er på en eller amdem måde blevet til til standard, jeg ville hellere have logind skærmen og så vælge hvilken bruger som skulle starte.
Jeg kan logge ud af standard kontoen og ind på min egen, men for at komme tilbage til standard kontoen skal jeg genstarte computeren, når jeg logger af min egen konto og vil ind på standard kontoen så vil computeren have password selv om kontoen er sat til at logge ind uden password, kodeordet har jeg glemt og derfor skal jeg genstarte computeren så startes standard kontoen uden logind, jeg vil gerne have mere kontrol med bruger konti og hvordan man logger på men det kan jeg ikke med de muligheder som er i systemindstillinger - Brugerkonti
kan man ikke vælge at en eller flere bruger konti må åbne uden adgangs kode og alligevel få start skærmen med valg muligheder mellem de 3 konti?
Og kan man sætte de 2 konti som må åbne uden adgangs kode til at åbne uden at bede om adgangs kode?
Kan der installeres en udvidelse med flere funktioner i min bruger konto (administrator) ?
Så vidt jeg husker kunne jeg fuld ud administrere konti i tidligere versioner af Ubuntu
Jeg tror ikke det er muligt sådan umiddelbart at lave det sådan at nogen skal logge ind mens andre ikke skal, da login koden det tjekker for kodeord netop skal køre før den kan tjekke et kodeord.
Går du væk fra kun at bruge et tastatur til login, så ved jeg at der findes et PAM modul der gør at du kan logge ind automatisk ved at din telefon med bluetooth tændt kommer så tæt på at den kan opfatte det som at du sidder foran computeren.
Det kræver naturligvis at computeren har bluetooth hardware før det virker. Evt. som en USB bluetooth pind i en ledig USB port på computeren, hvis computeren ikke er født med bluetooth hardware.
Sikkerheden for det bluetooth PAM modul er baseret på at stort set al bluetooth hardware har bluetooth MAC adressen i et ROM hukommelseskredsløb, hvilket betyder at det aldrig kan ændres.
Du kan styre alt som administrator. Google er din ven, start søgninger med at skrive ubuntu og så et mellemrumstegn.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Thy
Måske husker jeg forkert, men jeg mener at have læst et sted at man kan installere noget og få mere/fuld kontrol over bruger konti jeg selv har oprettet, når jeg er logget ind på min administrator konto så burde jeg kunne ændre password på de konti jeg har oprettet, det kan jeg ikke som standard i Systemindstillinger, det ville også være OK at skulle bruge password til alle konti men jeg kan ikke huske den kode jeg har på brugeren "bruger" som er den der åbner når computeren starter, jeg kan selvfølgelig kopiere indholdet fra "bruger"s mapper over på min konto og så slette kontoen, før jeg opretter "bruger" kontoen igen med en meget nem kode, men hvorfor kan jeg ikke slette den nuværende kode eller ændre adgangskode på en bruger jeg selv har oprettet?
Jeg prøver at søge og finder måske noget brugbart, hvis jeg gør så vil jeg fortælle det her
Jeg prøver at søge og finder måske noget brugbart, hvis jeg gør så vil jeg fortælle det her
-
OVN skrev:Måske husker jeg forkert, men jeg mener at have læst et sted at man kan installere noget og få mere/fuld kontrol over bruger konti jeg selv har oprettet, når jeg er logget ind på min administrator konto så burde jeg kunne ændre password på de konti jeg har oprettet, det kan jeg ikke som standard i Systemindstillinger, det ville også være OK at skulle bruge password til alle konti men jeg kan ikke huske den kode jeg har på brugeren "bruger" som er den der åbner når computeren starter, jeg kan selvfølgelig kopiere indholdet fra "bruger"s mapper over på min konto og så slette kontoen, før jeg opretter "bruger" kontoen igen med en meget nem kode, men hvorfor kan jeg ikke slette den nuværende kode eller ændre adgangskode på en bruger jeg selv har oprettet?
For at ændre brugeren abc123's kodeord til noget nyt, kør den her kommando fra en konto, hvor du har ret til at opnå administrative rettigheder:
Kode: Vælg alt
sudo passwd abc123
Du skriver noget om at den automatisk looger ind, men så trykker du bare tastekombination CTRL+ALT+F1 og ankommer nu til en tekst login skærm, hvor du først indtaster brugernavnet for den bruger der kan opnå administrative rettigheder efterfulgt af kodeordet.
Tast kommandoen herover.
log ud af tekst terminalen ved at skrive:
exit
Tilbage i tekst login skærmen taster du nu tastekombinationen CTRL+ALT+F7 for at vende tilbage den grafiske brugergrænseflade.
Du logge ind på flere tekstterminaler da Linux er et multibrugersystem (Dvs at Linux godt kan håndtere at flere brugere er logget ind i systemet på samme tid.)
De andre tekst terminaler er tilgængelige på CTRL+ALT+F2, CTRL+ALT+F3, CTRL+ALT+F4, CTRL+ALT+F5, og CTRL+ALT+F6.
Her du en seriel port kan du også starte en tekst login skærm på den, det samme gælder for en SSH server så du kan fjernstyre/fjernadministrere computeren.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Du behøves ikke at installere mere.
Her er et trick du kan bruge, hvor du udnytter at Linux er et multibrugersystem.
Først hopper du over en rent tekst terminal (TUI) med tastekombinationen CTRL+ALT+F1
ADVARSEL: Den grafiske brugergrænseflade forsvinder! Skriv alt ned fra det her indlæg.
Du lander nu i en getty, en TUI login skærm, skriv brugernavnet på brugernavnet der kan opnå administrative rettigheder.
Skriv derefter kodeordet.
Nu kommer du ind i en tekstterminal, TUI, hvor den venter pænt på en kommando fra dig
Kør straks den her kommando, som starter en NY grafisk brugergrænseflade - du kører så 2 GUIs) efter den her kommando har kørt:
Den nye GUI har root(=administrative) rettigheder. Kører du kommandoen uden sudo foran starter den op som den bruger der er logget ind i TUIen, dvs dig.
Den nye GUI er tilgængelig på tastekombinationen i tty8, tast tastekombinationen CTRL+ALT+F8
Den gamle GUI er tilgængelig i tty7, det er med tastekombinationen CTRL+ALT+F7
TUI kører den nye GUI i tty1 (CTRL+ALT+F1), så hvis du logger ud af den du trasher du den nye GUI i tty8 (den nye gui lukker ned med alle de programmer den kørte).
Du kan så hoppe til den nye GUI - bemærk at du nu har root rettigheder og skal passe på hvad du gør - der stilles med andre ord ingen dumme spørsmål overhovedet, og den vil ikke spørge om kodeord til noget som helst.
Start det grafiske program via en terminal eller med Kør program (tastekombination ALT+F1):
Med det program kan du redigere brugernes retttigheder.
Jeg har ikke fundet en nem kommando til at få LightDM til ikke at lave autologin fra en tekstterminal.
Vælg log ud fra den nye GUI.
Afslut ny gui med:
Gå tilbage til den nye GUI på tty8 (CTRL+ALT+F8), Log ud, og intet andet!
Du lander automatisk i TUIen.
Kør så:
kommandoen for at logge ud af TUIen.
Du er nu tilbage i getty på tty1 (CTRL+ALT+F1)
Nu går du så tilbage til den gamle GUI i tty7 (CTRL+ALT+F7).
/Lars
Her er et trick du kan bruge, hvor du udnytter at Linux er et multibrugersystem.
Først hopper du over en rent tekst terminal (TUI) med tastekombinationen CTRL+ALT+F1
ADVARSEL: Den grafiske brugergrænseflade forsvinder! Skriv alt ned fra det her indlæg.
Du lander nu i en getty, en TUI login skærm, skriv brugernavnet på brugernavnet der kan opnå administrative rettigheder.
Skriv derefter kodeordet.
Nu kommer du ind i en tekstterminal, TUI, hvor den venter pænt på en kommando fra dig
Kør straks den her kommando, som starter en NY grafisk brugergrænseflade - du kører så 2 GUIs) efter den her kommando har kørt:
sudo startx -- :1
Den nye GUI har root(=administrative) rettigheder. Kører du kommandoen uden sudo foran starter den op som den bruger der er logget ind i TUIen, dvs dig.
Den nye GUI er tilgængelig på tastekombinationen i tty8, tast tastekombinationen CTRL+ALT+F8
Den gamle GUI er tilgængelig i tty7, det er med tastekombinationen CTRL+ALT+F7
TUI kører den nye GUI i tty1 (CTRL+ALT+F1), så hvis du logger ud af den du trasher du den nye GUI i tty8 (den nye gui lukker ned med alle de programmer den kørte).
Du kan så hoppe til den nye GUI - bemærk at du nu har root rettigheder og skal passe på hvad du gør - der stilles med andre ord ingen dumme spørsmål overhovedet, og den vil ikke spørge om kodeord til noget som helst.
Start det grafiske program via en terminal eller med Kør program (tastekombination ALT+F1):
/usr/bin/users-admin
Med det program kan du redigere brugernes retttigheder.
Jeg har ikke fundet en nem kommando til at få LightDM til ikke at lave autologin fra en tekstterminal.
Vælg log ud fra den nye GUI.
Afslut ny gui med:
Gå tilbage til den nye GUI på tty8 (CTRL+ALT+F8), Log ud, og intet andet!
Du lander automatisk i TUIen.
Kør så:
exit
kommandoen for at logge ud af TUIen.
Du er nu tilbage i getty på tty1 (CTRL+ALT+F1)
Nu går du så tilbage til den gamle GUI i tty7 (CTRL+ALT+F7).
/Lars
-
- Geografisk sted: Thy
Tak der går nogle dage før jeg prøver, nu starter arbejds ugen og måske først til weekend får jeg tid igen