Hej,
Jeg er i gang med at lave min eksterne harddiskes filsystem om til ext4 fra NFTS. Dette gør jeg ved at lave et ext4 drev af det ledige plads på drevet. Så langt så godt. Når jeg så vil flytte filer fra NTFS drevet til ext4 går det galt. Hvis jeg er heldig, kan jeg åbne drevet, men jeg kan ikke lægge noget på drevet. Hvis jeg tager egenskaber for drevet, kan jeg se at jeg ikke er ejeren af drevet, hvordan kan det være når jeg lige har oprettet drevet med gparted fra samme computer?
Jeg har sikkert gjort et eller andet forkert, jeg bruger ikke ubuntu ret meget.
Ubuntu versionen jeg bruger, er 12.04.
Jeg håber jeg har leveret nok information og at indlægget ligger i den rette kategori.
På forhånd tak - Mark
NTFS -> ext4
-
NTFS -> ext4
Senest rettet af Donwiese 4. okt 2012, 19:01, rettet i alt 2 gange.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: NTFS -> ext4
Hej og velkommen til forumet. Drevet ejes af root når du bruger gparted. Åben nautilus med administrationsretigheder så kan du ændre ejerskab af drevet/mappen.
Du kan åbne det med denne kommando :
gksu nautilus
Du kan også vælge at oprette partitionen via disk redskaber.
Du kan åbne det med denne kommando :
gksu nautilus
Du kan også vælge at oprette partitionen via disk redskaber.
-
Kanon! Tusind tak!
Ved du om man kan få parted magic til at gøre ovenfor nævnte handling automatisk? Jeg har forsøgt, men det eneste jeg synes at kunne bruge til noget er gparted som også er på den cd..
Ved du om man kan få parted magic til at gøre ovenfor nævnte handling automatisk? Jeg har forsøgt, men det eneste jeg synes at kunne bruge til noget er gparted som også er på den cd..
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: [Løst] NTFS -> ext4
Hvis du køre fra et andet system kan du ikke sætte rettigheder for din bruger da det system intet kender til din bruger. Men du kunne muligvis sætte rettighederne til skriv /læs for all.
For at markere et emne som løst skal du trykke på knappen med V og behøves ikke skrive løst i selve emnet.
For at markere et emne som løst skal du trykke på knappen med V og behøves ikke skrive løst i selve emnet.
-
aah jeg mener konverteringen fra NTFS til ext4. Jeg læste at det skulle kunne gøre det, men jeg kan ikke finde metoden..
-
- IRC nickname: How to be me
nfts(windows) snakker ikke så godt med ext4, det går fint den anden vej.
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: How to be me
Donwiese skrev:aah jeg mener konverteringen fra NTFS til ext4. Jeg læste at det skulle kunne gøre det, men jeg kan ikke finde metoden..
det er måden harddisken er formateret på og gpartet fra softwarecentere klarer det fint, du kan bare ikke ændre den partion du står i.
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Donwiese skrev:aah jeg mener konverteringen fra NTFS til ext4. Jeg læste at det skulle kunne gøre det, men jeg kan ikke finde metoden..
En konvertering foregår på den måden at man starter med at sikkerhedskopiere filerne (laver backup af dem).
Herefter unmounter man NTFS partitionen, og formatterer den til ext4 filsystemet, hvorved alle de filer der var filer i NTFS filsystemet bliver slettet, da det bliver erstattet med et andet.
Så mounter man sin ny-oprettede ext4fs partion på en tom mappe (en tom mappe bliver til øverste mappe / topmappen for det monterede filsystem).
Fra sin backup kopierer man nu filerne tilbage ind i mappen som man har monterede ext4fs filsystemet på lige før.
Der findes ikke andre metoder.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Fredericia
Man kan også bare bruge fsarchiever til at lave backup med.
Der kan man formatere harddisken i ens foretrukne system, når man gendanner
Ovenstående er vel at mærke når man ønsker at formatere i reiserfs - kunne forestille mig det hedder ext4 i dit tilfælde
kilde: http://www.fsarchiver.org/QuickStart
Og så er man også fri for at der evt. går kludder i partionstabellerne
Der kan man formatere harddisken i ens foretrukne system, når man gendanner
fsarchiver restfs /data/myarchive1.fsa id=0,dest=/dev/sda1,mkfs=reiserfs
Ovenstående er vel at mærke når man ønsker at formatere i reiserfs - kunne forestille mig det hedder ext4 i dit tilfælde
kilde: http://www.fsarchiver.org/QuickStart
Og så er man også fri for at der evt. går kludder i partionstabellerne
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."