libre office forsvandt

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
thorbs

libre office forsvandt

Indlæg af thorbs »

Jeg har en 1204 xfce box, hvor jeg blandt andet har installeret libreoffice. Lige pludselig er jeg ikke istand til at starte libreoffice, hverken ved icon eller terminal. Jeg får heller ingen fejlmelding fra terminal. Jeg har prøvet at afinstallere og geninstallere det. Er der nognen der har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: libre office forsvandt

Indlæg af lath »

thorbs skrev:Jeg har en 1204 xfce box, hvor jeg blandt andet har installeret libreoffice. Lige pludselig er jeg ikke istand til at starte libreoffice, hverken ved icon eller terminal.

Har du modificeret PATH miljø variablen? Hvis ja, så kan du godt begynde at kigge dig om efter din Ubuntu 12.04 installations CD eller USB pind.

Har du prøvet at køre which kommandoen mod et libreoffice?
Det program skriver den absolutte sti til programmet, hvis den kan finde det.
F.eks. så skal

Kode: Vælg alt

which libreoffice

svare med
/usr/bin/libreoffice

Hvis den svarer med det resultat bør du tjekke rettigheder:

ls -l /usr/bin/libreoffice

som svarer med
lrwxrwxrwx 1 root root 34 aug 8 02:44 /usr/bin/libreoffice -> ../lib/libreoffice/program/soffice

Dette fortæller dig at /usr/bin/libreoffice er et soft-link (første bogstav er et 'l' , og der er en '->' pil), så vi kører endnu en ls -l kommando på målet for soft-linket:

ls -l /usr/lib/libreoffice/program/soffice

som svarer med
-rwxr-xr-x 1 root root 6168 aug 7 22:23 /usr/lib/libreoffice/program/soffice

... og det ser helt rigtigt ud.

Rettigheder i et styresystem baseret på Linux kernen
Det er en fil (-), en mappe er 'd'. Den har rwx rettighed for brugeren 'root', r-x rettighed for gruppen 'root', og for alle andre (others) er rettighederne r-x. Rettigheder er placeret i rækkefølgen rwx. Kan man læse bogstavet for en rettighed er den logisk 1 og er dermed tildelt, er den ikke tildelt står der -. r betyder kan læse, w er skrive og overskrive, x betyder at det er et program eller et script der kan køres.

For mapper - 'd' - er det en anelse anderledes og jeg har også udeladt beskrivelsen af avancerede rettigheder.

Nu kommer det vigtige: mangler en fil x 8execute bits) er den en helt almindelig fil, selv om dens indhold måske i virkeligheden er et progrma.
thorbs skrev:Jeg får heller ingen fejlmelding fra terminal. Jeg har prøvet at afinstallere og geninstallere det.

Det er ikke lige noget information vi kan hjælpe dig så meget videre med.

thorbs skrev:Er der nogen der har et godt råd til, hvordan jeg kommer videre?

Du kigger i log filerne for apt og dpkg:
  • /var/log/apt/history.log
  • /var/log/apt/term.log
  • /var/log/apt/dpkg.log

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags