Hej
Jeg forsøger at lave mig en USB med Ubuntu på.
Tanken er, at jeg kan starte på fremmede PC'ere med min egen desktop - af sikkerhedsmæssige årsager.
Der skal kunne installeres programmer og gemmes filer og surfes på nettet fra USB'en.
Det er lykkedes mig at proppe Ubuntu på en USB med Unetbooting, men så får jeg valget mellem at
installere eller prøve (og i prøve versionen kan jeg ikke tilføje programmer permanent).
Synes ikke de vejledninger jeg kan finde på nettet passer på mine ønsker - de henvender sig til
folk der vil installerer Ubuntu via USB.
Jeg har derfor 2 spørgsmål;
1) Hvordan laver man en USB med Ubuntu, som man kan boote fra og bruge som en almindelig desktop.
2) Hvilke programmer vil I anbefale man lægger på for at sikre sig ekstra, f.eks. ClamTK eller Tor.
På forhånd tak for hjælpen.
Sandersson.
Køre Ubuntu fra en USB - Hvordan?
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Re: Køre Ubuntu fra en USB - Hvordan?
Jeg har lavet en guide til Ubuntu 9.04. Vil tro den virker ok stadig ->
https://picasaweb.google.com/linuxuser42/Dabuntu904USBNGle
https://picasaweb.google.com/linuxuser42/Dabuntu904USBNGle
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- IRC nickname: How to be me
pil harddisken ud og installer Ubuntu på usb-en med en brændt cd som om den er harddisken på maskinen.
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Sandersson skrev:Hej
Jeg forsøger at lave mig en USB med Ubuntu på.
Tanken er, at jeg kan starte på fremmede PC'ere med min egen desktop - af sikkerhedsmæssige årsager.
Der skal kunne installeres programmer og gemmes filer og surfes på nettet fra USB'en.
Det er lykkedes mig at proppe Ubuntu på en USB med Unetbooting, men så får jeg valget mellem at
installere eller prøve (og i prøve versionen kan jeg ikke tilføje programmer permanent).
Synes ikke de vejledninger jeg kan finde på nettet passer på mine ønsker - de henvender sig til
folk der vil installerer Ubuntu via USB.
Jeg har derfor 2 spørgsmål;
1) Hvordan laver man en USB med Ubuntu, som man kan boote fra og bruge som en almindelig desktop.
2) Hvilke programmer vil I anbefale man lægger på for at sikre sig ekstra, f.eks. ClamTK eller Tor.
På forhånd tak for hjælpen.
Sandersson.
- Opret først et ext2fs filsystem på en USB disk med gparted
- husk ikke at vælge din almindelige harddisk !!!, ellers skal du reinstallere ubuntu - Husk at markere partitionen med boot flag, ellers vil BIOS ikke kunne starte den op.
- Luk Gparted og behold USB disk i maskinen.
- Nu vil den nyligt formatterede disk typisk blive auto mounted:
Hvis det sker skal du unmounte den, og ikke fjerne USB disken elektrisk fra maskinen - USB disken må altså ikke komme af USB stik/kabel. - Start værktøjet Opret Opstartsdisk med superbruger rettigheder
- Under "Disk som bruges" vælger du din USB disk:
- husk ikke at vælge din almindelige harddisk !!!, ellers skal du reinstallere ubuntu - Nederst vælger du størrelse for af en logisk partition du kan gemme din ting på - gør den så stor som muligt.
- Fra Andet knappen vælger du ubuntu iso filen.
- Til sidt trykker du på opret opstartsdisk, og lader den gøre arbejdet: Med en stor logisk partition til at gemme ting på tager det rigtig lang tid.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Takker for jeres svar - går i gang med at eksperimenterer.
Venlig hilsen
Sandersson
Venlig hilsen
Sandersson