Når man bliver tvangs-udlogget

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
PiranhaBoss.dk
IRC nickname: PiranhaBoss.dk
Geografisk sted: 2630 Taastrup

Når man bliver tvangs-udlogget

Indlæg af PiranhaBoss.dk »

Jeg har nu måtte erkende at jeg ikke har lært så mget endda alligevel. Øv, bøv.

Efter en rutinemæssige indsats fra Opdateringshåndteringen, bliver jeg logget ud når jeg starter Thunderbird og pdf-filer. Resten fungerer uden bemærkninger.

Det er ganske vist en ældgammel Acer Aspire 1640 jeg kæmper med, men den har gjort det fint indtil opdaterings-sessionen i sidste uge.

Der kommer en kort gang sort skærm og hurtigt kig på en tekst, der fortæller mig at mysql server stoppes og batteri status tjekkes, og så log in skærmen.

Jeg kan altså ikke se logikken i det.

Så teach me, please.
PiranhaBoss.dk

Re: Når man bliver tvangs-udlogget

Hov!

Hvorfor landede jeg lige i dette forum?
Nå flyt bare indlægget, jeg finder det nok alligevel.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Har flyttet emnet til 'Programmer' - mon ikke det er det mest nærliggende?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Din grafik driver er muligvis blevet ustabil, hvilket grafikkort har du og hvilke drive bruger du? Er kan du eventuelt se i software center hvilke opdateringer der var tale om.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Det du oplever som en tvangsudlogning er nok at desktoppen eller X serveren crasher.
Når desktop eller X sereveren crasher, så:
  • vil der ske det at hvis det er X serveren der craher at den tager desktoppen og de programmer der kører på den desktop med sig i graven, når den crasher.
  • vil der ske det at hvis det er desktoppen der crasher at den tager alle programmer der kører på desktoppen med sig i graven.

I begge tilfælde er der en service der genstarter X serveren/login program, hvis det blev opdaget at den døde.

Det er også meget fornuftigt at kigge på device driveren, men er det ikke der fejlen er har du en buggy ustabil X server og/eller desktop.

Tror du det kun er desktoppen det er galt med kan du benytte dig af at flere desktoppe normalt kan eksistere i fredelig sameksistens.
Du kan f.eks installere LXDE, det er den desktop der bruge i Lubuntu med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install lubuntu-desktop

... og så genstarte med

sudo reboot

... fra en kun-tekst terminal.

LXDE har nogle ekstra programmer der er nyttige at installere. F.eks er der en letvægt software-center der hedder lubuntu-software-center, den kan helt erstatte Ubuntu software-center, og på mit system har jeg da heller ikke installeret software-center, og derfor ikke problemer med den.

Du kan også bruge Synaptic til at installere de ekstra LXDE programmer, den startes med:

gksudo synaptic

Derefter kan du i login skærm vælge Lubuntu som session, og har så en desktop der virker.
Derfra har du så en stabil desktop til at reparere på Unity.
Hvis du vil over i Unity igen, så loggger du ud og vælger Ubuntu session, og logger så ind i Unity.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
PiranhaBoss.dk

Jeg takker og kigger på det.

Jeg tvivler som udgangspunkt på, at det er det ganske vist gamle Intel Onboard grafikkort der knager, sådan specifikt, da labtoppen egentligt funker helt fint, bare jeg ikke åbner Thunderbird eller pdf-filer.
Jeg har tidligere bedt Xorg om opdatere driveren, hvilket kan ved seneste opdatering kan have skubbet noget i uheldig retning. Men da der ikke er nogen synlige ændringer ved ellers forholdsvis krævende spil, tror jeg det som sgat ikke.

Jeg prøver så istedet om Lubuntu kan gøre det bedre.