Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live CD?
-
- IRC nickname: mbh
- Geografisk sted: København
Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live CD?
Problem beskrivelse:
Billedet på min skærm optræder i flere små udgaver af, hvad det formentlig burde være og tilmed løber frem og tilbage og/eller diagonalt, og jeg kan ikke komme videre!
Har jeg prøvet at se, hvad min CD med Gparted-live 0.13.0-1 kunne vise. Et nydeligt og korrekt skærmbillede tonede frem med nogle menupunkter. Punktet med default metode var gråtonet og ville starte efter x sekunder. Det afventede jeg, og frem kom læselig tekst, der i hastig fart rullede over skærmen. Et stykke fremme i processen dukkede et antal grønne OK'er op i teksten, men så væltede det hele og det så på skærmen opførte sig som beskrevet yderligere nedenfor.
Før jeg installerede lubuntu optrådte det samme fænomen på PC én, hvis initiale OS angiveligt var Mint linux. Ikke detsto mindre var det, jeg kunne se, pgra det løbende skærmbillede ubuntu.
Mit gæt var så, at ubuntu måske var for gumpetung til PC'en, der ikke er helt ny, hvorfor jeg valgte at installere lubuntu, som (vistnok) ikke er så maskinkraftkrævende.
Før jeg valgte installations optionen, valgte jeg at bruge menupunktet til at verificere, at installations cd'en var OK & i tillæg MEM testen. Fra begge fik jeg grønt lys.
Installationen forløb efter min opfattelse, som den skulle. --- men, der hvor jeg nu er kommet i tvivl er nu, hvorvidt jeg er gået galt i byen/ lavet ubodelig skade i forbindelse med valg.
Jeg kan desværre ikke huske ordlyden af spørgsmålet, men det var (vist nok) noget med bootloader+ en besked, der gjorde, at jeg valgte, som jeg valgte; nemlig at eventuelt ”koks” kunne korrigeres manuelt efterfølgende!!
Om PC' en kan jeg oplyse, at der er tale om en Asus desktop, der i sin bios oplyser:
Chipset intel P35/G33 200 Mhz DDR2
Ram 400 mhz DDR800/CAS6-6—6-18/ Dual Channel
Memory Slot 0 1024 Mb DDR2 Samsung m378T2953E23-CF7
Memory Slot 1 – som i slot 0
Fra BIOS main kan jeg fortælle, hvad der siges om detected og not detected.
Følgende er ikke detected: Primary IDE Master & Slave samt SATA 2 & 4
Detected er:SATA 1= Samsung HD161HJ og SATA 3=TSST corp DVD+/-RW
1. boot device: CD rom
2. boot device network
3. 1.floppy drive
4. HDD 3m samsung HD1
Er der andre værktøjer I ubuntu værktøjskassen, som kunne være relevante her?
1. Hvad er mon galt?
2. Hvad kan jeg gøre for at udbedre ”skaden”?
3. Kan den beskrevne PC'en magte ubuntu 12.04?
mbjornbak
Billedet på min skærm optræder i flere små udgaver af, hvad det formentlig burde være og tilmed løber frem og tilbage og/eller diagonalt, og jeg kan ikke komme videre!
Har jeg prøvet at se, hvad min CD med Gparted-live 0.13.0-1 kunne vise. Et nydeligt og korrekt skærmbillede tonede frem med nogle menupunkter. Punktet med default metode var gråtonet og ville starte efter x sekunder. Det afventede jeg, og frem kom læselig tekst, der i hastig fart rullede over skærmen. Et stykke fremme i processen dukkede et antal grønne OK'er op i teksten, men så væltede det hele og det så på skærmen opførte sig som beskrevet yderligere nedenfor.
Før jeg installerede lubuntu optrådte det samme fænomen på PC én, hvis initiale OS angiveligt var Mint linux. Ikke detsto mindre var det, jeg kunne se, pgra det løbende skærmbillede ubuntu.
Mit gæt var så, at ubuntu måske var for gumpetung til PC'en, der ikke er helt ny, hvorfor jeg valgte at installere lubuntu, som (vistnok) ikke er så maskinkraftkrævende.
Før jeg valgte installations optionen, valgte jeg at bruge menupunktet til at verificere, at installations cd'en var OK & i tillæg MEM testen. Fra begge fik jeg grønt lys.
Installationen forløb efter min opfattelse, som den skulle. --- men, der hvor jeg nu er kommet i tvivl er nu, hvorvidt jeg er gået galt i byen/ lavet ubodelig skade i forbindelse med valg.
Jeg kan desværre ikke huske ordlyden af spørgsmålet, men det var (vist nok) noget med bootloader+ en besked, der gjorde, at jeg valgte, som jeg valgte; nemlig at eventuelt ”koks” kunne korrigeres manuelt efterfølgende!!
Om PC' en kan jeg oplyse, at der er tale om en Asus desktop, der i sin bios oplyser:
Chipset intel P35/G33 200 Mhz DDR2
Ram 400 mhz DDR800/CAS6-6—6-18/ Dual Channel
Fra BIOS main kan jeg fortælle, hvad der siges om detected og not detected.
1. boot device: CD rom
2. boot device network
3. 1.floppy drive
4. HDD 3m samsung HD1
Er der andre værktøjer I ubuntu værktøjskassen, som kunne være relevante her?
1. Hvad er mon galt?
2. Hvad kan jeg gøre for at udbedre ”skaden”?
3. Kan den beskrevne PC'en magte ubuntu 12.04?
mbjornbak
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Andre diagnose-/reparationsværktøjer end Gparted på live
Bump
Er her nogle gode bud på en løsning?
Er her nogle gode bud på en løsning?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
2GB ram er mere end rigeligt til Ubuntu, i dette tilfælde ville jeg bruge en 32 bit. Jeg kan så ikke lige se, om det er det du selv har forsøgt med.
Jeg tvivler på at du har lavet "skade" på hardware ved at forsøge en install. Du kan self. nemt få installeret noget forkert, og/eller overskrive MBR, men det burde nemt kunne løses, ved at installere på ny igen.
Den kan jeg ikke lige byde på, men der er noget galt, når Bios ikke kan finde Hdd. Så der er noget som skal fejlsøges på der.
Følgende er ikke detected: Primary IDE Master
Hvis OS ikke kan finde Master Hdd under install, vil jeg gætte på at MBR ender på en forkert disk, og derfor sker der fejl ved boot, men jeg er ikke sikker, da jeg ikke har set det problem før herinde.
Jeg hælder derfor pt til at det er en hardwarefejl, som vi ikke lige retter med Gparted, eller med en ny install af Ubuntu. Umiddelbart virker dit grafikort jo, da du nævner at der kom et fint billede frem, men måske at ramklodserne er ved at stå af. Nu da det er en disktop, har du så evt. nogle andre ramklodser, som du kan prøve med? Med 2*1024 kan du jo også prøve dig frem, ved at tage en ud ad gangen, og se om det hjælper på problemet.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Jeg synes, det minder lidt om det jeg har været ude for.
Se evt. første indlæg i min tråd om det.
// Henning
// Henning
-
- Admin
buddig skrev:Jeg synes, det minder lidt om det jeg har været ude for.
// Henning
Vi kan da fejlsøge lidt mere nu. Kunne din Bios finde alle Hdd?
-
Foreløbig tak til Jer begge. Jeg checker igen, hvad bios fortæller on HD og melder tilbage her.
Hvis jeg kan hitte ud af skille desktoppen af, så prøver jeg idéen med et check af RAM klodserne.
Glad for, at der nu ser ud til at være hul igennem!
mbjornbak
PS Jeg deler helt buddigs synspunkt om at det er vigtigt, at sætte ord på de forhindringer, som vi glade amatører falder over.
Hvis jeg kan hitte ud af skille desktoppen af, så prøver jeg idéen med et check af RAM klodserne.
Glad for, at der nu ser ud til at være hul igennem!
mbjornbak
PS Jeg deler helt buddigs synspunkt om at det er vigtigt, at sætte ord på de forhindringer, som vi glade amatører falder over.
-
Yderligere information!
Inden jeg giver mig i kast med at skille min PC ad, saa satte jeg en live CD i det dertil hoerende drev.CD med MACPUP underscore 582v2.
Det virkede!!! Jeg faar et stort, stabilt skaermbillede ved at koere fra denne CD. Men som I kan se,saa fik jeg ikke styr paa dansk keyboard. Denne besked er skrevet fra den daarlige PC fra denne live CD ved at benyte Firefox.
Fortaeller dette Jer kyndige noget yderligere om mit problem
mbjornbak
Inden jeg giver mig i kast med at skille min PC ad, saa satte jeg en live CD i det dertil hoerende drev.CD med MACPUP underscore 582v2.
Det virkede!!! Jeg faar et stort, stabilt skaermbillede ved at koere fra denne CD. Men som I kan se,saa fik jeg ikke styr paa dansk keyboard. Denne besked er skrevet fra den daarlige PC fra denne live CD ved at benyte Firefox.
Fortaeller dette Jer kyndige noget yderligere om mit problem
mbjornbak
-
Mere info!!
Jeg har taget et fotografi med mit kamera af skærmbilledet -altså ikke et rigtigt screenshot, men et photo of what the monitor shows! I ser de mange små billeder, der på Pcén løber afsted- men som her jo er fastfrosset. Der er her tale omlububtus lyseblå farvevalg
Jeg håber, at dette kan give Jer er fornemmelse af, hvad jeg har forsøgt at beskrive i tidligere indlæg.
Da jeg alligevel havde kameraet fremme, så tog jeg et yderligere, fra BIOS menuen som vel indeholder et svar til Christians spørgsmål om HDD?
mbjornbak
Jeg har taget et fotografi med mit kamera af skærmbilledet -altså ikke et rigtigt screenshot, men et photo of what the monitor shows! I ser de mange små billeder, der på Pcén løber afsted- men som her jo er fastfrosset. Der er her tale omlububtus lyseblå farvevalg
Jeg håber, at dette kan give Jer er fornemmelse af, hvad jeg har forsøgt at beskrive i tidligere indlæg.
Da jeg alligevel havde kameraet fremme, så tog jeg et yderligere, fra BIOS menuen som vel indeholder et svar til Christians spørgsmål om HDD?
mbjornbak
- Vedhæftede filer
-
- skærm
- 100_0993.JPG (1.14 MiB) Vist 288 gange
-
- bios
- 100_0994.JPG (926.02 KiB) Vist 288 gange
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
"Not Detected" betyder blot at der ikke er sluttet en disk til porten, så hvis ikke du forventer at have mere end 1 harddisk og 1 cd-rom drev så er der ingen problemer her.
Problemet med billedet ligger et sted imellem grafikkortet og skærmen. Det kan være så simpelt som at der er valgt en opløsning som skærmen ikke kan køre, eller vi kan være over i problemer med en driver eller fejl i hukommelsen på grafikkortet. Da du kan få det til at køre fra Live CD'en vil jeg ude lukke en hardware fejl. Hvilken form for skærm er der sluttet til maskinen?
Har problemet altid været der eller kom det efter en ændrig ved systemet?
Hvis det er et indbygget grafikkort burde der være tale om et Intel GMA 3100 ud fra det du skriver omkring bundkortet, men det ville være til stor hjælp hvis du kan åbne en terminale op og køre denne kommando:
At fjerne en ram kolds vil næppe hjælpe på det her problem.
For at få tastaturet til at virke på live cd'en skal du blot vælge dansk sprog inden du vælger at prøve Ubuntu. Hvis du fortrækker engelsk kan du også vælge dansk tastatur under system settings->keyboard layout.
En ren installation fra den live cd du har burde også løse problemet.
Problemet med billedet ligger et sted imellem grafikkortet og skærmen. Det kan være så simpelt som at der er valgt en opløsning som skærmen ikke kan køre, eller vi kan være over i problemer med en driver eller fejl i hukommelsen på grafikkortet. Da du kan få det til at køre fra Live CD'en vil jeg ude lukke en hardware fejl. Hvilken form for skærm er der sluttet til maskinen?
Har problemet altid været der eller kom det efter en ændrig ved systemet?
Hvis det er et indbygget grafikkort burde der være tale om et Intel GMA 3100 ud fra det du skriver omkring bundkortet, men det ville være til stor hjælp hvis du kan åbne en terminale op og køre denne kommando:
Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i vga
At fjerne en ram kolds vil næppe hjælpe på det her problem.
For at få tastaturet til at virke på live cd'en skal du blot vælge dansk sprog inden du vælger at prøve Ubuntu. Hvis du fortrækker engelsk kan du også vælge dansk tastatur under system settings->keyboard layout.
En ren installation fra den live cd du har burde også løse problemet.
-
Tak for denne melding. Jeg prøver din anvisning i morgen. Jeg håber, at den hidtil eneste mulighed jeg har for at kunne nå frem til en terminal er den omtalte minimaliske udgave af dammed small linux på en live CD gør det muligt at taste den kommando, du oplyser. Mere i morgen.
mbjornbak
PS Glad for, at jeg så ikke behøver at skille PCén ad for at lege med RAM klodser.
mbjornbak
PS Glad for, at jeg så ikke behøver at skille PCén ad for at lege med RAM klodser.
-
- Admin
Ok var ikke lige klar over det var DSL-live og ikke Ubuntu-live du brugte, så trør jeg ikke helt love at der ikke er problemer med harddware i grafikkortet da jeg ikke er klar over hvilken driver der er aktiveret i DSL. Kommandoen burde dog fungere.
-
Jeg tror, at jeg måske mht live CD'en måske er løbet med en halv vind. Om "moderen" til min udgave er DSL er jeg ikke 100 pct. på , men der er tale en udgave, hvis fulde navn er MACPuP̣ underscore- 582v2, så det er nok snarere et derivat af linux puppy. Den, jeg har brugt, kører enlightenment.
Hvis det siger dig noget, så sker der det undervejs med macpup, at jeg bliver bedt om at sige ja til noget med drivere?-- jeg mener Xorg blev nævnt.
Jeg vender tilbage senere i dag, når jeg har forsøgt at nå frem til en terminal for taste din kommando.
Hvis jeg må forsøge mig med lidt "frihåndstegning", så ser det ud som jeg er en situation, hvor jeg siger,at jeg er syg og lægerne siger, ja det er du nok, men for at vi kan finde ud af, hvad du fejler, så skal vi have målt din temperatur. Men der er måske ikke noget relevant sted på kroppen at indføre et termometer.
mbjornbak
Hvis det siger dig noget, så sker der det undervejs med macpup, at jeg bliver bedt om at sige ja til noget med drivere?-- jeg mener Xorg blev nævnt.
Jeg vender tilbage senere i dag, når jeg har forsøgt at nå frem til en terminal for taste din kommando.
Hvis jeg må forsøge mig med lidt "frihåndstegning", så ser det ud som jeg er en situation, hvor jeg siger,at jeg er syg og lægerne siger, ja det er du nok, men for at vi kan finde ud af, hvad du fejler, så skal vi have målt din temperatur. Men der er måske ikke noget relevant sted på kroppen at indføre et termometer.
mbjornbak
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Apropos dit billede.
Set før på VGA, hvor hver farve (RGB) i kablet har sin egen elektriske ledning.
Dårligt skærmkabel, det kan være kvæstet, eller det kan sidde for løst monteret i computer eller skærm.
Situationen kan ikke opstå med HDMI/DVI-D, da de ikke har en elektrisk leder per farve.
---
I første indlæg spurgte du om værktøjer og der er noget der hedder System Rescue CD, http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage, der er en Linux distro.
Et værktøj såsom hwreport lyder interessant for dit tilfælde, http://www.sysresccd.org/Detailed-packages-list
/Lars
Set før på VGA, hvor hver farve (RGB) i kablet har sin egen elektriske ledning.
Dårligt skærmkabel, det kan være kvæstet, eller det kan sidde for løst monteret i computer eller skærm.
Situationen kan ikke opstå med HDMI/DVI-D, da de ikke har en elektrisk leder per farve.
---
I første indlæg spurgte du om værktøjer og der er noget der hedder System Rescue CD, http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage, der er en Linux distro.
Et værktøj såsom hwreport lyder interessant for dit tilfælde, http://www.sysresccd.org/Detailed-packages-list
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg vender nu tilbage med flere informationer:
1) Monitor er en ældre sag, som indtil nu har fungeret upåklageligt. Jeg vil tro, at den en 10-12 år gammel. Skærmen(indenfor dens indfatning) er 30*24 cm. Der er tale om en AcerView F 51.
2) Jeg har checket kablet mellem monitor og PC. Ser ikke ud til at fejle noget. Har løsgjort kablet fra PC'en og igen sat det i, sikkert og fast med de to skruer.
3) Øvelsen under 2) gav ikke pote; stadig samme ”løbende” billede som på foto.
4) Når jeg booter fra live CD'en med MacPup'en, så er der ikke skærmproblemer. Jeg når frem til en terminal
( RoxTerm), hvor jeg taster Ajenbo's kommando og terminalen giver følgende out:
sh-4.1# lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller [8086:29c2] (rev 02)
sh-4.1#
sh-4.1 # er ikke noget jeg har tastet. Det stod der, da jeg åbnede terminalen.
Bliver vi klogere?
Mvh
mbjornbak
1) Monitor er en ældre sag, som indtil nu har fungeret upåklageligt. Jeg vil tro, at den en 10-12 år gammel. Skærmen(indenfor dens indfatning) er 30*24 cm. Der er tale om en AcerView F 51.
2) Jeg har checket kablet mellem monitor og PC. Ser ikke ud til at fejle noget. Har løsgjort kablet fra PC'en og igen sat det i, sikkert og fast med de to skruer.
3) Øvelsen under 2) gav ikke pote; stadig samme ”løbende” billede som på foto.
4) Når jeg booter fra live CD'en med MacPup'en, så er der ikke skærmproblemer. Jeg når frem til en terminal
( RoxTerm), hvor jeg taster Ajenbo's kommando og terminalen giver følgende out:
sh-4.1# lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation 82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller [8086:29c2] (rev 02)
sh-4.1#
sh-4.1 # er ikke noget jeg har tastet. Det stod der, da jeg åbnede terminalen.
Bliver vi klogere?
Mvh
mbjornbak
-
- Admin
"sh-4.1#" er terminal prompten i, det betyder den er klar til at du skriver en kommando. I Ubuntu lyder den "bruger@computer:nuværende-mappe$". # betydder du har root rettigheder, hvor $ betyder almindelige bruger rettigheder.
Jeg kan bekræfte at det er et Intel GMA 3100 Grafikkort du har.
Du må også meget gerne svar på de andre spørgsmål jeg hade så vi har lidt mere at arbejde med.
Er det samme problem fra en Ubuntu 12.04 live cd?
Her er er par løsnings forslag
1: Tjek om du har en /etc/X11/xorg.conf fil og omdøb den til xorg.conf.backup1
4: logind i blinde, tryk ctrl+alt+t skriv:
2: tryk ctrl+alt+f1 og se om du kommer til en terminal
3: skriv xrandr i en terminal og vis os output.
Jeg kan bekræfte at det er et Intel GMA 3100 Grafikkort du har.
Du må også meget gerne svar på de andre spørgsmål jeg hade så vi har lidt mere at arbejde med.
Er det samme problem fra en Ubuntu 12.04 live cd?
Her er er par løsnings forslag
1: Tjek om du har en /etc/X11/xorg.conf fil og omdøb den til xorg.conf.backup1
4: logind i blinde, tryk ctrl+alt+t skriv:
Kode: Vælg alt
xrandr -s 800x600
2: tryk ctrl+alt+f1 og se om du kommer til en terminal
3: skriv xrandr i en terminal og vis os output.