Der er dukket en mappe op der hedder: Ubuntu_Free_Culture_....
Jeg kom til at prøve noget med musik på i mappen, det var ikke min smag.
Nu vil jeg gerne have slettet noget i mappen eller helst hele mappen.
?Hvordan gør jeg det?
?Hvordan kan der komme filer ind i min PC som jeg ikke har ønsket?
Og som jeg ikke ejer og ikke kan komme af med igen!!
?Hvad vil det sige at jeg ikke ejer en fil?
Venlig hilsen
og tak for ver. 12.04
pelle
Slette mapper / filer som jeg ikke ejer
-
- Geografisk sted: Spanien
Slette mapper / filer som jeg ikke ejer
UBUNTU 18.04 (64-bit)
DELL Latitude E5540: intel core i5-4300U CPU @ 1.90GHz x 4
Grafik: Intel Haswell Mobile
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Slette mapper / filer som jeg ikke ejer
I mit svar flytter lidt rundt på dine spørgsmål så det er noget nemmere at læse:
Det er nemt at svare på, da du selv har givet svaret.
Det ikke rigtigt at du ikke har ønsket filerne da du "kom til at prøve noget musik, det var ikke min smag".
Du har enten:
Husk ikke at køre almindelige programmer med sudo eller gksudo (det er meget sandsynligt det du har lavet).
Hvis du gør det alligevel vil filerne være ejet af bruger root, som er navnet på superbrugeren i Linux/BSD og UNIX systemer.
Det er derfor du ikke har tilladelse til slette de filer, da filernes brugernavne ikke passer med det brugernavn du har
Bemærk at her omtales en mappe også som en fil, fordi det rent teknisk faktisk er en fil med en liste af filer, hvor hver fil betår af 1 stk. tekst og 1 til mange i-nodes per fil - og en mappe er stadig en speciel fil.
Der er kun 1 måde du kan slette den på, og det er ved at slette filerne med et program der er tildelt superbruger rettigheder.
Vigtigt!
Når du bruger Nautilus (Filhåndtering) i superbrugertilstand, så kan du ødelægge filsystemet så meget at du gør systemet komplet ubrugeligt.
Det betyder at hvis det lykkedes dig at ødelægge filsystemet, så bliver du nødt til at reinstallere Ubuntu forfra. Du kan også risikere at miste massive mængder af data, hav en backup af alle de data du ikke ønsker at miste - nu er du advaret.
- og så kommer kommandoen, som startes med ALT+F2 (Kør program), eller via terminal:
/Lars
pelle skrev:Jeg kom til at prøve noget med musik på i mappen, det var ikke min smag.
....
?Hvordan kan der komme filer ind i min PC som jeg ikke har ønsket?
Det er nemt at svare på, da du selv har givet svaret.
Det ikke rigtigt at du ikke har ønsket filerne da du "kom til at prøve noget musik, det var ikke min smag".
pelle skrev:Der er dukket en mappe op der hedder: Ubuntu_Free_Culture_....
?Hvordan gør jeg det?
Og som jeg ikke ejer og ikke kan komme af med igen!!
?Hvad vil det sige at jeg ikke ejer en fil?
Du har enten:
- kørt almindelige programmer ved at bruge sudo eller gksudo, eller
- på en eller anden fået ændret ejerskab af dine mappe og filerne i den mappe.
Husk ikke at køre almindelige programmer med sudo eller gksudo (det er meget sandsynligt det du har lavet).
Hvis du gør det alligevel vil filerne være ejet af bruger root, som er navnet på superbrugeren i Linux/BSD og UNIX systemer.
Det er derfor du ikke har tilladelse til slette de filer, da filernes brugernavne ikke passer med det brugernavn du har
Bemærk at her omtales en mappe også som en fil, fordi det rent teknisk faktisk er en fil med en liste af filer, hvor hver fil betår af 1 stk. tekst og 1 til mange i-nodes per fil - og en mappe er stadig en speciel fil.
Der er kun 1 måde du kan slette den på, og det er ved at slette filerne med et program der er tildelt superbruger rettigheder.
Vigtigt!
Når du bruger Nautilus (Filhåndtering) i superbrugertilstand, så kan du ødelægge filsystemet så meget at du gør systemet komplet ubrugeligt.
Det betyder at hvis det lykkedes dig at ødelægge filsystemet, så bliver du nødt til at reinstallere Ubuntu forfra. Du kan også risikere at miste massive mængder af data, hav en backup af alle de data du ikke ønsker at miste - nu er du advaret.
- og så kommer kommandoen, som startes med ALT+F2 (Kør program), eller via terminal:
Kode: Vælg alt
gksudo nautilus $HOME
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for et godt og hurtigt svar. Jer er dog stadig lidt i vilrede.
Den "Mappe" der dukkede op ( af sig selv ved installation af 12.04 ) indeholdt
bl.a. noget musik (.. Swansong.ogg og noget video (How Fast.ogg)med endelserne: .ogg
Det var heller ikke muligt at stoppe musikken med Esc eller Alt+F4.
Jeg har ikke bedt om det, hvorfor har jeg ikke alle rettigheder på min PC?
Hvordan udnævner jeg mig til hersker?
Venlig hilsen
Pelle
Den "Mappe" der dukkede op ( af sig selv ved installation af 12.04 ) indeholdt
bl.a. noget musik (.. Swansong.ogg og noget video (How Fast.ogg)med endelserne: .ogg
Det var heller ikke muligt at stoppe musikken med Esc eller Alt+F4.
Jeg har ikke bedt om det, hvorfor har jeg ikke alle rettigheder på min PC?
Hvordan udnævner jeg mig til hersker?
Venlig hilsen
Pelle
UBUNTU 18.04 (64-bit)
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Kan du ikke finde ud af, hvilket program der starter musikken og stoppe det ?pelle skrev:...Det var heller ikke muligt at stoppe musikken med Esc eller Alt+F4.
Det er en væsentlig del af sikkerheden i Ubuntu, at man ikke logger ind med alle rettigheder ved normal brug af computeren.pelle skrev:...Jeg har ikke bedt om det, hvorfor har jeg ikke alle rettigheder på min PC?
En skadelig og uønsket software, der opræder som falsk bruger, har derfor heller ikke adgang til at ændre, slette eller exekvere filer i systemet.
Man udnævner sig kun midlertidigt til hersker og kun til den opgave, der kræver det.pelle skrev:...Hvordan udnævner jeg mig til hersker?
Venlig hilsen
Pelle
når den er udført, overgår man til almindelig bruger igen.
gksu nautilus gør dig til superbruger "hersker" med nautilus filhåndteringsprogrammet.
Tasterne CTRL og 2 laver liste visning, derefter kan "view - vis" og "Visible Columns - Synlige kolonner" åbne et vindue.
I vinduet kan sættes flueben under owner, så vises ejeren af hver fil.
Du kan også bare højreklikke på filen og se filens ejer under "egenskaber"
// Henning
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
pelle skrev:Jeg har ikke bedt om det, hvorfor har jeg ikke alle rettigheder på min PC?
Det er eksemper må media som følger med ubuntu, så ved at installere Ubuntu har du valgt at have de filer på din computer. Det er blandt andet handy til at teste om computeren virker som den skal efter installationen.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:pelle skrev:Jeg har ikke bedt om det, hvorfor har jeg ikke alle rettigheder på min PC?
Det er eksemper må media som følger med ubuntu, så ved at installere Ubuntu har du valgt at have de filer på din computer. Det er blandt andet handy til at teste om computeren virker som den skal efter installationen.
Det er det man normalt skriver sådan her:
It is a feature, not a bug.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Mange tak for hjælpen!!
UBUNTU 18.04 (64-bit)