Plugins deaktiveret i alle browsere
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Plugins deaktiveret i alle browsere
Min mor har fået et problem jeg ikke helt kan regne ud hvor for er opstået. Efter hun installered et par opdateringer kan hun ikke længere tilgå sider der kærver flash eller java og dette gælder både firefox og chromium, gå man ind under about:plugins kan man se at den har fundet både flash og java, men alle sider påstår stadig hådnakket at de ikke er installeret.
Flash er installeret via adobe-flashplugin fra partner arkivet, der er forsøgt en apt-get purge/install uden det har hjulpet. Java kommer via icedtea-plugin.
Der er ikke nogen blockerings udvidelser installeret i firefox.
Er der nogen der kan regne ud hvad der kan være galt her?
Maskinen køre så vidt jeg ved 11.10
Flash er installeret via adobe-flashplugin fra partner arkivet, der er forsøgt en apt-get purge/install uden det har hjulpet. Java kommer via icedtea-plugin.
Der er ikke nogen blockerings udvidelser installeret i firefox.
Er der nogen der kan regne ud hvad der kan være galt her?
Maskinen køre så vidt jeg ved 11.10
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Plugins deaktiveret i alle browsere
Jeg ville forsøge med at geninstallere Firefox, så prøv denne fra FAQ https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/#6f
Evt. i en udvidet udgave med opdatering:
Flash kan vi også prøve:
Java ved jeg ikke rigtigt med, men vi kan da prøve at kører med Suns Java:
PS: Tillykke med at du har rundet 8000 indlæg
Kode: Vælg alt
mkdir ~/backup && mv ~/.mozilla ~/backup && sudo apt-get purge -y firefox && sudo apt-get install -y firefox && mv ~/backup/.mozilla ~/ && rm -r ~/backup
Evt. i en udvidet udgave med opdatering:
mkdir ~/backup && mv ~/.mozilla ~/backup && sudo apt-get purge -y firefox && sudo apt-get install -y firefox && mv ~/backup/.mozilla ~/ && rm -r ~/backup && sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Flash kan vi også prøve:
if [[ `uname -m` == 'x86_64' ]]; then sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-downloader flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla adobe-flashplugin && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so ~/.wine/dosdevices/c:/windows/system32/Macromed/Flash /usr/lib/chromium-browser/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so /usr/share/ubufox/plugins/libflashplayer.so && sudo dpkg -r --force-remove-reinstreq flashplugin-nonfree && sudo apt-get install -y flashplugin-installer && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y ; else sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-downloader flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla adobe-flashplugin && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so ~/.wine/dosdevices/c:/windows/system32/Macromed/Flash /usr/lib/chromium-browser/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so /usr/share/ubufox/plugins/libflashplayer.so && sudo dpkg -r --force-remove-reinstreq flashplugin-nonfree && sudo apt-get install -y adobe-flashplugin && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y ;fi
Java ved jeg ikke rigtigt med, men vi kan da prøve at kører med Suns Java:
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer
PS: Tillykke med at du har rundet 8000 indlæg
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
Det mystiske er jo at det ikke kun er firefox, men chormeium samtidig. Bruger filer er desuden udelukket ved at prøve fra gæste brugeren.
Tak
Tak
-
- IRC nickname: gert
Jeg kan se emnet ikke er markeret som løst, måske kan du finde en løsning her
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1953796
Flash 11.2.202.228 solutions
The most recent versions of Flash, 11.2.202.228, is causing a lot of problems to nVidia users, like the SMURF effect. This thread intends to provide the possible solutions the easiest way possible.
( jeg løste mit flash problem ved at downgrade, som beskrevet)
mvh Gert
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1953796
Flash 11.2.202.228 solutions
The most recent versions of Flash, 11.2.202.228, is causing a lot of problems to nVidia users, like the SMURF effect. This thread intends to provide the possible solutions the easiest way possible.
( jeg løste mit flash problem ved at downgrade, som beskrevet)
mvh Gert
-
- Admin
Tak, jeg skal ud til mine forældre i næste uge så får jeg mulighed for at kigge lidt nærmere på det. P.t har en midlertidig løsning været at sætte youtube til html5 video go se resten på min fars computer. Grafikkortet er et Radeon så det har ikke noget med Nvidia at gøre. Og flash indhold bliver overhovet ikke vist og det samme gælder for java, så jeg tror desværre ikke dit indlæg hjælper mig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Tak, jeg skal ud til mine forældre i næste uge så får jeg mulighed for at kigge lidt nærmere på det. P.t har en midlertidig løsning været at sætte youtube til html5 video go se resten på min fars computer. Grafikkortet er et Radeon så det har ikke noget med Nvidia at gøre. Og flash indhold bliver overhovet ikke vist og det samme gælder for java, så jeg tror desværre ikke dit indlæg hjælper mig.
Jeg har et forslag du kan bruge for at hente noget mere information ud om hvad der foregår, såfremt at geninstallation af pakkerne ikke giver noget resultat/godt resultat.
Mit forslag er at du kan hive noget information ud ved at logge de systemkald Firefox, og de programmer startet af Firefox laver.
Du skal også bruge en strace option der også får den til at følge med i hvad programmer startet af Firefox laver af systemkald.
Man kan starte en process via strace, eller tilføje strace'ing til en allerede kørende process ved at bruge dens process id (PID).
strace man side på nettet: http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man1/strace.1.html
FYI, systemkald du ikke kender kan du nemt slå op i terminal med:
man 2 <navn på systemkald>
fx mmap
man 2 mmap
Hvis du vil, så kigger jeg også gerne på det - bare læg et indlæg her i tråden med et link til indholdet af log filen.
strace programmet kommer i sin egen pakke, og er ikke installeret som standard.
/Lars
Edit:
hvis "man 2 <navn på systemkald> skal virke skal du nok også installere den linux-header-<kerne version> pakke der indeholder header filerne til systemkaldene.
Den installeres således:
sudo apt-get -y install linux-headers-$(uname -r)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Nå java er kommet til at virke ved at installere icedtea-7-plugin, men flash kan jeg ikke få til at virke, værken men adobe-flashplugin, flashplugin-installer eller den indbyggede i Chrom browseren, den skriver noget i stil med "Kunne ikke indlæse plugin", heller ikke fra en Live CD. Maskinen er en ældre AMD Athlon XP så måske er flash begyndt at bruge nogle cpu koder som den ikke kan afvikle. Jeg prøver med en ældre flash senere i dag.
-
Manuel installation af flash
AJenbo skrev:Nå java er kommet til at virke ved at installere icedtea-7-plugin, men flash kan jeg ikke få til at virke, værken men adobe-flashplugin, flashplugin-install eller den indbyggede i Chrom browseren, den skriver noget i stil med "Kunne ikke indlæse plugin", heller ikke fra en Live CD. Maskinen er en ældre AMD Athlon XP så måske er flash begyndt at bruge nogle cpu koder som den ikke kan afvikle. Jeg prøver med en ældre flash senere i dag.
For rigtig mange år siden hvor Flash var en manuel installtion (på RedHat) var der noget hokus-pokus med kopiering af en lib*.so fil ...
... og det kan man stadig (bemærk at jeg antager 32-bit, du skal naturligvis ændre URL, hvis det er 64-bit):
- Download the Flash for Linux archive: http://get.adobe.com/flashplayer/completion/?installer=Flash_Player_11.2_for_other_Linux_(.tar.gz)_32-bit
sudo wget http://get.adobe.com/flashplayer/completion/?installer=Flash_Player_11.2_for_other_Linux_(.tar.gz)_32-bit > /tmp/adobe_flash_11_2.tar.gz
- Unpack the archive (/tmp perhaps)
sudo mkdir /tmp/adobe_flash_11_2_d;sudo cd /tmp/adobe_flash_11_2_d;sudo tar -xvfz ../adobe_flash_11_2.tar.gz
-
sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/firefox/plugins
- Oprydning i /tmp, er du doven lader du dem være i filsystemet, fordi mapper og filerne er væk ved næste boot:
sudo rm -f /tmp/adobe_flash_11.2.tar.gz;sudo rm -fr /tmp/adobe_flash_11_2_d
- ... og så en obligatorisk genstart af Firefox, og sikre sig at Adobe Flash ikke er disablet på siden der lister alle plugins.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Den præsise besked i Chrom var "Pluginnet kunne ikke indlæses.".
Athlon XP kommer kun i en 32Bit udgave så linket er godt nok, men det er den samme opskrift der køres når man installere flashplugin-installer så jeg må prøve at se om det kan lade sig gøre med en ældre udgave af flash. Samsynligvis vil det nok kunne virke med 10.*.
På http://www.playerversion.com/ får jeg faktisk en flash version, så det lugter meget af at der er noget i FLash der ikke kan køres på denne maskine:
Jeg har søgt lidt på nettet man kan ikke finde nogen der har ældre flash udgere til linux liggende.
Athlon XP kommer kun i en 32Bit udgave så linket er godt nok, men det er den samme opskrift der køres når man installere flashplugin-installer så jeg må prøve at se om det kan lade sig gøre med en ældre udgave af flash. Samsynligvis vil det nok kunne virke med 10.*.
På http://www.playerversion.com/ får jeg faktisk en flash version, så det lugter meget af at der er noget i FLash der ikke kan køres på denne maskine:
Your Flash Player version is
11,2,202,0
Jeg har søgt lidt på nettet man kan ikke finde nogen der har ældre flash udgere til linux liggende.
-
AJenbo skrev:Den præsise besked i Chrom var "Pluginnet kunne ikke indlæses.".
På http://www.playerversion.com/ får jeg faktisk en flash version, så det lugter meget af at der er noget i FLash der ikke kan køres på denne maskine:Your Flash Player version is
11,2,202,0
Jeg skal lige sige at for nyligt har også haft store problemer med netop flash.
Problemet f.eks. på Youtube er at videoer f.eks midt inde i videoen stopper brat og viser slut-griden med flere relaterede videoer man måske er interesseret i.
Andre gange kom der overhovedet ingen reaktion ved tryk på en knap, samtidig med at Firefox ingen problemer havde overhovedet.
Det hjalp at øge buffer størrelse fra 100 KB til 10 MB. Gøres mens en flash video er klar til at afspille f.eks.- start med at højreklikke i flashvideoens vindue.
Derudover har jeg forøget mængden af delt hukommelse til grafikkortet, og derefter har der ikke været problmer.
Dog var problemerne der imens det var varmt, så hvis problemerne kommer igen når det varmt, så tror jeg skruer op for blæser hastigheden i BIOS.
Det er http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/troubleshoot-games-video-audio-flash.html#main_sound kig efter Confirm that your computer is set to allow the content to play.
---
Jeg har set noget på Adobles help sider at Adobe Flash og RealPlayer ikke er rigtig gode venner på Mozilla Firefox:
http://helpx.adobe.com/flash-player/kb/flash-player-113-crash-mozilla.html
Dvs. RealPlayer skal helst som minimum være deaktiveret for at Adobe Flash 11.3 virker/virker korrekt.
---
Sidst jeg prøvede virkede Gnash, mildest talt ikke godt, og jeg har ikke nogen ide om det virker bedre nu end dengang, men det er måske en idé?
---
I abuot:config ser det ud til at Firox har et par debug flags som er interessante at pille ved - hvis man starter via en Terminal og så logger til en teklstfil får man måske noget interessant at kigge i.
---
Der står måske også noget i syslog, messages, eller dmesg i /var/log/, hvis flash core dumpede (i firefox kører Adaobe Flash i sin egen process (som et program), separat fra alt andet i FF har jeg fået at vide af en FF udvikler)
/Lars
-
- Admin
Flash indholdet bliver slet ikke vist så der kan ikke stillles på noget i den, det er ikke kun videoer der ikke virker.
RealPlayer er ikke installere, det eneste andet plugin er Totem.
lightspark/gnash var måske en god ide.
RealPlayer er ikke installere, det eneste andet plugin er Totem.
lightspark/gnash var måske en god ide.
-
- Admin
Lightspark får firefox til at gå i stå på min egen maskine så det valgt jeg ikke at installere. Desuden står der at den udgave der er i Ubuntu ikke kan køre youtube og jeg kunne ikke finde et godt PPA der tilbød den seneste udgave.
-
AJenbo skrev:Lightspark får firefox til at gå i stå på min egen maskine så det valgt jeg ikke at installere. Desuden står der at den udgave der er i Ubuntu ikke kan køre youtube og jeg kunne ikke finde et godt PPA der tilbød den seneste udgave.
1)
Har du prøvet at oprette en helt ny testbruger på din egen Ubuntu, og så starte og slukke de relevante browsere.
Derefter råkopieres opsætningerne for de browsere til den maskine, hvor det ikke virker.
Husk lige det med at rette UID og GID for filerne efter at de kopieres, og før browserne startes på den anden maskine.
Nu kan du test om det virker.
Måske skulle du lige prøve at afinstallere (purge, ikke kun remove) alt, og så installere det hele igen - bare for at have en standard opsætning der er nulstillet.
2)
Har du prøvet at kopiere opsætningen fra f.eks. firefox opsætningen fra den maskine hvor plugin ikke virker over til en testbruger på din egen ubuntu, hvor du ved at det virker
Det kan måske hjælpe dig til at finde ud af hvor fejlen er. Brugerens opsætning, en system-wide opsætning for et plugin, eller en fejlkonfiguration i det andet system.
/Lars
-
- IRC nickname: Nicolas
- Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn
Jeg kører selv Ubuntu 10.10 med Google Chrome, og har fået samme problem som dig mht. Flash efter en opdatering.
Når jeg kører Chrome fra terminalen og prøver at afspille noget fra Youtube, får jeg et Permission Denied.
Når jeg kører Chrome fra terminalen og prøver at afspille noget fra Youtube, får jeg et Permission Denied.
[27:27:0203/115016:ERROR:ppapi_thread.cc(244)] Failed to load Pepper module from /home/nicolas/.config/google-chrome/PepperFlash/11.5.31.138/libpepflashplayer.so (error: /home/nicolas/.config/google-chrome/PepperFlash/11.5.31.138/libpepflashplayer.so: cannot open shared object file: Permission denied)
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
-
- Admin
Hvad får du ved at køre følgende kommando?
Er du logget ind som nicolas?
Min mor har fået en Sony laptop siden, her opstod problemet ikke.
ls -lh /home/nicolas/.config/google-chrome/PepperFlash/11.5.31.138/libpepflashplayer.so
Er du logget ind som nicolas?
Min mor har fået en Sony laptop siden, her opstod problemet ikke.