Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Bestyrelsesmedlemmernes forum.
Forumregler
Det er kun medlemmer af gruppen Bestyrelse, og redaktører og administratorer, som kan lave nye indlæg i dette forum. Når først et indlæg er lavet, så kan alle svarer på det.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 1. jun 2012, 20:51

Ved det sdiste IRC-møde blev vi enige om, at revidere den måde vi sender Ubuntu-CD'er ud på, ved et af de kommende IRC-møder. Et af de forslag som kom frem, var at man frivilligt skulle kunne donere til foreningen, og senere på mødet blev forslaget udvidet til generel donation til foreningen.

Foreningen tjener cirka 3000 kroner om året på de tekst-reklamer fra Google, og har som sådan ingen faste udgifter udover hosting. Og udsendelse af CD'er. Og reklamering på nettet. Og print af materiale. Og og og...

Kombineret med at vi også vedtog, at skifte vores nuværende hosting ud til noget bedre, er det gået op for os at 3000 kroner om året ikke er ret meget. De nye hosting-udgifter alene er imellem 1800-2200 kroner om året.

Det korte af det lange er, om der er stemning for at kunne donere til foreningen?
I givet fald vil vi gerne hører et par ord om hvorfor, og hvad du kunne tænke dig at opnå med det. At komme på en liste over donerer måske? Få en lille stjerne ved brugernavnet? På den anden side hører vi ligeså gerne noget om, hvorfor donationer er en dårlig idé. Ingen vil blive klandret for en saglig argumentation, hverken den ene eller den anden vej.

Rent personligt kunne jeg godt tænke mig at kunne donere lidt, sådan bare ganske anonymt. Eller ihvertfald så anonymt som Danmark tillader det, hvilket vil sige, at jeg ikke vil have at foreningen offentliggøre oplysninger om min donation til forummet.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Kurt Christensen » 2. jun 2012, 17:33

i kan vel ikke forhindre det :twisted:
nu er der jo 5 år til næste cd, men en eller anden ting (måske en Ubuntu-t-shirt) kunne da være sjov at få ved støtte, jeg har ikke behov for stjerne hvis jeg donerer.
Når lejligheden byder sig.

sbc
Forfatter
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2007, 20:57
IRC nickname: sbc
Geografisk sted: Odense

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf sbc » 2. jun 2012, 23:58

TitanusEramius skrev:Det korte af det lange er, om der er stemning for at kunne donere til foreningen?
I givet fald vil vi gerne hører et par ord om hvorfor, og hvad du kunne tænke dig at opnå med det. At komme på en liste over donerer måske? Få en lille stjerne ved brugernavnet? På den anden side hører vi ligeså gerne noget om, hvorfor donationer er en dårlig idé. Ingen vil blive klandret for en saglig argumentation, hverken den ene eller den anden vej.


Jeg syntes som udgangspunkt at muligheden for at donere til foreningen er helt fin.

Der er dog tre fare som jeg syntes vi skal være opmærksomme på (de er vist blevet nævnt tidligere, men nu gentager jeg lige her)
  • Det skal være helt tydeligt at det er frivilligt og helt i orden ikke at donere. Der skal ikke være nogen, som føler at de bliver nødt til at donere for at være med, få support eller lignende.
  • Hvis vi gør noget for at anerkende folk der donerer skal vi passe på at det ikke bliver for bureaukratisk. I sidste ende vil det være Christian (kasseren) som skal gennemgå foreningens konto, kontakte folk for at høre om overhovedet vil anerkendes og så tildele en stjerne eller lignende. Det lyder måske ikke af meget, men jeg tror Christian har bedre ting at bruge sin tid på...
  • Selvom vores hosting-udgifter stiger væsentligt når vi skifter, så har vi stadig relativt mange penge, og bruger dem ikke rigtig på noget (jeg har ikke lige talene her, men mit gæt er at vi på hosting og porto stadig bruger mindre end vi får ind på reklamer). Folk skal nødigt have en ide om at deres penge bliver brugt på noget fornuftigt Ubuntu-relateret, og så sidder de bare på en bank-konto og gør ingen gavn... Hvis vi får penge ind skal vi også bruge dem på noget fornuftigt.
How to be me skrev:i kan vel ikke forhindre det :twisted:
nu er der jo 5 år til næste cd, men en eller anden ting (måske en Ubuntu-t-shirt) kunne da være sjov at få ved støtte, jeg har ikke behov for stjerne hvis jeg donerer.


Jeg tror arbejdsbyrden vil blive for stor, hvis foreningen skal til at købe t-shirts hjem, for at give videre til donorer. :D

Hvis du gerne vil have en t-shirt vil jeg anbefale at du køber den direkte hos canonical, http://shop.canonical.com/, hvor (en del af) dine penge forhåbentligt også vil gå til udvikling eller promovering af Ubuntu.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 3. jun 2012, 16:38

Jeg har også lige smidt en skilling (godt at konen ikke læser med herinde hehe). Og som andre herinde allerede har skrevet i tråden, så er jeg heller ikke interesseret i hverken "at få stjerner" eller at "komme på en donor-liste" :)


---- Som Kasserer i foreningen----
Nu har jeg ikke de præcise tal, men vi har haft vedtaget at sætte budgettet for porto op til 1250kr, og da den nye VPS koster ca 2000kr om året, er der udgifter for mere end de ca 3000kr om året, som der er reklameindtægter for. Så folk behøver ikke at være bange for, at evt. indsendte bidrag bare samler støv på en konto :)

Her er foreningens konto-oplysninger:
Reg nr.: 0400
Konto nr.: 4014554950

Og hvis i vil gøre det lidt nemmere for undertegnede, når jeg skal lave årsregnskab, så skriv lige noget om at det er et "Frivilligt bidrag" i modtagerfeltet, sådan at jeg hurtigt kan se hvad det drejer sig om.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 29. jun 2012, 09:46

Egentlig havde jeg håbet på en lidt større debat, men tak til how to be me for at deltage :)

I moderatorgruppen og bestyrelsen er vi ret enige, og der er ingen grund til at jeg gentager sbc's fremragende indlæg.

Hvis ingen protestere, så tror jeg umiddelbart at vi skal ligge ideen i skuffen igen, og hvis en enkelt eller to skulle have løst til at donere, så siger vi selvfølgelig ja tak og mange tak, og tager i mod donationen. Men ligefrem at åbne op for donationer, ved fx at promovere for at donere i forum, tror jeg ikke er nødvendigt som tingende er nu.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Claus Henriksen » 30. dec 2012, 10:13

Formålet med at donere kunne være at få fjernet reklamerne. Det ser virkelig ikke kønt ud med Windows 8 reklamerne der kører pt...
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Claus Henriksen » 30. dec 2012, 10:33

Alternativt: Henvisninger til Adblock plugins neden under reklameblokken.
https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock/gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom virker fint i Chromium.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Martin Jørgensen » 30. dec 2012, 11:22

Når bare folk har muligheden. Synes det er en rigtig god ide.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf eyvind » 30. dec 2012, 13:12

Forslag:
Donation på en nem måde, måske en lille kasse oppe ved siden af hjælp.
Det må da godt koste noget at få tilsendt en CD / DVD.
Ingen stjerner eller anden markering for donation.
En lille kvitteringsmail kunne være tilstrækkeligt.

Eyvind.
Rigtige mænd tager ikke backup.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf kent a » 30. dec 2012, 21:10

Er der ikke noget med at hvis man donere hvor over 500kr og under 1000kr kan man trække det fra i skat...
Lubuntu 18.04 LTS

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Debatoplæg om donationer til Ubuntu Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 30. dec 2012, 21:47

kent a skrev:Er der ikke noget med at hvis man donere hvor over 500kr og under 1000kr kan man trække det fra i skat...

Det ved jeg ikke lige, men jeg skal nok prøve at finde ud af det .... Næste år ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Bestyrelsesforum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster