Hejsa på forum
Da jeg skal til og studere til august, overvejer at anskaffe en form for NAS / filserver.
Men har lidt krav til sådan en. Så vill e lige høre hvad folk vil anbefale.
Den skal gerne have funktionalitet som dropbox, bare mere plads. og ligeså brugervenligt. Med en form for mappe på computeren, som der synkroniseres automatisk.
Må også gerne have en mulighed for streming at indhold til computeren over netværk, både lokalt og web
Men skal også kunne bruges til backup af computeren,
Til sidst også gerne en form for torrent maskine (don't ask),
Og gerne strømbesparende.
Gerne mere end en disk, for en form for sikkerhed
NAS / Filserver anbefalinger
-
- Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup
NAS / Filserver anbefalinger
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!
-
- Geografisk sted: Veksø
Re: NAS / Filserver anbefalinger
Hej
Jeg ved ikke om det opfylder dine krav, men jeg bruger selv FreeNAS, som faktisk bare er et styresystem baseret på FreeBSD.
Det kræver selvfølgelig at du har en gammel pc stående som du ikke bruger, og FreeBSD er vist lidt touchy med hensyn til hardware.
Men der er rige muligheder for div. raid konfigurationer, så sikkerheden skulle være der.
Torrent funktionen skulle vist komme i v. 8.2, som er lige på trapperne såvidt jeg ved.
Jeg bruger det selv på en gammel maskine vi har stående. Den streamer film og musik til netværket, og det fungerer ganske fint
Jeg ved ikke om det opfylder dine krav, men jeg bruger selv FreeNAS, som faktisk bare er et styresystem baseret på FreeBSD.
Det kræver selvfølgelig at du har en gammel pc stående som du ikke bruger, og FreeBSD er vist lidt touchy med hensyn til hardware.
Men der er rige muligheder for div. raid konfigurationer, så sikkerheden skulle være der.
Torrent funktionen skulle vist komme i v. 8.2, som er lige på trapperne såvidt jeg ved.
Jeg bruger det selv på en gammel maskine vi har stående. Den streamer film og musik til netværket, og det fungerer ganske fint
-
Tror nok at FreeNAS skulle kunne de ting jeg har brug for. Men strømbesparende bliver det ikke.
Tænkte mere i retning af en dedikeret NAS, med noget ARM processor, <30w.
Er bare i tvivl om hvad for en, der kan de ting. Hvis ikke alle.
Har nemlig ikke mod på for meget hjemmebyg/fusk med noget der kan være potentielt vigtigt. Og lige nu, er dropbox stor nok. Ville bare med på vognen, og have film med på. + fildelen og ikke mindst backup funktionaliteten.
Tænkte mere i retning af en dedikeret NAS, med noget ARM processor, <30w.
Er bare i tvivl om hvad for en, der kan de ting. Hvis ikke alle.
Har nemlig ikke mod på for meget hjemmebyg/fusk med noget der kan være potentielt vigtigt. Og lige nu, er dropbox stor nok. Ville bare med på vognen, og have film med på. + fildelen og ikke mindst backup funktionaliteten.
-
Ingen der har noget at bidrage med ?
Det skal selvfølgelig kunne bruges i Ubuntu.
Det skal selvfølgelig kunne bruges i Ubuntu.
-
- IRC nickname: How to be me
http://viewer.zmags.com/publication/85b2cc6b#/85b2cc6b/60
Bilka har en på tilbud, ved ikke om den kan bruges med Ubuntu, men mon ikke.
Bilka har en på tilbud, ved ikke om den kan bruges med Ubuntu, men mon ikke.
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
De fleste diskstationer med 2+ HDD-bays kan sikkert også gøre tricket, især hvis du kigger på dem der har SSH-adgang. Ofte betyder SSH-adgang at det er at Linux-baseret system, og med det, kan man næsten gøre det samme som en almindelig Linux.
De bedste af slagsen bruger maks 10 watt + HDD's, som, hvis du bruger enten 5400 rpm's eller 2,5 tommes, ikke bruger mere end 2-10 watt pr. stk. Bruger den lidt under 20 watt, så er det omkring ~500 kr. om året i el, og det er jo ikke dårligt for et komplet system der kører 24/7.
Jo mere du selv skal sætte op, jo mere langhåret og tidkrævende bliver det selvfølgelig. Og det kræve nok at du kan terminalen ret godt, eller er parat til at lære den, for SSH er ren tekst.
Jeg bruger selv en stærkt modificeret Synology 109+, single bay, og den er jeg fuldt ud tilfreds med. Alt efter hvilken Synology man kigger på, ville jeg tro at der er flere af dem, der kan næsten alt det du nævner. En ekstra fordel er selvfølgelig at de er ret udbredt i DK, så prisen i forhold til varen er generelt god, men kig fx på EDB-priser for en sikkerheds skyld.
De bedste af slagsen bruger maks 10 watt + HDD's, som, hvis du bruger enten 5400 rpm's eller 2,5 tommes, ikke bruger mere end 2-10 watt pr. stk. Bruger den lidt under 20 watt, så er det omkring ~500 kr. om året i el, og det er jo ikke dårligt for et komplet system der kører 24/7.
Jo mere du selv skal sætte op, jo mere langhåret og tidkrævende bliver det selvfølgelig. Og det kræve nok at du kan terminalen ret godt, eller er parat til at lære den, for SSH er ren tekst.
Jeg bruger selv en stærkt modificeret Synology 109+, single bay, og den er jeg fuldt ud tilfreds med. Alt efter hvilken Synology man kigger på, ville jeg tro at der er flere af dem, der kan næsten alt det du nævner. En ekstra fordel er selvfølgelig at de er ret udbredt i DK, så prisen i forhold til varen er generelt god, men kig fx på EDB-priser for en sikkerheds skyld.
-
Tak for svarene, men de der nævnes er single bay, og dem tror jeg at jeg fravælger. Ville gerne have sikkerheden i stedet.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Som sagt, Synology med 2 bays som understøtter RAID1:
http://www.fcomputer.dk/hardware/lagring/netvaerk/nas/synology/disk-station-ds212.html
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-Disk-Station-DS212-2298683.html
http://www.fcomputer.dk/hardware/lagring/netvaerk/nas/synology/disk-station-ds212.html
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-Disk-Station-DS212-2298683.html
-
Tak allesammen,
Har læst mig frem til at Synology, ligger i toppen m.h.t. læse/skrive hastigheder. Hvilket er godt.
Så går jagten bare ind på sådan en 211+ eller 212+.
Men endnu en gang, tak for hjælpen, da det jeg har kigget på har været en jungle.
Har læst mig frem til at Synology, ligger i toppen m.h.t. læse/skrive hastigheder. Hvilket er godt.
Så går jagten bare ind på sådan en 211+ eller 212+.
Men endnu en gang, tak for hjælpen, da det jeg har kigget på har været en jungle.
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Har fornyeligt anskaffet mig en Synology DS212+.
Den kan helt sikkert anbefales.
Må sige at det virker super godt.
Og er billig i drift. Nemt at opsætte tidsstyring for automatisk opstart og nedlukning og brug af dvale.
Jeg bruger den sammen med mine to medie afspillere (ATV2 med XBMC og WD LIVETV, som uden problemer kan vække den fra Dvale.
Hvis den er slukket, så kan den vækkes fra telefonen, med appen DSfinder.
I mit setup med to 3TB harddiske fra WD bruger den 22 Watt når alt køre i Raid 1 og lige under 10 Watt når den er i dvale. Når den er lukket ned, men stadig kan vækkes over netværket siger min el-sparometer 1 Watt.
/Henrik
Den kan helt sikkert anbefales.
Må sige at det virker super godt.
Og er billig i drift. Nemt at opsætte tidsstyring for automatisk opstart og nedlukning og brug af dvale.
Jeg bruger den sammen med mine to medie afspillere (ATV2 med XBMC og WD LIVETV, som uden problemer kan vække den fra Dvale.
Hvis den er slukket, så kan den vækkes fra telefonen, med appen DSfinder.
I mit setup med to 3TB harddiske fra WD bruger den 22 Watt når alt køre i Raid 1 og lige under 10 Watt når den er i dvale. Når den er lukket ned, men stadig kan vækkes over netværket siger min el-sparometer 1 Watt.
/Henrik