Det er ikke muligt at oprette mere en 4 primære partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mogensjoh

Det er ikke muligt at oprette mere en 4 primære partitioner

Indlæg af mogensjoh »

Billede

Jeg har lige købt en Medion Akoya bærbar hvor jeg gerne vil have Ubuntu 12.04 installeret sammen med Windows 7. Desværre er der allerede 4 primære partitioner, og nu ved jeg ikke hvilken jeg tør slette. Jeg kan med komandoen mount -a se hvad der er på de 3 første partitioner, men ikke den 4. Der er en kolonne der hedder Flag hvor der er valgt "diag" hvad betyder det?
Udover win7 er der også noget fast boot, som er noget linux der gør at man inden for 10 sek. kan surfe på nettet hvilket jo også er ret smart.
Jeg har installeret Ubuntu 12.04 på et 16GB microSDHC kort og det kører tilsyneladende fint. Men der vil jeg snart løbe tør for plads.
Kan man evt. lave en mappe på en ntfs partion og så bruge den som /home.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Det er ikke muligt at oprette mere en 4 primære partitio

Indlæg af AJenbo »

NTFS er meget dårligt egnet til brug i Linux da den ikke understøtter bruger rettigheder i Linux på en god måde.
Jeg ville personligt slette den ExpressGate Linux der kom med maskinen da Ubuntu starter næsten lige så hurt og er mere fleksibelt. Den med diag flaget er sikkert nogle bios værktøjer som du aldrig får brugt, de 2 andre vil jeg tro er Windows Boot og selve Windows.
mogensjoh

Indlæg af mogensjoh »

Nu har jeg slettet den partition der hedder sda1, jeg tør ikke slette den der hedder sda4 der ligger noget qem software delt den der hedder sda2 i 2 og vil installere ubuntu på den ene halvdel men jeg kan ikke lave et swap område. Er det nødvendigt når der er 8 gib ram i maskinen?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

swap skal bruges ved dvale
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du skal lave en udvidet partition for at kunne have mere end 4 partitioner, partitioner inden i en udvidet partition heder logiske istedet for primær. Det bedste er at udvide windows til at bruge hele disken og så tildele pladsen til ubuntu under den normale installation, så vil den selv sørge for at oprette det nødvendige.
mogensjoh

Indlæg af mogensjoh »

Puha, Det var ikke smart at slette den der hedder sda1 for så kunne Ubuntu ikke finde Win7.
Nå men efter et par timer snurren med recoverdisken virkede win7 igen, så slettede jeg sda4 istedet og lavede en udvidet partition hvor jeg installerede ubuntu, det gik også fint nu fandt ubuntu win7 men af en eller anden mystisk grund blev grub installeret på usb pinden som jeg installerede ubuntu fra. Så på den igen 3. gang er åbenbart lykkes gang for ny virker alt som det skal, så mange tak for hjælpen.
Mogens
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

fordelen ved at bruge en cd er at grubben ikke kan ligge sig der :twisted:
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hmmm. Det lyder lidt mystisk. Jeg installerede på præcist samme måde på en pc i forgårs, og der lagde Ubuntu selv Grub det rigtige sted. Anyway, fint at det virker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
mogensjoh

Indlæg af mogensjoh »

Inden jeg installerede 3. gang formaterede jeg USB pinden og oprettede en ny usb opstartsdisk, men alligevel blev grub som default placeret på sdb, men nu var jeg helt fremme i skoene og rettede det bare til sda. Det er jo fejlende man lærer af så jeg er blevet meget klogere her på det sidste. :?