Forestillingen om Linux, Ubuntu og Open Source

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Forestillingen om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af Artificial Intelligence »

Da jeg læste dette; https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=16068&start=45 (side 4 og 5) kunne det være meget rart/sjovt, at hører hvilken forestillinger folk har omkring om Linux, Ubuntu og Open Source generelt.

For dem, der ikke ved hvad jeg også går og laver, ud over jeg hjælper til her på forummet. Så er jeg administrator på det internationale forum ubuntuforums.org. Der får man nogen af de største oplevelser omkring, hvad folk tror Linux, Ubuntu og Open Source er.

Den hyppigeste ting vi oplever på ubuntuforums.org er en misforstået filosofi omkring 'det er open source' ergo så må jeg opføre og sige hvad jeg vil - derefter bliver denne mantra oversat til 'free speech' equals ' open source'. Dette oplever vi desværre for ofte.
FACTS: Open Source er ikke et demokrati eller anarki. Open Source i store træk betyder at kildekoderne er åben og ikke at du kan te dig som en bavian, fordi du bruger open source programmer.

En anden go' mantra man hører er mere omkring Ubuntu vs. Mint diskussionerne (og andre 100% community driven projekter), er at de er meget bedre, fordi der ikke er noget firma der tager beslutningerne. De mener at, hvis man har nogen ændringer til et 100% community projekt - så bliver de opfyldt.
FACTS: Alle community driven projekter er styret af en eller flere mennesker omkring hvilken vej projektet skal tage. Normalt har de en slagplan og en ide omkring projektet. Mange tror at et community projekt er det samme som at alle folks ønsker (+ the kitchensink) bliver tilgodeset i et projekt.
Man skal 'contribute', være aktiv og vise sit værd for at blive hørt/accepteret.



Hvad er jeres ide omkring dette emne? Hvad har du oplevet af misforståelser af Linux, Ubuntu og Open Source.
Håber at dette lille indlæg vil klarelægge en ting eller to omkring emnet.


Hilsen
A.I.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Forestilling om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af AJenbo »

Rigtig godt indlæg, jeg syndes det forklare en del af det man ser rundt omkring. Særligt det med open source = free speech (rant) for klare en del for mig som jeg ikke før havde kunne regne helt ud, særligt på mindre modereret foras.

Jeg vil lige tilføje at jeg først troede at der var tale om et emne om en teater forestilling om Open Source hvilet fik nogle sjove bil til at flyve igennem mig hovede :mrgreen:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forestillingen om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg syntes at emnet er rigtigt spændende at tage op, og jeg er sikker på at vi her kan få meget udbytte, af de store erfaringer som Artificial Intelligence har fra ubuntuforums.org.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Forestilling om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af NickyThomassen »

2 ting virkelig, har jeg oplevet siden jeg skiftede i '09, og den ene er næsten dummere end den anden.

Den første ting er, at da jeg først begyndte at komme ind i fællesskabet, på det selvsamme internationale forum som AI hjælper med at administrere, troede jeg at alle var enige. Og ikke kun dér, men også her, hos Debian, Ubuntu - alle steder faktisk. Jeg er 100% enig i hvad AI skriver, men udover dengang jeg spurgte ind til Tilda, tror jeg ikke at vi har snakket sammen overhovedet. Om noget.

Og det tror jeg en del andre også har misforstået, at selvom vi arbejder for det samme mål, så gør vi det alle på hver vores måde. Her på forum er vi ligeså ofte uenige som enige om hvad der bør gøres, og kun igennem lange diskussioner opnår vi konsensus. Og her vil jeg gerne minde om, at når man diskutere, så handler det om
undersøgelse af en sag ved at fremhæve forsk. sider ved den

Hvilket vil sige at ensidig fremhævelse af egne synspunkter, eller nedgørelse af andres, ikke er diskussion.
( http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=diskussion )

Den anden ting er hvor utrolig ligegyldige enkeltpersoner er. Bare fordi jeg bruger Linux har jeg ikke ret til noget som helst, og bare fordi jeg hjælper lidt til her, giver det mig ikke nogen ekstra rettigheder nogen steder. Jeg skal aldrig lære at forstå dem, der mener at brugen af Linux giver rettigheder, er det ikke nok at de kan bruge Linux? Skal de ligefrem kræve mere?

Dem der arbejder på Open Source projekter frivilligt, gør det for dem selv, og ikke for os andre. Kan vi ikke klare mosten, så er det på tide at vi kommer ud af vagten. Den ligegyldighed tror jeg mange har svært ved at acceptere, og jeg har da også selv haft problemer med det. Mange bliver allerede fra barnsben vænnet til at de er vigtige, så det er selvsagt noget der er svært at gøre sig fri af.

Og ja, jeg treode også at jeg skulle se en forestilling :D
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Forestillingen om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af Artificial Intelligence »

Det skal lige siges at mit indlæg/tråd er ikke ment som en nedgørelse af visse personer.


Da jeg startede med brugen af Linux, havde jeg også en romantisk forestilling omkring Open Source og dets miljø. Min forestilling var mere 'fællessang og blomster i håret' miksede med nørder der sider hacker i kælderen. :mrgreen:
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Forestillingen om Linux, Ubuntu og Open Source

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg har ikke haft andre forestillinger i mit hoved end at det var folk der gik op i programmering der interesserede sig for dette open sovs, men jeg er da glad for at min nysgerrighed fik mig til at se at sovsen nu også smager godt for dem der kan lide fast food 8-)
Når lejligheden byder sig.