12.04 kan ikke boot'e

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
sdp

12.04 kan ikke boot'e

Indlæg af sdp »

Jeg har en Medion Computer af ældre dato (ca. 5 år gammel), hvorpå jeg har installeret 12.04 (helt fra bunden, dvs. alt gammelt blev slettet -- incl. Windows Vista). Men desværre vil den ikke boot'e.

Under boot-processen når den frem til at vise et skærmbillede, hvor der står Ubuntu 12.04 samt de sædvanlige hvide/røde prikker nedenunder. Efter kort tid med dette skærmbillede, bliver skærmen blank i den sædvanlige mørk-lilla ubuntu-farve. Mere sker der ikke.

Maskinen har gennem tiderne kørt flere Ubuntu-versioner (senest 10.04). Den har også kørt Ubuntu 12.04 fra LiveCD'en uden problemer.

Hvad er gået galt? Hjælp søges!

Svend Daugaard Pedersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: 12.04 kan ikke boot'e

Indlæg af Christian.Arvai »

En 5 år gammel pc burde kunne bruge den helt alm. udgave. Har du prøvet at hente en ny .iso,og brænde den ved laveste hastighed ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sdp

Indlæg af sdp »

Installationen forløb helt uden problemer, så intet tyder på fejl i CD. Men jeg vil prøve.
Tak for svaret

Svend Daugaard Pedersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var så lidt. Og hvis det ikke virker, kan du prøve med "alternate-udgaven". Jeg vil dog ikke regne med at det er nødvendigt, på en pc der kun er 5 år gammel.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sdp

Indlæg af sdp »

Nu har jeg hentet en ny .iso og brændt den ved laveste hastighed - og NU KAN DEN BOOTE.

Desværre gjorde jeg det, som man ikke skal gøre, hvis man vil teste, hvad der er årsag til fejlen: jeg undlod denne gang at sætte hakker ud for "hente opdateringer" og "hente tredjeparts-software" (jeg husker ikke helt den præcise tekst). Kan det betyde noget?

Svend Daugaard Pedersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det kan vi nemt fikse.
"hente opdateringer" kan du klare ved hjalp af den indbyggede opdateringshåndtering.
"hente tredjeparts-software" er bla. Flash, Java og codecs, så det kan du klarer, samt en del mere, ved at følge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57

laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Tredjeparts-software er kun en bekvem måde til at få installeret diverse codecs med det samme, så du kan høre musik og se videoer.
Måske kan det have en betydning om du vælger at få opdateringer under installationen - ellers er det gode råd at opdatere straks inden installationen og inden man gør andet.
Men jeg vil tro at det er brændingshastigheden af iso'en der har været det afgørende for dig.

Nu da problemet er løst må du gerne markere det som løst (tryk på V-knappen over det indlæg som løste det).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
sdp

12.04 kan ikke boot'e - opfølgning

Indlæg af sdp »

Tråden "12.04 kan ikke boot'e" blev afsluttet, da det lykkedes mig at lave en installation, hvor jeg kunne boot'e.

Jeg havde lavet en ny installations-CD brændt ved lav hastighed. Den virkede, men som jeg nævnte i mit afsluttende indlæg havde jeg under installationen undladt at aktivere følgende valgmuligheder:

- Hent opdateringer mens der installeres
- Installér tredjepartsprogrammerne

Jeg havde en mistanke om, at her var problemet. Jeg prøvede derfor en nyinstallation med den "defekte" CD, idet jeg undlod at aktivere disse algmuligheder. Og det løste problemet!

Svend Daugaard Pedersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Re: 12.04 kan ikke boot'e - opfølgning

Det var ret interessant. Skal jeg ikke lige sammenlægge trådene, sådan at løsningen er med i den oprindelige ?

sdp

Re: 12.04 kan ikke boot'e - opfølgning

Indlæg af sdp »

Det må du selvfølgelig gerne.

Svend Daugaard Pedersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Done. Jeg mistænker så stadigt "fejl ved brænding" for at være årsagen til selve problemet.