Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Der kan stemmes om hvor god oplevelsen var. Samt om du bruger Unity eller Gnome.

5 ud af 5 Points
18
25%
4 ud af 5 Points
14
20%
3 ud af 5 Points
3
4%
2 ud af 5 Points
0
Ingen stemmer
1 ud af 5 Points
2
3%
Unity
28
39%
Gnome
4
6%
Ved ikke om det er Unity eller Gnome
2
3%
 
Afgivne stemmer: 71

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 19:14

Så er vi jo en del, som har fået installeret Ubuntu 12.04. I den forbindelse kunne det være sjovt, at læse lidt om folks holdninger og erfaringer til denne udgave, og om i er tilfredse med den. I kan give op til "5 ud af 5 points" i afstemningen.

Det kunne også være sjovt at se fordelingen Unity/Gnome, så dette er der også mulighed for at vælge i afstemningen.

Så 1 stemme vedr. points, og 1 vedr. skrivebordmiljøet :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2012, 19:30

Opdateringen af min Laptop gik perfekt og alt er bedre end det var før. Er også glad for at det nu er blevet meget lettere at tildpasse Unity.

Compiz crashede under opdatering på min arbejds maskine og i dag ville den ikke lade mig logge ind før jeg fjernede nogle config filer fra min bruger :( Sensen køre utrolig lansomt når man søger hoster og hakker hele maskinen (virker til at være grafik problem). Alt andet ser ud til at virke fint. Jeg skal lige bemærke at jeg mod anvisninger fortsætte med at bruge systemet under opgraderingen.

Begge maskiner har AMD kort, mere præsis har arbejdsmaskinen et Radeon HD 5450.

Jeg her lige nu igang med at opgradere min 3 maskine som har et Nvidia kort så må vi se hvordan det går :)

Til LTS brugere kan jeg lige oplyse at 10.04 først vil forslå at opdatere til 12.04.1 som udkommer d. 15 Juli.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 30. apr 2012, 20:00

5 ud af 5 - ren installation. Ingen problemmer what-so-ever.
Dog er jeg skiftet fra 'Gnome Shell' til 'Unity'.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 20:06

Jeg havde i forvejen sat forventninger meget højt, da det jo drejer sig om en LTS, og de er alle til fulde blevet opfyldt, så jeg gav 5 ud af 5.

Jeg er så på Gnome, men mit indtryk af Unity er også godt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Stra » 30. apr 2012, 20:49

Øøh den afstemning bliver da lidt sjov, når du ikke har opgjort det for dels hvorlet det gik og valgt af desktop.

FX gav det som resultat at 1 ud af 8 havde valgt Unity at 49 % havde valgt Unity????? Men nu er du jo også Gnome-shell mand ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 21:06

Jeg beklager at % fordelingen ikke passer i afstemningen. Dette skyldes at man ikke kan oprette det som 2 selvstændige afstemninger, hvilken resulterer i at stemmer fra begge afstemninger regnes sammmen. Men man kan da se hvor mange stemmer, som der er på givet til hver enkelt valgmulighed.

Stra skrev:Øøh den afstemning bliver da lidt sjov, når du ikke har opgjort det for dels hvorlet det gik og valgt af desktop.

FX gav det som resultat at 1 ud af 8 havde valgt Unity at 49 % havde valgt Unity????? Men nu er du jo også Gnome-shell mand ;)

Heheh, jeg kan godt se komikken, men jeg kan ikke lige finde ud af at lave det som 2 separate afstemninger.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Nordsig » 30. apr 2012, 21:16

Har kørt med 12.04 siden beta udgivelsen og det hele har stort set virket hele tiden. Har ikke taget mig sammen til at lave en clean install endnu, men havde lovet mig selv at det skulle gøres.

Med hensyn til Unity har jeg vænnet mig til det, men til mit brug har jeg stadig ikke kunne se fornuften i det.

Det tager for lang tid når jeg vil bruge et program jeg ikke har brugt i lang tid og ikke kan huske hvad hedder. Der var det nemmere før at kunne klikke på "start" og så vælge "kategori" og så det program/spil man nu havde lyst til at prøve.

Men da det lød til at Unity var kommet for at blive holdt jeg ved det, så jeg kunne få det lært.

Jeg tror aldrig jeg vil komme til at syntes bedre om Unity i forhold til brugerfladen i 10.04
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Artificial Intelligence » 30. apr 2012, 21:40

Nordsig, Hvis du har svært ved at huske, hvad programmerne hedder. Så søg på de overordnet linier.

Eksempel; Du leder efter Rhythmbox men kan ikke huske hvad det hedder - så søg på ordet 'musik' istedet.


En ting jeg er rigtig glad for i Unity er hvordan den håndtere flere windower af samme applikation. Der slår den både Gnome2 og Gnome Shell med flere længder. Når jeg arbejder med Gimp, kan jeg snildt have 20+ windower åben og have styr på dem alle sammen. Det var/er et problem i Gnome2 og Gnome Shell.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Nordsig » 30. apr 2012, 22:10

Ja, har fundet ud af at jeg kan skrive / søge på uverordnede ord.
Søgning på kort giver eks. 1 hit = kabale, men søger jeg på spil får jeg kabale, Napoleon og Suduko. Så det gælder jo om at vide hvilke ord der udløser det ønskede program.

Jeg kunne ønske mig at filter muligheden var åben hele tiden som på billedet neden under, jeg kan slet ikke se hvorfor den ikke er åben hele tiden.

s.png
s.png (460.37 KiB) Vist 560 gange
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Claus Henriksen » 30. apr 2012, 22:57

Første release hvor jeg har været rigtig positiv fra start af.
Begynder at få udbytte af unity, men gnome-panels tilbage-venden har været nødvendig.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf laoshi » 30. apr 2012, 23:24

Også 5 ud af 5.
Installerede 12.04 beta i starten af april som clean install med separat /home-partition som altid. Brugte kablet forbindelse med opdateringer under installationen, og alt gik hurtigt og smertefrit.
Efterfølgende installation af et par yndlingsprogrammer, opsætning af apache2, og hack af Firefox så jeg kunne bruge nemID, og så kørte det derudaf - med et enkelt træls problem: wifi var relativt ustabil. Fandt dog hurtigt et tip, som hjalp på problemet, og med opdateringerne siden den tid er problemet tilsyneladende blevet løst.
12.04 er hurtig, let at bruge og åbenbart mindre ressourcekrævende end tidligere udgaver - blæseren kommer nu kun sjældent på overarbejde.
Unity? Jeg bliver mere og mere begejstret for den brugerflade. Den har virkelig fået et boost siden 11.10 og jeg bruger flittigt tastaturgenvejene og de mange andre muligheder, som unity giver.
Det eneste jeg synes man kan klage over er, at det næsten er blevet for let at have med at gøre. Der er blevet alt for megen tid til at være produktiv, når der ikke skal nørdes så meget med selve systemet!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf utopia » 30. apr 2012, 23:34

clean install. 5 af 5
Unity. Testede 1 måned på 11.10 og lige et par dage med 12.04. Ikke noget for mig.
Gnome 1 stemme herfra.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 23:41

utopia skrev:clean install. 5 af 5
Unity. Testede 1 måned på 11.10 og lige et par dage med 12.04. Ikke noget for mig.
Gnome 1 stemme herfra.

Takker, nu bliver jeg ikke drillet, fordi at jeg er alene på Gnome ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf Finn Bjerke » 1. maj 2012, 12:15

Spændende læsning - hvorfor mon det er off-topic ?
Kardemommeloven er en god ting.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvordan oplevede du skiftet til Ubuntu 12.04

Indlægaf thj01 » 1. maj 2012, 16:14

SMOOOTH
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster