Min bærebar er en Packard bell easynote LJ73, med 4gb ram og 2 harddiske på 640gb hver.
jeg har tidliger haft windows 7 og ubuntu 11.10 installeret på dualboot, men i ubuntu kunne jeg ikke se den ene disk, og efter jeg havde opgraderet til 12.04 var det stadig et problem. nu er jeg kørt vild i patirotering og formatering.
nu vil jeg gerne slette alt hvad der er på pc'en og så installere en ny og frisk ubuntu 12.04 som inkluderer begge harddisk så jeg kan bruge alle 1280gb, men hvordan gør jeg det uden det bliver for teknisk?
findes der nogle enkelte nemme metoder som sådan en ældre og ikke særlig pc-køndig kan bruge?
til slut en stor tak til alle jer som bruger jeres tid på at hjælpe alle os som skifter til ubuntu.
Ønskes clean installation, men hvordan?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Ønskes clean installation, men hvordan?
Hvis du vil slette alt, både windows og Ubuntu samt dine dokumenter/billeder m.m., sætter du LiveCD'en I og vælger at lade Ubuntu formatere disken.
Om du så får begge diske med er jeg usikker på, men prøv og hvis den ikke gør vend tilbage.
Om du så får begge diske med er jeg usikker på, men prøv og hvis den ikke gør vend tilbage.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: How to be me
han kan vel også pille nr2 harddisk fra, den kan han så slette når han har installeret på den første?
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Efter installationen skal du nok åbne Diskreskaber hvor du så skal formatere det andet drev.
-
- Geografisk sted: Thy
Partionerings værktøjet Gparted er på live CDen, brug den til at formatere begge harddiske inden installation, og så vil jeg anbefale at opdele den harddisk som Ubuntu skal ligge på, i 2 partioner, installationen behøver ikke mere end 5 GB men jeg plejer at give den det dobbelte.
Vælg så muligheden: Noget andet, når du vil installere, så kommer en mulighed mere for formatering.
Klik på den partion som Ubuntu skal ligge på og klik på Ændre, der vælger du ext3 eller ext4 som filsystem og mount den med / kun en skråstreg ja og klik på OK
Klik så på den partion som skal bruges som hjemmemappe og klik igen på Ændre, vælg ext3 eller ext4 som filsystem og mount den som /home
Så har du alle dine filer og indstillinger på en selvstændig partion og næste gang du vil installere en ny Ubuntu så skal du bare vælge Noget andet og gøre som skrevet længere oppe, men denne gang bør du sætte markering ved Formater når du ændrer partionen til Ubuntu, endelig ikke formatere /home partionen, så vupti er alle dine mails og mail konti og alle andre indstillinger klar til brug med den nye Ubuntu.
Hvis jeg skulle vælge så ville jeg formatere den sidste harddisk til FAT32 filsystemet, det giver meget nemmere deling med andre computere på hjemme netværket, den harddisk kan mountes ved start og det gør du nemmest med programmet pysdm, åben en Terminal og skriv den er vist også i Software center eller hvad det hedder, jeg bruger den meget sjældent.
Jeg håber ikke det blev for indviklet og kommer gerne med mere udførlig forklaring hvis du vælger min metode![Meget glad :D](./images/smilies/ubuntu/icon_biggrin.png)
Vælg så muligheden: Noget andet, når du vil installere, så kommer en mulighed mere for formatering.
Klik på den partion som Ubuntu skal ligge på og klik på Ændre, der vælger du ext3 eller ext4 som filsystem og mount den med / kun en skråstreg ja og klik på OK
Klik så på den partion som skal bruges som hjemmemappe og klik igen på Ændre, vælg ext3 eller ext4 som filsystem og mount den som /home
Så har du alle dine filer og indstillinger på en selvstændig partion og næste gang du vil installere en ny Ubuntu så skal du bare vælge Noget andet og gøre som skrevet længere oppe, men denne gang bør du sætte markering ved Formater når du ændrer partionen til Ubuntu, endelig ikke formatere /home partionen, så vupti er alle dine mails og mail konti og alle andre indstillinger klar til brug med den nye Ubuntu.
Hvis jeg skulle vælge så ville jeg formatere den sidste harddisk til FAT32 filsystemet, det giver meget nemmere deling med andre computere på hjemme netværket, den harddisk kan mountes ved start og det gør du nemmest med programmet pysdm, åben en Terminal og skriv
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install pysdm
Jeg håber ikke det blev for indviklet og kommer gerne med mere udførlig forklaring hvis du vælger min metode
![Meget glad :D](./images/smilies/ubuntu/icon_biggrin.png)
-
- Admin
Partitions formatet betyder ikke noget for netværks deling. Man kunne eventuelt bruge hele den anden disk som /home. Husk også at / skal kunne indeholde alle programmer du senere vil installere så jeg ville nok ikke gå under 30gb. Du kunne også benytte lvm og så samle begge drev som et.
-
nu har jeg slettet alt med gparted, og installeret ubuntu 12.04 på sda.
jeg har hentet LVM og hvad gør jeg så nu. vil jo gerne have pc'en til bruge begge harddiske?
jeg har hentet LVM og hvad gør jeg så nu. vil jo gerne have pc'en til bruge begge harddiske?
-
- Geografisk sted: Thy
Der er en sdb drev også den kan du se ved at klikke på rulle menuen oppe til højre i Gparted, du kan eventuel formatere den også, men det er vigtigt at du ser hvad Gparted kalder harddisken, det skal du nemlig bruge for at mounte den automatisk hver gang computeren starter, harddisken burde allerede nu være synlig når du åbner Filhåndtering, den vil stå ovre til venstre og hedde noget med XXX GB filsystem, den kan mountes bare ved at klikke på den, det skal du gøre hver gang computeren startes, men den kan mountes automatisk med pysdm, eller ved manuel tilføje en linje i fstab
-
- Admin
skorstengaard skrev:nu har jeg slettet alt med gparted, og installeret ubuntu 12.04 på sda.
Hvis du vil samle begge diske til en skal harddisken formateres med LVM under installationen, jeg er faktisk ikke sikker på hvordan man gør det under desktop installationen men det er et valg man får under server installation.