Ubuntu server installation af administration GUI desktop

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Svend Aage Svendsen

Indlæg af Svend Aage Svendsen »

Hej,

Jeg har installeret Ubuntu Server 7.10, og savner en GUI / desktop til brug ved administration af server programmerne. (mail, samba, ftp, http og lignende).

(Ja, jeg ved godt at hardcore linux folk synes at command prompt er bedre og GUI / Desktop er noget pjat, men vi er mange der ikke har det store kendskab til linux). Vi, der kender mere til M$ verdenen er vant til både GUI og Command Line, og hvis Linux skal vinde yderligere markedsandele tror jeg ikke vi skal diskutere behovet for GUI.

Det jeg gerne vil have, er en desktop / GUI hvorfra jeg kan administrere alle serverprogrammer. Jeg ønsker ikke at installere 'ubuntu-desktop' med ALLE brugerprogrammerne...
Det vil også være helt fint hvis jeg kan starte GUI / Desktop op når jeg vil administrere, og lægge den ned igen når serveren bare skal være server...

Jeg håber der er en dygtig m/k der kan give et godt råd om dette.

Med venlig hilsen,
Svend Aage Svendsen
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu server installation af administration GUI desktop

Indlæg af Jimmyfj »

Skift til super-user tilstand med sudo su og indtast dit root-password

Herefter skriver du:

Kode: Vælg alt

apt-get install ubuntu-desktop

Dette vil installere GNOME-GUI på serveren og gøre dit arbejde mere overskueligt. Husk at Cd'en til Ubuntu Server Install skal sidde i drevet inden du skriver kommandoen.

Med hensyn til den daglige brug af serveren har du seks virtuelle desktops, Alt+F1 - F6 hvor du ikke kan se dit GUI, som du fremkalder med Alt+F7
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Dette er måske lidt illoyalt over for Ubuntu, men du kunne måske tjekke opensuse's yast. Denne distribution kommer med en del serverværktøjer. Selv gør disse værktøjer mig ikke meget klogere, men det fremhæves ofte som en af styrkerne ved netop denne distro.
Wrapper
Geografisk sted: Århus, Denmark

Indlæg af Wrapper »

http://www.webmin.com/

Webmin er et adminstrationstool til servere, det er ikke en en desktop-gui men en webbaseret GUI, så du bare kan logge ind gennem din browser - uanset hvor du er i verdenen, bare du har internet.
Jeg brugte det da jeg var i USA i Oktober og serveren stod herhjemme. Det kræver lige at man sætter sig ind i hvordan det sættes op osv. Men derefter sku det være ret simpelt at bruge...
Der sku vist findes alternativer til Webmin, så bare på google og søg på noget server-administration, så ku det tænkes du finder noget til din smag ;)
Billede

Billede
Svend Aage Svendsen

Indlæg af Svend Aage Svendsen »

Tak, jeg vil forsøge med ubuntu-desktop.
Jeg melder tilbage...

Med venlig hilsen,
Svend Aage Svendsen
tbresson

Indlæg af tbresson »

Der findes også andre GUI'er som er mere venlige overfor performance, hvis du ikke ønsker at GUI'en skal sluge alt din server kraft.

XFCE mener jeg én hedder.