Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Claus M »

Uha... vi har et stykke arbejde foran os endnu.

Heldigvis er der mange gode historier fra den virkelige verden som modsiger denne artikel i Computerworld (CW):
http://www.computerworld.dk/art/215631/derfor-er-linux-doed-som-en-sild-paa-din-pc

Jeg tænker på de historier om virksomheder der skifter til Ubuntu, statistikker fra Linux foundation om hvad virksomheder svarer mht planer om at bruge Linux - og det at godt 40% af alle offtenlige virksomheder har arbejdsplader med Open Source (som jo ikke kun er Linux men dog en åbning for noget nyt).


Deres tal om markedsandele hvad angår servere mener jeg at have set er betydeligt højere. CW skriver dog at Linux buldrer afsted her.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af laoshi »

En underligt nedladende tone artikelskriveren bruger - men han snakker vel som han har forstand til.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af NickyThomassen »

laoshi skrev:En underligt nedladende tone artikelskriveren bruger - men han snakker vel som han har forstand til.

Helt enig, det er ikke en særlig rar artikel. Det virker lidt som om han er fornærmet over et eller andet, i relation til Linux.

Statistiker af den her type er jo altid svære, for der kan ikke være meget tvivl om, at de forskellige platforme tiltrækker forskellige typer af brugere, som så igen bruger nettet forskelligt. Men mon ikke at Wikipedia er et sted hvor alle kommer?

Vi kunne fx kigge på
Monthly requests or daily averages, for period: 1 Mar 2012 - 31 Mar 2012

Som er Linux: 7,389 millioner hits, eller 5.05% af de samlede hits.

Samme periode sidste år, var kun: Linux 62,879 hits, eller 1.69% af de samlede hits.

(Wikipedia steg fra 3,7 millioner hits, til næsten 150 millioner i samme periode)

Se selv http://stats.wikimedia.org/wikimedia/squids/SquidReportOperatingSystems.htm
For at sammenligne kan der trykkes "Archive" oppe til højre.

Men selvfølgelig, den store stigning af Linux-brugere, kan jo sagtens forklares med, at de oftere end brugere af Windows, søger information på nettet. Jeg ved så ikke lige hvad der er værst her...
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af AJenbo »

Desværre er det kun omkring 2.4% der er Desktop Linux da 5% er Android brugere.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

De problemer og argumenter jeg render ind i når folk snakker om hvorfor de bliver hos Windows frem for Linux på deres computerer er at folk ikke mener at gratis ting er troværdigt og godt.
(Ovenstående beviser deres egen uvidenhed, samt at det er dobbeltmoralsk, for selv samme personer bruger i de fleste tilfælde enten Google Chrome eller Firefox som browser) :lol:

Men også argumenter som besværet med at få Windowsbaserede programmer og spil til at fungere på en Linux computer, hvis det overhovedet kan fungere, og det er ikke alle programmer der findes gratis alternativer til, som kan erstatte de kommercielle Windows programmer optimalt.

Og især på spilsiden møder jeg folks største hindring for at tage springet ud i Linux, for jo, der er da spil der fungerer fint gennem Wine, men der er også mange der overhovedet ikke virker.

Tag f.eks. Sims 3... et spil med mulighed for at scanne og installere nyeste opdateringer under opstarten og som har en indbygget "shop", hvor folk kan købe ting til spillet.
Disse ting virker bare ikke hvis man installerer spillet i Wine, da man er nødt til at cracke kopibeskyttelsen og bruge såkaldte "no-cd" filer for at køre spillet i Wine.

Jeg forsøgte i vinters at installere Sims 3 med fleres udvidelsespakker på en Ubuntu maskine for min kæreste, som var samlet til at kunne køre forholdsvist resourcekrævende spil (altså computeren, ikke kæresten :lol: ), men det var en krig bare at få installeret udvidelsespakkerne, og hun ville være afhængig af at jeg kunne hjælpe hende når det drillede og hun ville ikke selv bare kunne installere nye udvidelser, lige som hun kan i Windows.

Og selv om spillet da kørte (dog ikke særligt godt, da det hakkede og hang flere steder), så virkede onlineshoppen ikke og heller ikke opdateringsdelen virkede, netop fordi det ikke længere var en legitim installation da der var brugt en "no-cd" cracket fil (spillet og alle udvidelser hun har er alle originaler).

Den dag at Wine kan gøre ordentligt brug af cd/dvd-drevene i computerne og folk ikke er tvunget til at bruge crackede filer for at køre deres spil, så tror jeg at Linux vil kunne have bare en lille smule bedre odds for at komme frem.

Og så er der alle de Windowsprogrammer som der ikke findes et Linux alternativ til, og som der måske gør, men som er så elendigt i forhold til det de kender fra Windows.

Et eksempel er Photoshop CS4/5...
Bevares, GIMP er rigtigt godt, og er langt bedre end de ældre udgaver af Photoshop, men efter at have arbejdet med Photoshop CS4 og CS5 i forbindelse med min uddannelse, så må jeg indrømme at Photoshop atter er blevet bedre end GIMP, og det er langt lettere at lave forskellige grafiske designs i Photoshop, hvor GIMP oftest er lidt mere besværligt.
Måske det blot er mig der aldrig rigtigt har lært at bruge de forskellige og lidt mere avancerede funktioner i GIMP udover justeringer af lys, farve og kontraster.

Men jeg har engang prøvet at lave et hjemmesidebanner i Photoshop CS4 ude på skolen, som skulle ligne det var pels, og det blev skide flot og lignede faktisk pels, og da jeg kom hjem ville jeg se om jeg kunne gøre det lige så godt i GIMP, og det kunne jeg IKKE... det så alt for tegneserieagtigt ud :?

Og så er der også besværet med at installere programmer der ikke lige findes i software centeret, for det er ikke alle programmer deri, som er gode alternativer til Windowsprogrammerne, og hvis de er, så er de næsten altid out of date.
Og de programmer der ikke findes alternativer til i Software Centeret, men som folk har fundet på diverse sider, dem skal de så enten håbe på findes som en .deb fil (eller andet tilsvarende format alt efter hvilken distro man har valgt) eller kan tilføjes via ppa, for ellers bliver det hurtigt meget svært og uoverskueligt at installere det i Linux medmindre man er semi-nørd, da man så selv skal til at "bygge" programmet op på sin computer, og selv JEG har efter 3 år med Ubuntu stadig svært ved at installere programmer hvor de skal compiles (eller hvad det nu kaldes).

Så i bund og grund forstår jeg godt at folk ikke tør kaste sig ud i at skifte væk fra Windows, hvor de VED hvordan tingene skal gøres, for det er umådeligt lettere bare at klikke på en exe fil og acceptere og godkende nogle valg under installationen end det er at "compile" et program.

Men som jeg altid har ment, så vil Linux's største problem til enhver tid blive den manglende understøttelse af spil, udover dem der er udviklet specielt til systemet, og selv om jeg, lige som mange andre, også håber at spilproducenterne vil kaste blikket på Linux og begynde at lave spil der understøtte systemet, ligesom de er begyndt med Mac, men tror desværre aldrig det vil ske, for markedet er netop ikke stort nok til at det kan betale sig for dem.
Hilsen Kenny
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Claus Henriksen »

Mht installation kan det da ikke blive mere simpelt og kvalitetssikkert end Ubuntu.
Mht at køre ting i wine, bliver det altid ligeved og næsten. Surprise: Windows ER bedre end Ubuntu til Windows spil og Windows programmer. Lad være med hoppe på Wine med mindre du accepterer at programmerne fejler .
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af thj01 »

Linux HAR et problem på desktoppen.

Men hans kriterier for vurdering kan næppe beskrives som kvalitative.

Prøv bare at læse denne svada

Den mest besværlige løsning
Til gengæld er Linux-distributionerne til computerne ikke målrettet den almindelige bruger, som de kommercielle systemer er, de mangler den målrettede support, de spiller ikke som brugeren er vant til, de er på den måde krævende, besværlige og kræver en indsats og en interesse for at dykke ned og lære at gøre tingene selv.

Prøv at læse den sætning igennem et par gange - og så stil dig det spørgsmål. Hænger den sætning overhovedet sammen - og hvad mener han egentlig?

Hvad betyder
målrettet bruger/support
den almindelige brugere
spiller ikke

Følgende beskrivelse hæfter han på "linuxdistributionerne"

"de er på den måde krævende, besværlige og kræver en indsats og en interesse for at dykke ned og lære at gøre tingene selv."

Gælder det ikke alle computersystemer når der er bøvl?


Nogle gange undrer man sig over hvad det er, der egentlig kvalificerer journalister, for sagligehed er ofte en mangelvare.

Men egentlig er jeg ligeglad. Jeg ved mine medstuderende kigger misundeligt på mig, når min Ubuntu maskine er langt mere stabil på SDU's netværket end deres, når min computer er startet op langt før deres - og mange andre ting.

Problemet er at mange ser Linux som en Ford T, som det vitterligt også kunne sammenlignes med for nogle år siden. Men Ubuntu er blevet en behagelig stationcar - og det er muligt at bygge sin private formel1 bil, hvis man ønsker det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af NickyThomassen »

AJenbo skrev:Desværre er det kun omkring 2.4% der er Desktop Linux da 5% er Android brugere.

Android... Den havde jeg lige glemt også ligger under Linux, måske fordi Google er så meget med inde over, at det næsten ikke føles som et open source projekt?

Så ja, hvis man trækker Android fra tallene i mit oprindelige indlæg, så er der ingen %-vis stigning i antallet af besøg fra Linux. Ærgerligt ærgerligt.

Men jeg vil nu gerne lige kommentere på Wine-problematikken, og det er ikke for at "være efter" dig Rattus Norvegicus, for jeg er sådan set enig i, at det er synd at Wine ikke virker bedre :) På den anden side, hvis vi stopper et øjeblik og tænker over det mere grundlæggende i problemet, så handler det vel om at Windows-programmer ikke kan installeres under Linux.

Det passer jo så ikke helt, for Linux har Wine, det er nærmere den anden vej omkring, for ingen native Linux-programmer kan installeres under Windows. Betyder det så at man ikke kan køre Linux-programmer under Windows?

Nej det gør ikke, se på Firefox, Libre Office og alle de andre projekter som gladeligt bygger kilden til Windows. Desuden kan enhver kompetent Windows-bruger selv bygge fra kilden.

Så som jeg ser det er Windows generelt set en leacher, som tager hvad den kan, uden at seede noget igen (for at komme med en torrenting-henvisning). Så i min mening har Linux ikke et problem, det har Windows, og de folk der insistere på at Linux er problemet når det kommer til software.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Kurt Christensen »

Så som jeg ser det er Windows generelt set en leacher, som tager hvad den kan, uden at seede noget igen (for at komme med en torrenting-henvisning). Så i min mening har Linux ikke et problem, det har Windows, og de folk der insistere på at Linux er problemet når det kommer til software.

efter som det er linux der ikke kan opnå placeringer på laptop, så er det da linux der har et problem, ligegyldig om det er windows eller andres årsag dertil, det hjælper jo ikke at at råbe "æv de vil ikke lege med mig" hvis man ikke kan gøre sig attraktiv over for den virkelighed der er.
Når lejligheden byder sig.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af laoshi »

En lille beretning fra hverdagen:
Min svigerinde på 62 købte en bærbar for et par år siden, selvfølgelig med windows. Hun er absolut ikke nogen it-ørn. Hun har (stadig) ikke nogen ide om, hvad et operativsystem er, havde stort set opgivet at opdatere windows, fordi det er så besværligt og kræver så mange genstarter, fik heller ikke opdateret antivirus. Men hun surfer meget på nettet, og bruger netbank og den slags, og så spiller hun kabaler og gemmer sine mange fotos, samt skriver lidt mails til familie og venner. Nok en rimelig typisk windows-bruger af den generation.
Hun oplevede det for en måned siden, at windows slet ikke ville boote - jo til en reparationsmenu, men når hun prøvede den, så kom den berømte BSOD, alternativt med helt sort skærm.
Ikke godt, for hun har nogle tusinde fotos af børn og børnebørn og fra mange gode ferier, samt en del mails som hun nødig ville miste. Ganske vist havde hun fået brændt nogle cd'er med en del af billederne, men alligevel!
Så jeg træder til at lover at billederne nok skal blive reddet, og forhåbentlig også de dyrebare mails.
Prøver først windows, men med samme resultat.
Sætter så en 11.10-skive i og booter straks. 1 minut senere er jeg ved at trække alle hendes personlige filer ud på en ekstern disk.
Da det er overstået installerer jeg 11.10 på hele disken, sætter Firefox op til at kunne køre NemID, opretter hendes UbuntuOne- konto og sætter den til at synkronisere hendes Billeder-mappe. Det tager selvfølgelig en del timer at få uploadet de mange billeder.
Men næste dag kan jeg så præsentere hende for resultatet, og vi tager 1 time sammen, hvor hun lige får prøvet nogle af de rutiner, som hun har brug for.
Efter 14 dage, da vi snakker sammen igen er hun stadig lykkelig! Ingen virusfare, opdateringer kommer helt af sig selv og uden genstart, hun er tryg ved at hendes billeder nu gemmes "oppe i himmelen", som hun siger, så de ikke går tabt, hvis hendes pc en dag ikke vil mere. Og ikke mindst er hun imponeret over, hvor hurtigt alting foregår, og hvor let det er at finde rundt i (Jo: det er Unity!).
Hendes eneste klage er: hvorfor har du ikke sørget for at jeg fik det der Ubuntu noget før?
Så for en bruger som hende er linux (som hun ikke ved hvad er) absolut ikke død som en sild mht. desktoppen. Da er det den levende nutid og den glædelige fremtid.
Og mon jeg skulle være den eneste, der har haft sådan en oplevelse?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Kurt Christensen »

@laoshi
det er da en vidunderlig historie og også sådan jeg har det med Ubuntu, men det ændrer ikke på at det budskab ikke kommer ud. man har en Mona Lisa i kælderen og ingen ser den.
selv når man har monteret Ubuntu for en, så gider de ikke bruge det, for det skal bare virke lige som "Windows".
Når lejligheden byder sig.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Min mor på snart 66 installerede jeg Ubuntu 11.04 hos på hendes laptop, da hun konstant ringede til mig for at få hjælp med sin Windows Vista og antivirus, som bare ikke ville samarbejde, og hun altid alverdens mærkelige og uforklarlige fejlbeskeder og da jeg ikke selv har brugt Windows i lidt over 3 år føler jeg mig efterhånden på ret bar bund med at afhjælpe problemer over telefonen, plus hun konstant var ved at panikke hver gang hun hørte i medierne om forskellige viruser og hackede computere.

Hun har efterhånden vænnet sig til at hendes computer er mere sikker med Ubuntu end Windows, men hun har tit nogle problemer, men det er oftest problemer med at huske hvordan hun skal gøre ting der ikke lige er dagligdags ting, da hun døjer meget med hukommelsen (hun har efter 4-5 år stadig problemer med at indstille sin dvd/vhs kombimaskine til at optage på bestemte tider).

Men hvor både jeg selv og min storebror (som er stor Window-tilhænger) ofte har haft problemer med at guide hende igennem telefonen, når hun ringede med Windowsproblemer, så tager det nu kun 5-10 minuter for mig at guide hende igennem problemerne i Ubuntu.
Og kun ganske få gange har der været problemer som har krævet at jeg har måtte tage en tur forbi hende for at finde løsningen foran skærmen selv.

Og hver gang hun har haft brug for hjælp, så har hun sagt at det kan vi bare kigge på næste gang jeg kom forbi, men har så afbrudt hende og sagt at vi lige så godt kan bruge de par minuter over telefonen, for det er så simple ting hun skal gøre, og wupti, så har problemet været klaret :lol:

Det eneste hun bruger sin computer til er at gå på nettet med Firefox, deriblandt også netbank, læse mails med Evolution og se billeder på computeren (bliver "sjovt" når jeg skal introducere hende for Thunderbird i 12.04).
Tekstbehandling har hun endnu ikke kastet sig ud i.

Hun oplevede også at hastigheden på hendes computer nærmest eksploderede i fart, og hun var vant til at når hun startede den med Windows, så kunne hun nå ud og tisse og så var den stadig ikke klar når hun kom tilbage, men nu kan hun ikke nå at lave noget som helst :lol:

Hendes største ulempe ved skiftet til Ubuntu må siges at være at hun er yderst afhængig af min hjælp, når noget går galt, for hun kender ikke andre der kører med Ubuntu.
Hilsen Kenny
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Claus Henriksen »

Smuk historie, laoishi.

Men hvorfor er det så Ubuntu ikke breder sig som en steppebrand?
Jeg mener svaret/situationen har været beskrevet med "9 gange effekten", f.eks. her http://www.version2.dk/blog/9x-effekten-drukner-innovation-13534.

Hvis folk har noget (Windows) der virker nogenlunde, har de noget at tabe. Og folk synes generelt, der er mindre at komme efter i
Ubuntu end vi Ubuntubrugere synes.
Derfor skal der en forholdsmæssig langt større indsats til end vi lige tror, hvis altså der skal konkureres med de etabkerede OS'er.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Kurt Christensen »

har du ikke lagt et link hertil i hendes bogmærkelinie ;)
Når lejligheden byder sig.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af laoshi »

How to be me skrev:har du ikke lagt et link hertil i hendes bogmærkelinie ;)

Nej - det er alt for avanceret! Men hun har en 24/7 livlinje (som der endnu ikke har været brug for). Og det der er i den for mig er hyggeligt samvær og gode flasker rødvin.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi