Hej igen allesammen, jeg har et problem med mit Ubuntu. Hver gang jeg skal ændre noget under filsystem skal jeg logge ind via nautilus. Så jeg kan ikke gå til filsystem og ændre noget eller lave en mappe fx.
Men da jeg havde en test version kunne jeg fint, ændre ting i filsystem osv. derinde. Men efter jeg fik den fulde version skal jeg går ind under nautilus eller logge ind som root. Hvordan kan jeg ændre det? Og kan det overhovedet ændres?
- Tak på forhånd .
Irriterende ting ved Ubuntu.
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Irriterende ting ved Ubuntu.
Nixen bixen, og heldigvis da. Det er en del af prisen for sikkerheden ved linux. Skal du ændre noget på lavere niveau end home-mappen, skal du være superbruger.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvad er det du hele tiden skal ændre ved systemet, måske var den del bedre tjent som en del af dine bruger filer eller du bør tilføje rettigheder der passer bedre til den rolle du har på systemet.
-
- Geografisk sted: Fredericia
@D4ll3
Hvad er det konkret for nogle opgaver du skal udføre i filsystemet?
Hvis jeg tænker på de opgaver jeg arbejder med uden for min egen brugerprofil, så er det ændring af systemfiler. Og der har du ret i, at det er en omstændig proces at ændre gennem den grafiske brugerflade.
Hvis du f.eks. ønsker at lave ændringer i en systemfil. er det bedre at løse den opgave gennem terminalen og ved at skrive
(hvis du bare ønsker en simpel teksteditor)
(hvis du ønsker at bruge Ubuntu's standard editor.
Personligt har jeg installeret geany, som er den bedste editor til Linux jeg kender til, da den kan farve diverse koder ret effektivt. Den kan installeres gennem software centeret eller ved at indtaste kommandoen
Men det vil være lettere at vejlede dig hvis vi vidste konkret hvad det var for opgaver du har så store problemer.
Hvad er det konkret for nogle opgaver du skal udføre i filsystemet?
Hvis jeg tænker på de opgaver jeg arbejder med uden for min egen brugerprofil, så er det ændring af systemfiler. Og der har du ret i, at det er en omstændig proces at ændre gennem den grafiske brugerflade.
Hvis du f.eks. ønsker at lave ændringer i en systemfil. er det bedre at løse den opgave gennem terminalen og ved at skrive
Kode: Vælg alt
sudo nano *filnavn*
(hvis du bare ønsker en simpel teksteditor)
sudo gedit *filnavn*
(hvis du ønsker at bruge Ubuntu's standard editor.
Personligt har jeg installeret geany, som er den bedste editor til Linux jeg kender til, da den kan farve diverse koder ret effektivt. Den kan installeres gennem software centeret eller ved at indtaste kommandoen
sudo apt-get install geany
Men det vil være lettere at vejlede dig hvis vi vidste konkret hvad det var for opgaver du har så store problemer.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
GKSU gedit *filnavn*
Men fair nok, jeg glemmer det også stadig, og bliver mindet om det på den hårde måde...
su = Skift til superbruger. Er risikabelt og anbefales generelt ikke
sudo = Bed superbrugeren om at udføre noget i terminalen
gksu = Start et grafisk program fra terminalen som superbruger
-
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg bruger sudo over en kam - fordi jeg ret total ligeglad med om jeg får et grafisk vindue op for at spørge mig om min adgangskode.
F.eks. giver ser det ud som følgende når jeg starter geany op fra terminalvindue
gksudo giver fejlmeddelelser - og det gør sudo ikke. Og når første geany kører er det fuldstændig ligegyldigt. Så jeg ser ingen fidus i at skrive gksudo - ud over at det er mere "korrekt".
Angående bruge af su og sudo anvender jeg altid sudo - for jeg ønsker netop at udføre kommandoer som superuser - ikke at være superuser. Men det er vist mere et spørgsmål om rutine, erfaring og opgavens art.
F.eks. giver ser det ud som følgende når jeg starter geany op fra terminalvindue
tj@tj-ThinkPad-T61:~$ gksudo geany
(gksudo:4002): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",
(gksudo:4002): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",
tj@tj-ThinkPad-T61:~$ sudo geany
[sudo] password for tj:
tj@tj-ThinkPad-T61:~$
gksudo giver fejlmeddelelser - og det gør sudo ikke. Og når første geany kører er det fuldstændig ligegyldigt. Så jeg ser ingen fidus i at skrive gksudo - ud over at det er mere "korrekt".
Angående bruge af su og sudo anvender jeg altid sudo - for jeg ønsker netop at udføre kommandoer som superuser - ikke at være superuser. Men det er vist mere et spørgsmål om rutine, erfaring og opgavens art.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
D4ll3 skrev:Hej igen allesammen, jeg har et problem med mit Ubuntu. Hver gang jeg skal ændre noget under filsystem skal jeg logge ind via nautilus. Så jeg kan ikke gå til filsystem og ændre noget eller lave en mappe fx.
Men da jeg havde en test version kunne jeg fint, ændre ting i filsystem osv. derinde. Men efter jeg fik den fulde version skal jeg går ind under nautilus eller logge ind som root. Hvordan kan jeg ændre det? Og kan det overhovedet ændres?
- Tak på forhånd .
Du har ikke svaret.
Fik du egentlig svar på dit spørgsmål?
Jeg håber du forstår at du må fravænne dig Windows stilen med hele tiden at være administrator - det er en uskik, der er med til at gøre Windows til et usikkert styresystem.
Nogen gange må man skifte måden man arbejder på, når man skifter styresystem.
I bonus for du-er-aldrig-konstant-systemadministrator virkemåden for Linux baserede styresystemer får du meget stor sikkerhed.
Jeg har f.eks ikke fået malware på mine maskiner siden jeg skiftede helt til Linux og BSD systemer siden 2008.
Jeg startede så småt med at bruge Linux i November 1999. Dvs. at mit skift fra Windows til Linux og BSD tog ialt 9 år. Et program af gangen blev skiftet ud, og til sidst efter at lært Linux ud og ind i system administration og programmering, skiftede jeg så fuldstændigt væk fra Windows.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags