Lave en deb pakke?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
mote
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Lave en deb pakke?

Indlæg af mote »

Hejsa.
Jeg har en laptop med en rt3090 wifi chip i.
Opensource driveren virker ikke, men nogen har fundet ud af at ændre et par ting i sourcen fra Ralinks egen driver, så den kan bruges. Det lidt bøvlede er at den skal installeres med "sudo make ; sudo make install".
Hvad skal der til for at lave en .deb pakke som kan installeres regulært med software centeret?
Tak
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Lave en deb pakke?

Indlæg af laoshi »

Det er en lidt længere sag - noget længere end at kompilere driveren med make og make install.
Du kan se en redegørelse for det her
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Men men, som med så mange andre ting, så kan det i nogle tilfælde godt betale sig at bruge den ekstra tid på at sætte sig ind i .deb-systemet. Hvis man "bare" kompilere et eller andet, er det ikke givet at der medfølger en mulighed for at afinstallere igen. Laver man derimod en .deb og så installere den med dpkg, så har den styr på alle filerne - og kan fjerne dem igen.

En anden fordel er, at hvis man skal bruge pakken flere gange, så slipper man efterfølgende for at have alle pakkerne installeret til at bygge med.
mote

Indlæg af mote »

Tak for svar begge to.

Det er en lidt længere sag - noget længere end at kompilere driveren med make og make install.
Du kan se en redegørelse for det her

Øv det er alt for kompliceret. Jeg havde håbet at det var lidt nemmere, det er jo ikke en office pakke med bare en wifi driver. :-(

Men men, som med så mange andre ting, så kan det i nogle tilfælde godt betale sig at bruge den ekstra tid på at sætte sig ind i .deb-systemet. Hvis man "bare" kompilere et eller andet, er det ikke givet at der medfølger en mulighed for at afinstallere igen. Laver man derimod en .deb og så installere den med dpkg, så har den styr på alle filerne - og kan fjerne dem igen.

En anden fordel er, at hvis man skal bruge pakken flere gange, så slipper man efterfølgende for at have alle pakkerne installeret til at bygge med.

Det var jo det jeg havde luret.
Det er et frygteligt bøvl med den driver og der er en masse folk overalt på nettet som gør en masse krumspring for at få det til at virke og det er forskellige løsninger som skal til på forskellige maskiner.

Men tak igen.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Det er måske slet ikke nødvendigt. Kan den her bruges?
https://launchpad.net/~markus-tisoft/+archive/rt3090

Han har godt nok ikke lavet til 11.10, men måske 11.04 og 11.10 bruger (kan bruge) den samme pakke. Det er da et forsøg værd. Hvis du er i tvivl om hvordan du tilføjer et ppa til Ubuntu må du lige sige til, men ellers kan du sikkert bare hente *.deb'en og gemme den på computeren.
mote

Indlæg af mote »

TitanusEramius

:-)

Mange tak godt set.
Det er faktisk den driver jeg bruger nu, men den kan ikke installeres på 12.04, og det er derfor jeg drømte om at lave en deb pakke selv.
Jeg har for lang tid siden rapporteret en bug på launchpad, men der sker desværre ikke rigtigt noget.