Det følgende dækker hverken en officiel holdning, eller nødvendigvis min egen mening---
T-buch skrev:Kunne det ikke være en god ide med en guide - måske oven i købet placeret på forsiden - som kunne hjælpe folk i gang med Linux/Ubuntu mens de stadig sidder med deres windows maskine?
Umiddelbart virker det som en god idé, og det har faktisk været diskuteret flere gange før. Den ene af gangene blev der endda lavet et udkast, men af forskellige grunde blev det ikke gennemført.
En af dem, lad os kalde det en Debian-effekt, er om vi overhovedet er interesseret i at sælge Ubuntu som Windows?
Overvej følgende eksempel: Ville Firefox være blevet så populær hvis den havde været en kopi af Internet Explore? FF indførte tabed browsing og plugins på en tid hvor IE understøttede hverken enten eller, og noget af grunden til FF's succes må kunne tilskrives dens anderledes måde at fungere på.
Prøv og nærstudér følgende tråd jeg fandt i Debians forum til formålet:
http://forums.debian.net/viewforum.php?f=30&sid=bed70cadc4bd4dd567ad33423785f640Uden på nogen måde at pege fingre af sdooley, så repræsentere han (i mine øjne) en uerfaren PC-bruger som sikkert kommer fra Windows. 2 gange bliver han rådet til at gøre tingende anderledes end han plejer, men han er åbenbart ikke villig til at opgive sine gamle vaner for nogle nye (og sikker bedre).
Problematikken med at 'sælge' Ubuntu som Windows bliver tydelig her, sdooley prøver at gøre som han plejer, og forventer at systemet og forummet forstår ham (og hjælper ham). Så hvis Ubuntu skal sælges som Windows er det nødt til at minde en del om Windows, og som vi så med FF, så er det ikke nødvendigvis en fordel.
Ellers får vi bare en bunke nye brugere 'til låns', som skifter tilbage til Windows når drømmen om et bedre Ubuntu brister. Det er derfor langt vigtigere at vi fokusere vores ressourcer der hvor der er brug for dem: I forummet. For først når folk på egen hånd tager beslutningen om at skifte deres OS ud, kan vi hjælpe dem. Vi kan ikke hjælpe dem hvis vi selv har lokket dem, for Windows er ikke det samme som Ubuntu, og ingen mængde af næsten-ens programmer vil ændre på det.
---
Jeg har lige rykket tråden til Ubuntu Danmark hvor den egentlig hører til.