Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 30/03)

Indlægaf Christian.Arvai » 4. apr 2012, 14:48

TitanusEramius skrev:
laoshi skrev:Har lige installeret 12.04 (beta) med FF 11.
Her er situationen den, ...

Fornemt. Jeg har tilføjet et link i det første indlæg, til dit indlæg.
Når 12.04 så udkommer, så regner jeg med at skrive den færdige løsning ind i det første indlæg.

Den færdige løsning til 12.04 skal i FAQ. Jeg kigger på det sammen med laoshi.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 30/03)

Indlægaf NickyThomassen » 4. apr 2012, 15:11

christian.arvai skrev:
TitanusEramius skrev:
laoshi skrev:Har lige installeret 12.04 (beta) med FF 11.
Her er situationen den, ...

Fornemt. Jeg har tilføjet et link i det første indlæg, til dit indlæg.
Når 12.04 så udkommer, så regner jeg med at skrive den færdige løsning ind i det første indlæg.

Den færdige løsning til 12.04 skal i FAQ. Jeg kigger på det sammen med laoshi.

God idé
Så kan vi altid linke til den fra det første indlæg

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 4/4)

Indlægaf Jakob77 » 5. maj 2012, 11:35

Tak til Stra for henvisningen til denne tråd.
( henvist herfra: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=106021#p106021 )


TitanusEramius skrev:Brug Chromium
Først bør du sikre dig at OpenJDK 6 er installeret ved at køre følgende kommando i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør):

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y



Jeg kørte ovenstående kommando i 12.04 og nu virker min netbank med Firefox ( version 12 ), så jeg ikke behøver at installere Chromium.
Og med Open JDK 6 skulle jeg også være helt sikker på, at min java holdes automatisk opdateret.
Det er et meget mærkbart fremskidt, så jeg siger mange tak for tips og kode.

jakob
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29. okt 2007, 21:16

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 4/4)

Indlægaf jakob » 6. maj 2012, 22:17

Jakob77 skrev:
TitanusEramius skrev:Brug Chromium
Først bør du sikre dig at OpenJDK 6 er installeret ved at køre følgende kommando i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør):

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y



Jeg kørte ovenstående kommando i 12.04 og nu virker min netbank med Firefox ( version 12 ), så jeg ikke behøver at installere Chromium.





Nu er jeg på en maskine med samme hardware, men med 10.04 og Firefox version 12 installeret.
Alt tidligere java har jeg fjernet med softwarecenteret, og jeg har kørt koden fra citatet for OpenJDK 6 java installation.


Men for at få Firefox til at virke med netbank måtte den konfigureres som beskrevet i trådens første indlæg:
Ved simpelthen at bede Java-plugin'et om at køre i en selvstændig process burde problemet kunne løses. Efter at Firefox er blevet startet, udføres disse få skridt:

I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du ja til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
(kommer der ingenting frem, så er Java sikkert ikke installeret korrekt)
Derefter lukkes fanen / vinduet, og Firefox genstartes og skulle gerne virke ordentligt igen



Og så virker netbank igen i 10.04, og nu med automatisk opdatering af java.

Igen må jeg sige mange tak for tips og kode. :)

lapont
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. nov 2011, 14:27

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf lapont » 8. maj 2012, 22:26

laoshi skrev:Det er ikke nødvendigt at udskifte OpenJDK med oracles java. Se den løsning som Klaus69 giver her

Jeg er godt klar over, at denne tråd handler om netbank eller specifikt Danske Bank og problemer med java. Men jeg tillader mig alligevel at komme med et indlæg, som dementerer, at det ikker er nødvendigt at udskifte OpenJDK med Oracles java.
Jeg har selv ingen problemer med SparNords netbank og OpenJava, men stødte på et problem, da jeg ville tanke min mobil hos M1. Alt går godt indtil betalingen skal gennemføres, så sker der ikke mere.
Min kone kunne ikke logge ind med sin digitale signatur (en erhvervssignatur) på sundhed.dk med OpenJava.
Efter afinstallation af OpenJava og installation af Oracles java er der ingen problemer, hverken med M1.dk eller sundhed.dk.
Jeg har installeret Oracles java ved at downloade en .tar.gz, pakke den ud og flytte filerne til de rigtige steder. En sådan installation bliver ikke opdateret automatisk, og det er noget af en ulempe. Jeg synes, at det er noget problematisk for en distribution, at man ikke kan installere en fuldt ud anvendelig java uden den slags hundekunster.
Vi kører kubuntu og har gjort det i mange år, pt. 12.04

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 4/4)

Indlægaf laoshi » 8. maj 2012, 22:50

Tak for oplysningen om at det i visse tilfælde kan være nødvendigt at skifte openJDK ud med oracles java. Det har det heldigis ikke været for mig. Her fungerer alt det som jeg skal bruge NemID til med openJDK og Firefox.

Men for dem som er tvunget til at bruge Oracles java er det bestemt ærgerligt at Oracle har bestemt at den ikke kan distribrueres med Ubuntu, så man er nødt til at installere den særskilt.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Java problemer (Delt tråd)

Indlægaf Stra » 11. jun 2012, 20:10

TitanusEramius skrev:I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
Dette hak er ikke længere nødvendigt for mig!
Jeg kører nu med 64bit 12.04, Firefox 14b6 og openjava7 og 6 samt icedatea-plugin, og har ikke længere problemer med at logge på netbank (Merkur BEC-version), bortset fra at den ikke kan huske mit valg og jeg derfor skal godkende certifikat hvergang.... men det har jeg skullet hele tiden...
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

sus.thorkilsen
Indlæg: 88
Tilmeldt: 6. aug 2010, 16:47
IRC nickname: sus

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf sus.thorkilsen » 17. aug 2012, 21:15

Tak for de mange svar, det er bare sådan, er jeg er en sådan amatør, at jeg ikke engang ved, hvad jeg skal stille op, når der, som det er tilfældet i flere svar står Kode:vælg alt efterfulgt af en kode i grøn tekst . Når jeg går ind i programmer og dernæst tilbehør, ved jeg ikke hvor jeg så skal gå hen, så jeg er virkelig ilde stillet.

jeg tør ikke opdatere 12.04 uden hjælp - min søn plejer at kunne gøre sådan noget for mig , men han ikke tiden til det pt.

måske er der ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og gå tilbage til windows, men jeg har brugt ubuntu i 3 år efterhånden og har været meget glad for det, og sluppet for virus, som jeg fik da jeg brugte windows, oven i købet én som der stod om på nettet, at den var bare ikke til at slippe af med, så derfor skiftede jeg til ubuntu.

men er det fortsat en kærlig sjæl der har mod på at hjælpe en ældre dame, som jeg (68år) som skal have det hele ind med skeer, vil jeg naturligvis være både lykkelig og taknemmelig.

sus.thorkilsen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. aug 2012, 22:54

sus.thorkilsen skrev:Tak for de mange svar, det er bare sådan, er jeg er en sådan amatør, at jeg ikke engang ved, hvad jeg skal stille op, når der, som det er tilfældet i flere svar står Kode:vælg alt efterfulgt af en kode i grøn tekst . Når jeg går ind i programmer og dernæst tilbehør, ved jeg ikke hvor jeg så skal gå hen, så jeg er virkelig ilde stillet.

jeg tør ikke opdatere 12.04 uden hjælp - min søn plejer at kunne gøre sådan noget for mig , men han ikke tiden til det pt.

måske er der ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og gå tilbage til windows, men jeg har brugt ubuntu i 3 år efterhånden og har været meget glad for det, og sluppet for virus, som jeg fik da jeg brugte windows, oven i købet én som der stod om på nettet, at den var bare ikke til at slippe af med, så derfor skiftede jeg til ubuntu.

men er det fortsat en kærlig sjæl der har mod på at hjælpe en ældre dame, som jeg (68år) som skal have det hele ind med skeer, vil jeg naturligvis være både lykkelig og taknemmelig.

sus.thorkilsen

Nu kan jeg jo huske, fra din anden tråd, at du kører på Ubuntu 10.04 LTS. Så følgende er fremgangsmåden:

* Start Ubuntu op som du plejer at gøre.
* Tryk samtidigt på Ctrl+Alt+T for at åbne en terminal (det er nemmest beskrevet med genvejstasterne)
* Kopiere hele denne kommando (hele den tekst med grøn farve):

Kode: Vælg alt

 sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get update && sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get upgrade

og indsæt den ind i terminalen.
* Tast "Enter"
* Indtast din password (den kode du har til pc'en).
* Tast "Enter"
* Der vil blive spurgt om du vil udfører kommandoen. Dette bekræfter du ved at trykke på "Y" (for yes).
* Lad terminalen klare resten selv (dette kan tage lidt tid, da der skal hentes og installeres nye pakker).
* Når kommandoen er færdig med at kører, burde det være nok at genstarte Firefox, og så skulle det virke.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf thj01 » 26. aug 2012, 22:51

Jeg har fået et problem med Sydbank

Pludselig siger den at min plugin er for gammel


Kode: Vælg alt

tj@tj-ThinkPad-T61:~$ java -version
java version "1.6.0_24"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.11.3) (6b24-1.11.3-1ubuntu0.12.04.1)
OpenJDK Server VM (build 20.0-b12, mixed mode)


Skal jeg opgradere til IceTea7

eller skal jeg satse på SUN's

Hvordan fjerner man en gammel icetead / SUN version helt - og hvordan installerer man en ny?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf momsemor » 27. aug 2012, 01:08

Godaften...
Jeg har brugt Synaptic og skrevet: icedtea i søgfeltet og så slettet alt med 6 ved. Derefter har jeg så installeret det, der hedder det samme, som det jeg slettede, bare med 7 :D
Lyder lidt "rodet", men det virker :D
Vh. Jannie

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf thj01 » 28. aug 2012, 02:19

@momsemor

Bruger du også sydbank?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 16/5)

Indlægaf momsemor » 28. aug 2012, 14:23

Næh, det gør jeg nu ikke, men det virker på : Skat, Kom og Vind, Jubii Spil, GoSuperModel, Vestjyske Bank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank og BRF Bank :)
Vh. Jannie

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Indlægaf Christian.Arvai » 11. okt 2013, 22:13

Nu da vi har lavet en ny samlet guide vedr. Java https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/#java_understottelse_mangler , syntes jeg at vi skal fjerne denne tråd fra "Vigtige beskeder". Begge scripts er med i guiden, så det er nemmere at holde det opdateret, hvis at emnet kun er beskrevet et sted. Hvad siger i andre til dette?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Indlægaf momsemor » 12. okt 2013, 00:35

+1
Vh. Jannie

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster