Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Netbank, Java og Firefox (opd. 09/09)

Indlægaf NickyThomassen » 12. feb 2012, 15:44

Siden jul har der været nogle problemer som har gjort at bl.a. NemID, og derigennem netbank, ikke har virket. Med tanke på det store antal tråde der er blevet oprettet omkring emnet, blev vi enige om at en opsamling var på sin plads.

--- Fungerende løsning ---
Ved simpelthen at bede Java-plugin'et om at køre i en selvstændig process burde problemet kunne løses. Efter at Firefox er blevet startet, udføres disse få skridt:

I adresselinien skrives "about:config" (uden parenteserne) efterfulgt af enter
Hvis du bliver spurgt, så trykker du ja til at være forsigtigt
I filterlinien indsættes "dom.ipc.plugins.java.enabled" (igen uden parenteser)
Der kommer kun ét resultat; det skal der dobbeltklikkes på, så værdien bliver "true"
(kommer der ingenting frem, så er Java sikkert ikke installeret korrekt)
Derefter lukkes fanen / vinduet, og Firefox genstartes og skulle gerne virke ordentligt igen

Denne løsning har virket, og virker, for rigtig mange af vores brugere, men skulle der alligevel opstå uventet problemer, så hører vi meget gerne omd det her i tråden. Vi fortsætter med at teste løsningen efterhånden som nyere udgaver af Firefox og OpenJDK udkommer, og hvis der sker ændringer skriver vi dem ind her.

Se her, for at få NemID og netbank til at virke i Ubuntu 12.04 beta (og sikkert også i Ubuntu 12.04 LTS, men jeg mangler stadig en endelig bekræftelse).

Baggrund
Problemet er centreret omkring Suns Java, og deres udmelding om at de stopper med at understøtte den til Linux. For fremtiden understøtter Sun i stedet OpenJDK (Open Java Development Kit) til Linux, og til syvende og sidst burde Java og OpenJDK være det samme. Canonicals valg om at fjerne Java fra Ubuntus softwarearkiv er det eneste valg de har haft, også selvom overgangen til OpenJDK er problematisk. Vi håber selvfølgelig at problemet er løst når den næste langtidsunderstøttede Ubuntu udkommer om en måneds tid.

Status lige nu er, at
Firefox til og med version 9.0.1 virker, og
Chromium virker i alle versioner

Er skaden alligevel sket og virker netbank ikke, så forslår jeg en af to løsninger, hvis ikke den ovenstående løsning virker eller er brugbar:

Brug Chromium
Først bør du sikre dig at OpenJDK 6 er installeret ved at køre følgende kommando i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør):

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea-7-plugin && sudo apt-get upgrade -y

Dernæst kan Chromium så installeres, enten ved at søge på "chromium-browser-l10n" I Softwarecenteret, eller med følgende kommando i samme terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install chromium-browser-l10n


Brug Suns Java
christian.arvai har samlet en kommando, som først fjerner evt. installeret udgaver af Java, og så tilføjer et softwarearkiv hvorfra Sun Java bliver installeret. For at installere den, kopiers følgende kommando ind i en terminal (den findes i Programmer -> Tilbehør) efterfulgt af enter:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-7-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-java8-installer

(taget herfra http://www.webupd8.org/2012/01/install-oracle-java-jdk-7-in-ubuntu-via.html)

--- Husk at genstarte Firefox hvis den var åben under installationen / ændringer i opsætningen ---

Virker det stadig ikke, så opret et spørgsmål i opsætning sammen med en beskrivelse af hvad du har prøvet, og hvilken Ubuntu du har.

Tak til Stra, thj01 og klaus69 for forslag til løsninger.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Netbank og Java

Indlægaf Stra » 12. feb 2012, 19:17

Jeg tror det enkelste er at installere OracleJava, indtil problemet er løst, sådan at man kan fortsætte med at anvende Firefox 10+.

Ellers kan man downloade Firefox9.01 vælg din filarkitektur, download og udpak den.
Efterfølgende kan den startes fra Hentninger/firefox/firefox

En henvisning kan laves og placeres på skrivebordet. Og husk så ikke at opdatere....... Hvilket betyder du ikke må åbne Hjælp/om Firefox, for så begynder den at opdatere.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank og Java

Indlægaf thj01 » 12. feb 2012, 22:27

google chrome virker også upåklageligt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2012, 15:39

Jeg har lavet en sammensat kommando til at installere oracle-jdk7, og det virkede for Birthe i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=15652 , så det nemmeste er nok at folk skifter deres Java, så FF virker med netbankerne.

Til at installere oracle-jdk7 Java:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer


Hvis det ikke hjælper, kan man skifte tilbage til openjdk-6-jre med denne:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y oracle-jdk7-installer openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jønse

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf Jønse » 14. feb 2012, 16:38

christian.arvai skrev:Jeg har lavet en sammensat kommando til at installere oracle-jdk7, og det virkede for Birthe i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=15652 , så det nemmeste er nok at folk skifter deres Java, så FF virker med netbankerne.

Til at installere oracle-jdk7 Java:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer


Hvis det ikke hjælper, kan man skifte tilbage til openjdk-6-jre med denne:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y oracle-jdk7-installer openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y


Super :!: :!: Så kan man igen bruge sin gæstekonto med Nem-ID 8-) 8-)

ljcof
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20. feb 2008, 16:43

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf ljcof » 14. feb 2012, 18:07

Mange tak Christian, det virker.
Bruger FF10 og netbank gennem Nordea

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2012, 19:27

Det er fint at det virker. En stor tak til Stra, for at have gjort mig opmærksom på at oracle-jdk7 virker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf mbjornbak » 14. feb 2012, 20:59

Mange tak for hjælp med at får Netbank til at køre med det "rigtige" Java. Blot dette ekstra point. Jeg fik det til at virke med den kommando, som Christian Arvai anfører. DOG--- jeg skulle lige lukke FF og så genstarte. Først da var jeg oppe at køre igen efter utallige chrash med FF i et forsøg på at komme på Nordea's hjemme bank med NemID.
mbjornbak

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf NickyThomassen » 14. feb 2012, 21:12

mbjornbak skrev:Mange tak for hjælp med at får Netbank til at køre med det "rigtige" Java. Blot dette ekstra point. Jeg fik det til at virke med den kommando, som Christian Arvai anfører. DOG--- jeg skulle lige lukke FF og så genstarte. Først da var jeg oppe at køre igen efter utallige chrash med FF i et forsøg på at komme på Nordea's hjemme bank med NemID.
mbjornbak

Tak for kommentaren, og jeg har lige tilføje at en genstart er nødvendig :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf thj01 » 15. feb 2012, 09:01

Er det ikke et eller andet sted noget rod, at man laver en ny installation af Java, bare fordi Firefox ikke er programmeret ordentligt. Chrome og Chromium virker jo upåklageligt.

Det logiske valg ville da være at installere en anden browser indtil FF har løst problemet, da et skift i java-pakke kan have andre uhensigtsmæsssige konsekvenser (læs Ubuntu programmører regner med at du har standard Java-pakken).

Firefox har f.eks. også den lille sikkerhedshage, at det kan køre java/javascript fra lokale filer, hvilket chrome/chromium ikke kan kan af sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg synes bare at det er en overvejelse man skal gøre sig før man kaster sig ud i at "gå over åen efter vand"

Dette er ikke sagt for at kritisere det arbejde der er lagt i det fra forskellige parter, men mere for at sige at der findes altså andre fornuftige (og i min optik mere fornuftige) løsninger.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Svante

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf Svante » 15. feb 2012, 09:06

thj01 skrev:Er det ikke et eller andet sted noget rod, at man laver en ny installation af Java, bare fordi Firefox ikke er programmeret ordentligt. Chrome og Chromium virker jo upåklageligt.

Det logiske valg ville da være at installere en anden browser indtil FF har løst problemet, da et skift i java-pakke kan have andre uhensigtsmæsssige konsekvenser (læs Ubuntu programmører regner med at du har standard Java-pakken).

Firefox har f.eks. også den lille sikkerhedshage, at det kan køre java/javascript fra lokale filer, hvilket chrome/chromium ikke kan kan af sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg synes bare at det er en overvejelse man skal gøre sig før man kaster sig ud i at "gå over åen efter vand"

Dette er ikke sagt for at kritisere det arbejde der er lagt i det fra forskellige parter, men mere for at sige at der findes altså andre fornuftige (og i min optik mere fornuftige) løsninger.

Jeg er også mere og mere til Google Chrome. Den er i hvert fald hurtige (den nye).
Dog er der nogle ting, som irriterer mig ved Google Chrome.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf thj01 » 15. feb 2012, 10:47

@Svante

Jeg siger på ingen måde at man skal skifte browser for al sin internetbrug, men kun hvad angår ens banksager. For selvfølgelig har vi vores "yndlingsbrowser". Men det er ideen om at lave om på undersystemer, fordi et overordnetsystem ikke opfører sig ordentligt jeg reagerer imod.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf Stra » 15. feb 2012, 11:18

Hvordan kan det være at "lave om på sine underlæggende systemer", at man evt skifter fra en java til en anden :?:
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf thj01 » 15. feb 2012, 12:29

Stra skrev:Hvordan kan det være at "lave om på sine underlæggende systemer", at man evt skifter fra en java til en anden :?:


Java kan have indflydelse på mange andre programmer end lige FF - blandt andet også alle de andre browsere, libreoffice og andre programmer.

Og hvis et program er kompileret og pakket til Ubuntu, så vil den der laver denne pakke forvente at det er OpenJDK der ligger der. Så ved at rette et problem i FF ved at udskifte sin Java-version risikerer man en kaskade af problemstillinger i andre programmer. Simpelthen fordi disse programmer er testet og konfigureret op imod OpenJDK.

Så underliggende skal i denne sammenhæng ses som et program, der har indflydelse på andre.

For er dette konkrete problem et udtryk for at OpenJDK eller FF har skidt i nællerne? Især set i sammenhæng med at problemet er centreret omkring FF!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netbank og Java (opd. 14/02)

Indlægaf laoshi » 19. feb 2012, 08:08

Det er ikke nødvendigt at udskifte OpenJDK med oracles java. Se den løsning som Klaus69 giver her
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster