Netbank virker ikke mere (Alm brank) Emnet er løst

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf handyman » 11. feb 2012, 21:10

Hej
Almbrand bank Netbank virker ikke i Chromium . Har ikke andre browsere installeret.
Det der ikke virker er at dialog boksen til at godkende betalingen ikke kommer op.
Jeg mener at det har virket, men vi er ikke 100% sikre, min hukommelse for den slags historik er bare ekstrem dårlig.

Jeg er nybegynder, dog lidt vant til at bruge linux kommando linje bare første gang jeg selv skal administrere en Linux.
Installere ubuntu Maverick Meerkat 10.10 omkring 1 jan, da jeg har en defekt Windos 7 installation og vi blev meget trætte af den. nb Engelsk version , jeg bruge konsekvens kun engelske versioner af Windows, så derfor også valgt engelsk Ubuntu, kan ikke huske om der findes en dansk.
Alt virkede perfekt inkl netbank hos alm brand bank (mener jeg men som sagt ikke 100% sikker).
Jjeg har nemlig en laptop med window7 som bare virker og jeg kan have brugt den til regningerne.

Min Kone Anne var også glad Ubuntu, hurtig boot på 60 sek (bios bruge de 30).
Jeg har haft meget travlt på arbejde og har derfor ikke brugt Ubuntu maskinen et stykket tid. Anne har brugt den en del.
Anne kom nu og sagde at hun ikke kunne betale en regning. Hun kan heller ikke huske om hun har betalt nogen i Ubuntu.

Der er foretaget updates: 1 jan, 17 januar og igen i dag.

Alm brand bank kræver siger man skal bruge sun java. Det ser ud til at Ubuntu ikke gør det, fandt en lang sudo (ved godt hvad det) kommando her på forum som skulle installer sun java, men den meldte fejl.

Jeg mangler overblikket til at løse dette, kan det overhoved løses?

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf handyman » 11. feb 2012, 22:05

Installerede Ubuntu Restricted Extras efter råd fra ven som som kører samme Ubuntu og hvor danske bank netbank virker.
Virker stadig ikke.
Ups har faktisk Firefox også prøver den. Firefox crashed when accessing http://www.almbrandbank.dk ?

Får nu anbefalet at køre 10.04 longterm support, troede jeg kørte longterm, men er blevet opdateret til 10.10 (stiling normal).
Mener ikke jeg har gjort det, men kan igen ikke huske det. Huske er noget Computere skal gøre.
Overvejer kraftigt at reinstallere 10.04?

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf handyman » 12. feb 2012, 00:17

Har installeret 10.04, samme problem med netbank

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf NickyThomassen » 12. feb 2012, 10:34

Hej og velkommen til forum

Det er rigtigt at LTS-udgaverne normalt er at foretrække frem for de andre, især hvis du bare ønsker noget der virker. Din timing med at installere 10.04 er så desværre ikke så god, da den næste LTS udkommer om et par måneder og du også anbefales at opdatere til den når den kommer.

Men den tid den sorg.

Problemet er rigtigt nok java, nærmere bestemt at firmaet bag, for nylig skiftede Linux' udgave ud med en anden. Både overgangen til denne anden udgave, og udgaven i sig selv, kunne mildest talt have været bedre. Den nye java der skal bruges hedder OpenJDK, og den vil identificere sig som Suns Java, så der burde ikke komme problemer på den front.

Prøv og åben en terminal, og kopier følgende kode ind

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y

efterfulgt af enter. Den vil fjerne evt. tidligere udgaver af både Sun Java og OpenJDK 6 eller 7, og installere OpenJDK 6 samt det plugin Chrome og Firefox skal bruge i forbindelse med java på nettet.

Efter installationen skal en evt. åben browser lige genstartes.

Anden software er nødt til at være aktiveret, du kan se mere her
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/#13_6

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf handyman » 12. feb 2012, 15:22

Hej
Tak for svar, det har jeg så gjort, men nu kan den almbrand netbank ikke en gang vise nemid plugin.
(Havde installeret Ubuntu restricted extras på 10.04)
Ny LTS, hmm håber den får support for den gamle gui, dem jeg kender som bruger Ubuntu siger den nye GUI i 11 er tung at danse med, de bryder sig ikke om den.

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf handyman » 12. feb 2012, 16:33

Det går rigtig skidt.
Jeg har kigget rundt omkring på forum, der er mange tråde om nemid, men jeg forstår jo ikke halvdelen af det de skriver, da jeg er begynder, kan kun installere/opdatere via gui og kopiering af de færdige kommando linjer.
Jeg prøvede at installere sun java med kommandoen fra din link. Nemid virker så slet ikke.
Prøvede at bruge firefox fandt så ud af at almbrandbank siger de supporter linux i form af firefox + java 1.6.? kan ikke huske det sidste, kan ikke længere se den side fra ubuntu, så snart den skal vise nemid i firefox crasher firefox.
Kan faktisk ikke huske rækkefølgen af mine forsøg mere.

I en anden tråd står der at man skal bruge openjava 7, hvordan gør man det? når man forsøger at installere den får man at vide at den findes ikke.
Jeg kan ikke overskue det her
HJÆLP hvordan jeg netbank +nemid til at virke på ubuntu?
Det er en superkraftig I7 med gtx460 så den kan sagtens trække en tungere Ubuntu, jeg installere gerne en nyere version end 10.04 bare det spiller inkl nemid og netbanker. Men det skal være der så ikke holder op med at virke efter en update lige som windows.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf Christian.Arvai » 12. feb 2012, 17:25

10.04/64 bit virker her på Nordea i Chromium, og jeg har kørt samme kommando som TitanusEramius skrev:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf birthe » 13. feb 2012, 13:36

christian.arvai skrev:10.04/64 bit virker her på Nordea i Chromium, og jeg har kørt samme kommando som TitanusEramius skrev:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y



Jeg har prøvet at køre denne kode, men får denne meddelelse:
birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin ; sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea6-plugin && sudo apt-get upgrade -y
[sudo] password for birthe:
dpkg: statusdatabaseområdet er låst af en anden proces
E: Kunne ikke opnå låsen /var/lib/dpkg/lock - open (11: Resursen midlertidig utilgængelig)
E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), bruger en anden proces den?
birthe@birthe-MS-6714:~$

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf NickyThomassen » 13. feb 2012, 13:42

birthe skrev:E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), bruger en anden proces den?

Hej Birthe
Omend et lidt kryptisk svar, så siger den at du kun må have 1 pakkehåndtering åben. Så hvis du fx har Softwarecenteret, Synaptic eller andre pakkehåndteringsprogrammer åbne, så skal de lige lukkes inden du kører kommandoen (som jo beder pakkehåndteringsprogrammet apt-get om at installere software).

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf birthe » 13. feb 2012, 14:57

TitanusEramius skrev:
birthe skrev:E: Kunne ikke låse administrationsmappen (/var/lib/dpkg/), bruger en anden proces den?

Hej Birthe
Omend et lidt kryptisk svar, så siger den at du kun må have 1 pakkehåndtering åben. Så hvis du fx har Softwarecenteret, Synaptic eller andre pakkehåndteringsprogrammer åbne, så skal de lige lukkes inden du kører kommandoen (som jo beder pakkehåndteringsprogrammet apt-get om at installere software).


Jeg havde ikke andre programmer åbne, med efter en grundig oprydning lykkedes det, men først da jeg installerede Oracle7java, virkede netbank.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)

Indlægaf Christian.Arvai » 14. feb 2012, 15:46

I en anden tråd står der at man skal bruge openjava 7, hvordan gør man det? når man forsøger at installere den får man at vide at den findes ikke.

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java && sudo apt-get update && sudo mkdir -p /usr/lib/mozilla/plugins && sudo apt-get install oracle-jdk7-installer
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

handyman
Indlæg: 7
Tilmeldt: 11. feb 2012, 20:41

Re: Netbank virker ikke mere (Alm brank)  Emnet er løst

Indlægaf handyman » 21. feb 2012, 21:23

Hej Igen
Jeg startede tråden, men helt ok at Birthe kom med sit problem.
Jeg har løst mit problem (og fået et par nye heraf) jeg vil lige beskrive hvad jeg har erfaret.
(Installerer Ubuntu efter Windows 7 som har 3 primare partions formatere som NTFS)
Først Úbuntu 10.10, efter install af Ubunut restricted extras kom Java+nemid til at virke.
Kørte med det i 3 uger inkl netbank og skulle så betale en regning.
Her kom det det sidste bekræft vindue for en overførsel i Alm brand bank, hvor man skal skrive sin kode ikke op! Æv for ALT andet kørte bare i olie.
Prøvede så at skifte til sun java, hjalp ikke.
Så installere jeg Ubuntu 10.04, kunne ikke få nemid til at virke. Først firefox så chromium.
Prøvede sun java, duede heller ikke. Prøve chromium igen, nej, prøvede firefox= crash.
Spurgte Alm brand bank support, fik standard svaret fra deres web at Ubuntu 9 + sun java dur.
Skrev til dem at Ubuntu 9 ikke længere er supportet, så det måtte de gøre bedre. Fik så svar fra en anden at Ubuntu 11.10 virkede out of the boks hjemme hos ham, men ellers ikke noget de supporter.
Havde en del bøvl med at installere 11.10, krævede 3 forsøg, men det er en helt anden tråd.
Her virkede nemid stadig ikke. Altså lige knap out of the boks.
Installerede Ubuntu restricted extras og Chrome og testede igen med Chrome, Yubii det virkede hele vejen.
Ville så teste firefox (for andres skyld) men den crashede som i 10.04. Det ser ud til at firefox konsekvens crasher efter chromium install, men det er nok også en anden tråd.
Tak for de hurtige svar.
nb det nye GUI i 11.10 er heller ikke fejlfri, endnu en tråd.
Det havde været rart såfremt LTS havde virket.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster