Jeg har forsøgt at ændre valg af standardprogram, så VLC er standardprogram til afspilning af video i stedet for Filmafspiller (Totem). Det hjalp ikke. Klikker jeg på en videofil, starter den stadig Filmafspiller op.
Så prøvede jeg, at afinstallere Filmafspiller, så den ikke kunne vælge den. Den hjalp heller ikke, så valgte den bare Banshee i stedet for.
Hvad gør man så? Bruger Ubuntu 11.10.
Valg af standardprogrammer
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Valg af standardprogrammer
Højreklik på filen og vælg egenskaber, vælg sidste faneblad åben med. Vælg vlc og tryk på vælg som standard.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Klaus
Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Klaus Rasmussen skrev:Højreklik på filen og vælg egenskaber, vælg sidste faneblad åben med. Vælg vlc og tryk på vælg som standard.
Det skal nok gøres flere gange, det der findes flere forskellige typer af videofiler (mkv, avi osv)
TitanusEramius skrev:Klaus Rasmussen skrev:Højreklik på filen og vælg egenskaber, vælg sidste faneblad åben med. Vælg vlc og tryk på vælg som standard.
Det skal nok gøres flere gange, det der findes flere forskellige typer af videofiler (mkv, avi osv)
Præcis! Det er det, som irriterer mig.
Når man har mulighed for at vælge standardprogrammer, hvorfor virker det så bare ikke?
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Svante skrev:TitanusEramius skrev:Klaus Rasmussen skrev:Højreklik på filen og vælg egenskaber, vælg sidste faneblad åben med. Vælg vlc og tryk på vælg som standard.
Præcis! Det er det, som irriterer mig.
Når man har mulighed for at vælge standardprogrammer, hvorfor virker det så bare ikke?
Mjaeh øhh, det virker måske lidt dumt, men egentlig er der meget god mening i det
Videofiler kan opdeles i to overordnede grupper, nemlig efter filtype og kodeks (codec). Det sidste er den metode som videoen er komprimeret eller lagret med, og det samme kodeks kan bruges over flere filtyper.
Så det korte af det lange er at, Ubuntu giver dig mulighed for at vælge forskellige afspillere til forskellige typer. Det kan være nyttigt at have én afspiller tilknyttet videoer optaget med dit eget kamera, og anden afspiller til DVD'er.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Har det ikke også været sådan i lang tid ? . Jeg syntes da også at det var lavet på den måde i 7.10
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Her er en artikel som også giver et godt indtryk af hvordan konfigurationen af standard programmer fungerer under motorhjelmen. Men lad mig advare om at det er lidt mere langhåret end at højreklikke og vælge egenskaber. Men det er ikke svært at forstå.
http://www.johannes-eva.net/change-the-default-application-ubuntu-linux
Og nå ja, så er der desuden en metode til hvordan man kan ændre alle underkategorier af video fra totem til vlc på en gang med en text-editor og find-replace funktionen.
http://www.johannes-eva.net/change-the-default-application-ubuntu-linux
Og nå ja, så er der desuden en metode til hvordan man kan ændre alle underkategorier af video fra totem til vlc på en gang med en text-editor og find-replace funktionen.
-
- IRC nickname: steffen
Men nu er der jo i 11.10 kommet en smart måde hvor man kan ændre "standardprogrammet" til alle fil formater af en filtype(?)
Du skal klikke oppe i højre hjørne og vælge "Systemindstillinger", derefter skal du vælge den som hedder "System-information", og der vælge den der hedder "Standardprogrammer".
Her har du så mulighed for at vælge hvilken afspiller der skal spille dine videofiler. Nemlig ved at vælge den ønskede i listen ud for "Video".
Du skal klikke oppe i højre hjørne og vælge "Systemindstillinger", derefter skal du vælge den som hedder "System-information", og der vælge den der hedder "Standardprogrammer".
Her har du så mulighed for at vælge hvilken afspiller der skal spille dine videofiler. Nemlig ved at vælge den ønskede i listen ud for "Video".
ActionpackedPIVII skrev:Men nu er der jo i 11.10 kommet en smart måde hvor man kan ændre "standardprogrammet" til alle fil formater af en filtype(?)
Det er jo det, jeg har gjort, men det har ingen virkning.
Nå - fred være med det.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Prøv at følge det link som Zob har i sit indlæg, det er faktisk ret nemt at ændre på den måde, og jeg kan da lige smide et par af linjerne med VLC:
Det er vel blot at åbne filen og bruge "søg/erstat" til at ændre "totem.desktop;" til "vlc.desktop;".
Kode: Vælg alt
video/x-flv=vlc.desktop;
video/mpeg=vlc.desktop;
video/mp4=vlc.desktop;
video/x-msvideo=vlc.desktop;
video/x-ms-wmv=vlc.desktop;
video/mp2t=vlc.desktop;
audio/mpeg=vlc.desktop;
Det er vel blot at åbne filen og bruge "søg/erstat" til at ændre "totem.desktop;" til "vlc.desktop;".
Med venlig hilsen Christian