fstab og monteringspunktet 'none'

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

fstab og monteringspunktet 'none'

Indlæg af NickyThomassen »

Det her er muligvis et åndssvagt spørgsmål som ikke giver nogen mening, men det er en af de småting jeg bare ikke kan finde svar på ved at søge, så her kommer det.

I fstab har linien med swap altid haft monteringspunktet 'none', og altid virket fint. Hvorfor kan jeg så ikke vælge 'none' som monteringspunkt til fx en ekstern harddisk, uden at mount brokker sig under opstart?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: fstab og monteringspunktet 'none'

Indlæg af AJenbo »

Er det også en Swap?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jeg har da helt glemt den her tråd, det beklager jeg.

Problemet i sig selv er egentlig løst, men jeg er altid interesseret i at lære mere om Linux.

Baggrunden er at den ene af de eksterne dreve jeg har, har et indbygget 700mb diskimage indbygget med nyttige værktøjer til Windows. Det diskimage kan ikke deaktiveres, så under boot montere mount det i en mappe til formålet i /media. Hvis jeg gerne vil undgå det, ville jeg tro at det letteste er at oprette en linie i fstab til det diskimage som bruger LABEL= til at finde det, og så simpelthen ikke montere det. Det giver en linie der ser sådan her ud:

Kode: Vælg alt

LABEL=WD\x20SmartWare none udf,iso9660 defaults,nofail 0 0

Men under opstarten kan jeg se at mount brokker sig, ved at sige at "monteringspunkt 'none' findes ikke" (lidt komisk i virkeligheden :) )

Men jeg har brugt monteringspunktet 'none' til swap i et år uden at mount har brokket sig. Linien ser sådan her ud:

Kode: Vælg alt

UUID=759d896f-ad23-419e-9aab-2ebefff3faca none swap sw 0 0

Og det forstår jeg ikke. Hvis jeg kan bruge 'none' til swap, hvorfor så ikke til et diskimage? Og er der en anden måde at gøre det på, altså at fortælle mount at den ikke skal montere et drev/diskimage?

I øjeblikket bruger jeg en monteringsmappe til det diskimage for ikke at få fejl under opstart, og det fungere sådan set fint, men jeg ville fortrække at det diskimage slet ikke bliver monteret. Muligheden for at fortælle mount at en bestemt ressource ikke skal monteres kan (i min mening) bruges mange steder, fx hvis man vil være 100% sikker på at systemet og dets almindelige brugere ikke kan få adgang til en harddisk eller partition.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Det kunne faktisk godt se sådan ud. Oprindeligt (da jeg oprettede tråden) læste jeg kun man-filen til mount, men i man-filen til fstab står der faktisk
The second field, (fs_file), describes the mount point for the filesystem. For swap par‐
titions, this field should be specified as `none'. If the name of the mount point contains
spaces these can be escaped as `\040'.

Hvilket godt kunne tyde på at 'none' kun bruges sammen med swap. Spørgsmålet er så, om der overhovedet findes en måde ikke at montere en ressource på, for i man-filen til mount stod der ikke noget i den retning.