Multiboot og installation

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Multiboot og installation

Indlæg af Kurt Christensen »

Er der en forklaring på de forskellige valg man får at vælge når man installerer, er startet på en frisk igen fordi jeg fik valgt noget forkert under en sådan, og bagefter slettet noget forkert for ligesom at gøre det bedre :evil:

det er heller ikke samme valg man får alt efter hvordan ens harddisk er opbygget med partioner?
og hvordan man vælger at lægge boot så man ikke sletter den når man craser med lege-ubuntu kunne bare være dejligt

så sådan et billede men en forklaring på de forskellige elementer under opstart under avanceredet kunne være dejligt

mig nu med en ny 7er og 3 ubuntu-partioner oprettet på skrømt :twisted:
Når lejligheden byder sig.
bimsebasse

Re: Multiboot og installation

Indlæg af bimsebasse »

Mulighederne er afhængige af din harddisk-partitionering og af om du har andre OS'er installeret. Hvilken opsætning ønsker du, dual boot med Windows og Ubuntu?
Brugeravatar
Kurt Christensen

bimsebasse skrev:Mulighederne er afhængige af din harddisk-partitionering og af om du har andre OS'er installeret. Hvilken opsætning ønsker du, dual boot med Windows og Ubuntu?

jeg ved ikke hvilken opsætning jeg ønsker da jeg ikke ved hvilke alle valgmulighederne under installation medfører

men noget med W7 og 2-3 ubuntu-partioner der kan slettet uden grub forsvinder og svar på om de kan bruge den samme swap, jeg syntes det går galt for mig hvergang jeg får leget for meget og skal slette eller geninstallere, i denne omgang gik det galt efter jeg opgraderede fra 10.04 til 10.10 og bagefter installerede gnome shell 3
Brugeravatar
Kurt Christensen

http://ubuntumanual.org/guides/435/how-to-install-ubuntu-11-10-oneric-ocelot-an-ubuntu-installation-guide

nå jeg fandt denne, så må jeg bare i gang med at læse selv om den er på engelsk 8-)
Brugeravatar
Kurt Christensen

virker en virtuel ubuntu lige så godt som en på egen partion, for så var det måske en bedre løsning til at lege med ubuntu?
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

How to be me >>>>>>>>>>

Skal du lege uden risiko for at lave rod:

Hvis du har en bærbar eller stationær comp.
Køb en memorystick på 8 eller 16 GB
Tag din harddisk ud
Start computer op med en ubuntuCD så den er kørende Live
Sæt memorystick ind
Vælg installér ( hvis harddisken sidder i comp. vil der lægge sig noget grub i starten af den indbyggede HD)
Når den er færdig kan du teste resultatet med genstart (tag CD ud)
Den vil kun starte op på memorystick hvis bios er sat til det (evt. F12 når comp. starter)

Går det godt kan du sætte harddisken i igen, og det er bios og dig som bestemmer hvad der skal starte.

Sådan kører jeg med forskellige udgaver af ubuntu på min Zepto comp.

Ps. Det kan tit også lade sig gøre at lave det på en anden comp.
Rigtige mænd tager ikke backup.
Brugeravatar
Kurt Christensen

eyvind
nu vil jeg jo godt kunne prøve de funktioner af som jeg syntes der er spændende på den maskine jeg bruger til hverdag, og jeg har lavet en live-usb i nødstilfælde 8-) i øvrigt efter den metode du anbefalede mig i anden tråd :)
men det er selvfølgelig en god måde at lege på en sikker måde også 8-)