Direct3d i Linux

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
rasmus91
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18. feb 2009, 19:57
IRC nickname: Rasmus

Direct3d i Linux

Indlæg af rasmus91 »

Hej folk!

For noget tid siden læste jeg om Gallium3d

Så vidt jeg forstod skulle det implementere Direct3d understøttelse i Linux så programmer som Wine ikke ville være nød til at oversætte alt Direct3d i spil til OpenGL, men så den ville kunne afvikle det mere direkte.

Jeg prøvede at læse om det for nyligt, men jeg synes alt hvad der er af information er vagt, eller i hvertfald svært at forstå. Er der nogen der ved om Galium3d er noget der virkelig vil løse nogle problemer ang. gaming i Ubuntu/Linux generelt?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Direct3d i Linux

Indlæg af AJenbo »

Gallium3d er en low level 3d api der kan bruges til at bygge drivere til grafikkort. Det smarte er at man så kan implementere forskellige high level api'er oven på Gallium3d og denne implementering så kan deles mellem alle kort hvor der er blevet lavet en Gallium3d driver uden man skal til at implementere high level api igen for hver enkelt driver.
Gallium3d er fleksibel nok til at man i teorien kan implementere Direct3D oven på den bliver det gjort ville det blive lettere at porte spil fra windows til linux, og muligvis også kunne udnøttes af Wine til bedre at accelere direct3d spil. Der er dog ikke nogen der pt. har arbejdet på en Direct3D implementering til Gallium3d og det kræver også at man køre med en driver der er baseret på Gallium3d. Ind til videre findes der en Gallium3d driver til ATI kort og en eksperimentel til visse intel og Nvidia kort. De er dog ikke så optimeret som de propritære drivere. Samtidig er der pt. kun blevet implementeret OpenGL 2.1 til Gallium3d hvilket vil sige at selv mange baseret på OpenGL ikke vil kunne køre hvis di kræver en højre version. Det er dog noget der arbejdes i mod.
Så kort sagt Gallium3d har ikke noget specefik med Direct3D at gøre.