opsætning af rettigheder af lamp
-
- IRC nickname: simpel
- Geografisk sted: Holstebro
opsætning af rettigheder af lamp
Hvordan sætter jeg lige rettigheder, til at må slette og redigere i filsystem/var/www hvor jeg har mine websider (forsøg med lamp server.
Jeg har installeret flashfxp men kan ikke få forbindelse til www mappen, har åbnet port 80 så jeg kan tilgå udefra, men får ikke forbindelse...
Det er egentligt 2 spørgsmål, men jeg håber i forstå hvad jeg mener
Jeg har installeret flashfxp men kan ikke få forbindelse til www mappen, har åbnet port 80 så jeg kan tilgå udefra, men får ikke forbindelse...
Det er egentligt 2 spørgsmål, men jeg håber i forstå hvad jeg mener
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe
Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
Mvh. Uffe
-
Re: opsætning af rettigheder af lamp
Har prøvet at tilgå udefra med root og password og ip adresse, men kan heller ikke
Og port 80 er åbent
Hjælp
Og port 80 er åbent
Hjælp
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg vil forslå du i stedet konfigurer apache til at læse fra en mappe i din bruger mappe, så kan du også sætte flere sider op og en fælles standard side hvis du vil.
Det gøres normalt ved at lave en konfigurations fil i:
/etc/apache2/sites-available/
og så lave et symlink fra /etc/apache2/sites-enabled/
Der ligger allerede en default du kan bruge der.
Jeg kender ikke noget til det andet program så det er nok bedst at oprette en ny tråd.
Det gøres normalt ved at lave en konfigurations fil i:
/etc/apache2/sites-available/
og så lave et symlink fra /etc/apache2/sites-enabled/
Der ligger allerede en default du kan bruge der.
Jeg kender ikke noget til det andet program så det er nok bedst at oprette en ny tråd.
-
Kan vi ikke gøre det lidt mere simpelt, jeg tænker hvis jeg kan tilgå via eks. winscp som sftp protokol, ligesom min ip adresse udefra og så en bruger som må tilgå eks. root og password, kan det ikke lade sig gøre, jeghar haft det til at virke i 11.04 men en ven satte det op, men det gik så hurtigt jeg ikke fik skrevet ned, men han er meget optaget pt.
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
Det letteste er helt klart at ændre default til pege på f.eks. /home/simpel/www, oprette mappen. Så behøves du heller ikke at give root adgang for at tilgå filerne på siden.
-
- Geografisk sted: Fredericia
Du kan oprette et root password, og så kan du logge på ftp med det. Det burde give dig fuld adgang.
Men det er også en ret stor sikkerhedsrisiko.
For mit vedkommende har jeg valgt at logge på gennem en almindelig bruger og så "su"'et til root.
På den måde har jeg fuld adgang til hele systemet gennem terminalen. Jeg uploader nye filer igennem denne brugers adgangskode, og flytter/aktiverer dem med root.
Det gør at jeg lærer at løse problemerrne rigtigt ved hjælp af ssh.
Men jeg tror det mest rigtige ville være at oprette virtuelle servere igennem apache, der peger på brugerens bibliotek, så er alle problemerne løst. /var/www er egentlig roots www-server
Men det er også en ret stor sikkerhedsrisiko.
For mit vedkommende har jeg valgt at logge på gennem en almindelig bruger og så "su"'et til root.
Kode: Vælg alt
sudo su
På den måde har jeg fuld adgang til hele systemet gennem terminalen. Jeg uploader nye filer igennem denne brugers adgangskode, og flytter/aktiverer dem med root.
Det gør at jeg lærer at løse problemerrne rigtigt ved hjælp af ssh.
Men jeg tror det mest rigtige ville være at oprette virtuelle servere igennem apache, der peger på brugerens bibliotek, så er alle problemerne løst. /var/www er egentlig roots www-server
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
-
Kan ikke logge på via ftp via root og pass og ip!
Nemlig ssh og ikke det andet jeg snakkede om af protokol, det var nemlig ssh jeg brugte via det program, og brugte så min root bruger.
Men problemet er blot hvis jeg skriver sudo su og logger på min root der, så kan jeg ikke navigere rundt via terminal, bare jeg kan navigere runt i et program af et eller andet, da jeg også skal kunne give cmod ligesom 777, 664 o.s.v.
Har også prøvet med :. sudo passwd root, men til stadighed ikke logge ind, har installeret ssh.
Så samlet lidt, ikke via terminal, dur ikke til det, men et ssh program hvor jeg kan navigere og give cmod tilladelser.
Nemlig ssh og ikke det andet jeg snakkede om af protokol, det var nemlig ssh jeg brugte via det program, og brugte så min root bruger.
Men problemet er blot hvis jeg skriver sudo su og logger på min root der, så kan jeg ikke navigere rundt via terminal, bare jeg kan navigere runt i et program af et eller andet, da jeg også skal kunne give cmod ligesom 777, 664 o.s.v.
Har også prøvet med :. sudo passwd root, men til stadighed ikke logge ind, har installeret ssh.
Så samlet lidt, ikke via terminal, dur ikke til det, men et ssh program hvor jeg kan navigere og give cmod tilladelser.
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
Jeg vil kraftigt fraråde både at aktivere root brugeren og logge ind som den.
FileZilla kan bruge sftp (ssh).
FileZilla kan bruge sftp (ssh).
-
Ok men hvad logger jeg så ind med på FileZilla, det er der jeg har problemet, er godt klar over jeg skal bruge udefra ip men hvilken bruger og pass, den bruger skal have rettigheder da jeg skulle kunne slette o.s.v
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
Jeg er ikke helt sikker på at jeg at forstår dit problem.
Hos mig gør jeg følgende
Herefter
Og så er jeg root og kan gøre hvad der passe mig. Jeg har prøvet dette både med tunrkeyLinux LAMP og med en server sat op efter : http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-11.04-ispconfig-3.
Den sidste kan anbefales, da der ikke er rodet med instillingerne
men...
Vil du administrere computeren igennem et ftp program, så er den eneste løsning at du aktiverer root som ftp bruger - og det kan være meget "sjovt" på en hjemme server, men ikke anbefalelsesværdigt til noget som helst andet.
Hos mig gør jeg følgende
ssh *brugernavn_på_serveren*@*serverens_ip*
Herefter
sudo su
Og så er jeg root og kan gøre hvad der passe mig. Jeg har prøvet dette både med tunrkeyLinux LAMP og med en server sat op efter : http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-11.04-ispconfig-3.
Den sidste kan anbefales, da der ikke er rodet med instillingerne
men...
simpel skrev:Ok men hvad logger jeg så ind med på FileZilla, det er der jeg har problemet, er godt klar over jeg skal bruge udefra ip men hvilken bruger og pass, den bruger skal have rettigheder da jeg skulle kunne slette o.s.v
Vil du administrere computeren igennem et ftp program, så er den eneste løsning at du aktiverer root som ftp bruger - og det kan være meget "sjovt" på en hjemme server, men ikke anbefalelsesværdigt til noget som helst andet.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.
-
Ok, jeg beklager hvis jeg er lidt forvirende at høre på, men jeg er total på udebane her.
Jeg har åbenbart aktiveret root brugeren, det skulle jeg åbenbart ikke, ved ikke hvordan jeg gør det om?
Men jeg har brugt et program der har det der ssh, og så logger jeg på med ip udefra og så root samt pass, men den får ingen forbindelse, jeg kan sagtens tilgå udefra på ip så det virker også, og har også installeret ssh.
Det hele lyder smart og ligesom om hvad jeg snakker om, men jeg er total lost ligenu, jeg havde en ven til at sætte det op sidste gang, men fik ikke skrevet noget op hvordan jeg skulle gøre.
Skal lige sige jeg ved taskel har sat lamp op
Jeg har åbenbart aktiveret root brugeren, det skulle jeg åbenbart ikke, ved ikke hvordan jeg gør det om?
Men jeg har brugt et program der har det der ssh, og så logger jeg på med ip udefra og så root samt pass, men den får ingen forbindelse, jeg kan sagtens tilgå udefra på ip så det virker også, og har også installeret ssh.
Det hele lyder smart og ligesom om hvad jeg snakker om, men jeg er total lost ligenu, jeg havde en ven til at sætte det op sidste gang, men fik ikke skrevet noget op hvordan jeg skulle gøre.
Skal lige sige jeg ved taskel har sat lamp op
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
gksu gedit /etc/apache2/sites-available/default
Ændre linjen med /var/www til /home/simpel/www og opret www i din bruger mappe. Så skal du bare logge ind med din normale bruger via ssh eller ftp uden du skal ud i at rode med sikkerhedshuller.
Mht at logge ind via ssh ude fra så skal du have åbnet op for port 22 for at gøre det. Prøv først at teste med localhost, så med lokal ip og der efter den eksterne ip så du på den måde kan finde ud af hvor problemet med din opsætning ligger.
-
Hold da op, ja port 22 den skulle blot åbnes, både port 80 og 8080 var åbne, kunne åbne localhost og ip, nu kan jeg tilgå den, hold da op havde ikke tænkt på port 22, sidste gang min ven gjorde det for mig var den ikke åben.
Nu kan jeg se jeg er stødt ind i et andet problem, nemlig phpmyadmin, den kan jeg ikke installere, den var ikke med via lamp install åbenbart, gjorde via tasksel.
Nu kan jeg se jeg er stødt ind i et andet problem, nemlig phpmyadmin, den kan jeg ikke installere, den var ikke med via lamp install åbenbart, gjorde via tasksel.
nf: DbDriver "config": /var/cache/debconf/config.dat is locked by another process: Resursen midlertidig utilgængelig
dpkg: fejl under behandling af dbconfig-common (--configure):
underproces installerede post-installation-script returnerede afslutningsstatus 1
Ingen apportrapport skrevet da MaxReports (maks rapporter) allerede er nået
dpkg: afhængighedsproblemer forhindrer konfiguration af phpmyadmin:
phpmyadmin afhænger af dbconfig-common, men:
Pakken dbconfig-common er ikke sat op endnu.
dpkg: fejl under behandling af phpmyadmin (--configure):
afhængighedsproblemer - efterlader den ukonfigureret
Ingen apportrapport skrevet da MaxReports (maks rapporter) allerede er nået
Der opstod fejl under behandlingen:
man-db
dbconfig-common
phpmyadmin
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
uffe@uffe-desktop:~$
Mvh. Uffe
Mvh. Uffe
-
- Admin
Kender ikke tasksel, det ligner lidt at der er en anden installation der køre samtidig. Bruger du også tasksel til at installere alle andre programmer på Ubuntu?
Du brugte sikkert ikke ssh til at få adgang sidst, ftp bruger port 21, webdav er vist Virt 8080.
Du brugte sikkert ikke ssh til at få adgang sidst, ftp bruger port 21, webdav er vist Virt 8080.
-
Det virker generelt somom din installation er fejlbehæftet.
Den letteste løsning vil være at starte forfra og bruge guiden herfra :
http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-11.10-ispconfig-3
du kan med fordel droppe punkt 13, 17, 19-21 og fremefter (bl.a squirrelmail og ipconfig-3) og selv installere webmin med denne guide: http://secretengineer.com/?p=788
fordelen er at løsningen er skræddersyet og du får derigennem en nydeligt opsat LAMP server med ekstra goddies - og kan du glemme alt om tasksel, for den er unødvendig.
wordpress installeres ved at lave en mappe i /var/www der hedder wordpress, kopiere filerne derover og følge installationsproceduren.
Herefter kan wordpress tilgås, med *ip-adresse*/wordpress
Brugere du opretter på systemet får automatisk tildelt en hjemmemappe, hvor deres mappe kan tilgås med *ip-adresse*/~*brugernavn* og disse mapper er der fuld FTP adgang til. Og de enkelte brugere er låst til deres respektive mapper.
Nogle gange er den bedste løsning at starte forfra. Jeg tror jeg lige nu er på den 5. serverinstallation i denne efterårsferie - og nøjjjj hvor bliver jeg jeg klogere fra gang til gang
Den letteste løsning vil være at starte forfra og bruge guiden herfra :
http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-11.10-ispconfig-3
du kan med fordel droppe punkt 13, 17, 19-21 og fremefter (bl.a squirrelmail og ipconfig-3) og selv installere webmin med denne guide: http://secretengineer.com/?p=788
fordelen er at løsningen er skræddersyet og du får derigennem en nydeligt opsat LAMP server med ekstra goddies - og kan du glemme alt om tasksel, for den er unødvendig.
wordpress installeres ved at lave en mappe i /var/www der hedder wordpress, kopiere filerne derover og følge installationsproceduren.
Herefter kan wordpress tilgås, med *ip-adresse*/wordpress
Brugere du opretter på systemet får automatisk tildelt en hjemmemappe, hvor deres mappe kan tilgås med *ip-adresse*/~*brugernavn* og disse mapper er der fuld FTP adgang til. Og de enkelte brugere er låst til deres respektive mapper.
Nogle gange er den bedste løsning at starte forfra. Jeg tror jeg lige nu er på den 5. serverinstallation i denne efterårsferie - og nøjjjj hvor bliver jeg jeg klogere fra gang til gang
Senest rettet af thj01 21. okt 2011, 13:56, rettet i alt 2 gange.
Kører LTS udgaverne.
Kører LTS udgaverne.