Opsæt ubuntu som router

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ubuntunaab

Opsæt ubuntu som router

Indlæg af ubuntunaab »

Hej, jeg har behov for at sætte ubuntu op, så den kan fungere som router. Den er koblet op med vpn, og får her så ip'en 10.0.0.10 fx. (subnet 255.255.255.0)

Den skal så route trafikken fra vpn videre til en anden maskine over lan. "router" maskinen har lan ip 192.168.10.40 fx - der skal forwardes til maskinen 192.168.10.42 ..

Nogen, der kan komme med et komplet sæt kommandoer til at få dette til at virke, jeg har kæmpet forgæves i mange timer :=)
michaeldk
IRC nickname: Michael Andersen

Re: Opsæt ubuntu som router

Indlæg af michaeldk »

Du skal vel bruge nogle nat tables for at klare dette, måske skal du bruge pakken squid?
ubuntunaab

Indlæg af ubuntunaab »

Ja er nat opsætning, burde kunne gøre det ved at sætte iptables op jævnfør
https://help.ubuntu.com/community/IptablesHowTo

kan dog ikke helt lige regne ud hvordan..

"Squid is a caching proxy server that can provide enhanced performance for HTTP,HTTPS and FTP"
øhh hvordan tænker du lige den skal hjælpe mig med at route ?
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

For nogle år siden havde vi en Linux baseret SME server kørende i et lille netværk.
Det var den gratis udgave vi brugte.

Den styrede netværk / FTP / hjemmeside / uddelte lokal IP /
Den krævede 2 netkort eller som vi havde et dobbelt Compaq netkort.
Jeg kan desværre ikke huske så meget om den, for nu kører vi med trådløs router og hjemmeside ude i byen.

http://www.google.dk/#q=sme+server
http://wiki.contribs.org/SME_Server:Download

Vi kørte med udgave 5.5
Rigtige mænd tager ikke backup.
michaeldk
IRC nickname: Michael Andersen

Indlæg af michaeldk »

ubuntunaab skrev:Ja er nat opsætning, burde kunne gøre det ved at sætte iptables op jævnfør

"Squid is a caching proxy server that can provide enhanced performance for HTTP,HTTPS and FTP"

Jeg mente bestemt der var mulighed for at bruge squid til at lave regler for dine tabeller, men beklager hvis jeg har misinformeret dig. Måske kan du bruge iproute2?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

michaeldk skrev:
ubuntunaab skrev:Ja er nat opsætning, burde kunne gøre det ved at sætte iptables op jævnfør

Jeg mente bestemt der var mulighed for at bruge squid til at lave regler for dine tabeller, men beklager hvis jeg har misinformeret dig. Måske kan du bruge iproute2?

@michaeldk

Du kan ikke bruge squid til routing, for squid virker på applikationslaget (HTTP protokollen), og routing foregår på IP laget.
Du bør lige genopfriske TCP/IP stakken og OSI modellen:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

ubuntunaab skrev:Hej, jeg har behov for at sætte ubuntu op, så den kan fungere som router. Den er koblet op med vpn, og får her så ip'en 10.0.0.10 fx. (subnet 255.255.255.0)

Den skal så route trafikken fra vpn videre til en anden maskine over lan. "router" maskinen har lan ip 192.168.10.40 fx - der skal forwardes til maskinen 192.168.10.42 ..

Nogen, der kan komme med et komplet sæt kommandoer til at få dette til at virke, jeg har kæmpet forgæves i mange timer :=)

Først skal du åbne din VPN tunnel for at lave et interface for VPN tunellen skal være tilgængeligt før du begynder at ændre i routing tabellen.
Dernæst skal du tænde for routing, der er en switch for både IPv4 og IPv6.

Du kan installere et router program, eller selv affyre nogle kommandoer til at lave static routes.

Er du interesseret kan du lave en PM til mig, så sender jeg dig en eller flere med de routing øvelser jeg i sin tid lavede i ITLAN faget på Ingeniørhøjskolen i Århus, der står både selve øvelsen og resultatet pindet ud og forklaret i detaljer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
ubuntunaab

Indlæg af ubuntunaab »

Det lyder fantastisk Lath :=)