Brugerflade

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Brugerflade

Indlæg af Kappa »

Jeg fulgte tråden "hvilken brugerflade" og jeg Googlede mig frem til både Gnome 2 og Gnome 3, og det forekom mig, at man kunne få en brugerflade ala Windows (hvad der kunne være det samme) eller man kunne få nogle andre farver på og et andet panel og lidt andre vinduer, der må da være andet, ellers er det jo bare farven der har en anden lyd, det var i hvert fald, det jeg fik ud af det jeg så og læste, men det kan selvfølgelig være, at mit engelsk ikke er godt nok.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Re: Brugerflade

Indlæg af ActionpackedPIVII »

Mh er ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet.

Men hvis du ikke kan lide filosofien bag windows brugerflade, så kan det være du skal tage en kigger på gnome 3 igen.

I gnome 3 er der ikke et "panel" hvor man håndtere de åbne programmer. Nej man kan faktisk slet ikke minimer et windue, man benytter derimod noget som hedder 'virtuelle skriveborde'. Så vil bestemt mene at gnome 3 adskiller sig mærkant fra windows brugerflade.

Det nye ubuntu med brugerfladen unity (som er standard i ubuntu 11.04 samt i den kommende 11.10) er også en del anerledes. Her har du et vertikalt "panel/genvejs-program-starter" og der findes ikke en egentligt "windows start knap" samt mange andre forskelle.

Egentligt mener de fleste skrivebordsmiljøer (brugerflader) ikke direkte om windows (kommer bestemt an på hvad man ligger i "at ligne windows"). Måske ligner KDE en smule mere windows pga. den som standard kommer med ét panel som indeholder "status ikoner", "en 'start lignende knap'" og en task-manager.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der er også lubuntu og xubunto og så er der også de mere eksotiske skrivebordsmiljør hvor der ikke engang er vinduer som man er vandtil.
Pas på med at installere gnome 3 på den nuværende udgave af ubuntu, du skal geninstallere for hvis ikke du vil bruge det bagefter, i 11.10 ( under en måned til) vil gnome 3 være i softwarecenteret.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Hvis jeg forstår dig ret, stinemet, så forstår jeg dig ikke :D

Gnome 3 er markant anderledes end 2. Helt grundlæggende er der ligesom i Unity lagt op til at du skal åbne programmer og finde mapper/filer uden at kigge i en menu på noget tidspunkt, og det er en ændring mange trofaste Gnome-brugere har haft svært ved at sluge fordi det er en helt anderledes måde at arbejde på. Derudover er de begge (Gnome 3 og Unity, den sidste mere end den første) designet med inspiration fra mobil- og tablet-interfaces hvilket f.eks. får Unity til at ville åbne alt i fuld skærm, skjule panelerne og femhæve programikoner.

Hvis det slet ikke var det du mente så kan du bare se bort fra mit indlæg :)
Kappa

Indlæg af Kappa »

Årsagen til, at jeg har udtrykt mig så dumt som jeg åbenbart har,at jeg her i dette forum fandt en faktaside hvor der var nogle billedeksempler af Gnome 2, og der synes jeg på billedeksemplerne, at det lignede en Win brugerflade, så googlede jeg Gnome 3, og der kunne jeg efter det jeg så og læste, ikke rigtig blive klog på hvad den kunne eller ikke kunne, deraf mit indlæg, men jeg må så sige jer tak, i havde begge to forstået mig rigtigt, og det blev jeg en del klogere af, og i hvert fald så meget, at jeg beholder min Unity flade, som jeg synes er praktisk og ganske pæn.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ville nok have hjulpet med links til de sider du refererer til. Du kan fra gnome 2 til at ligne XP uhyggelig meget.
Kappa

Indlæg af Kappa »

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det første er et gnome 2 tema, det burde kunne installeres på den nuværende ubuntu Hvis du køre klassisk skrivebord, i næste, det vil ikke virke med gnome 3 om også er den der vil være i næste udgave af ubuntu.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Ah, det der screenshot af Gnome 3 viser heller ikke nogle af de nye features, der ligner det rigtignok bare Gnome 2 med et lidt andet panel og et andet tema (end Ubuntus standard)
Kappa

Indlæg af Kappa »

Det vil sige, at jeg ikke kan bruge Gnome 3 i 11.04 med Unity.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja du må vendte til d. 13/10
Kappa

Indlæg af Kappa »

ok, det gør jeg så, men det ser nu lidt spændende ud.

Med venlig hilsen
Steen
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Vi ska vist ha lavet en hurtig lille "brug Gnome 3 i Ubuntu 11.10"-guide lige så snart den kommer ud.
Kappa

Indlæg af Kappa »

Det tror jeg er en rigtig god ide.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kappa er du også stinemet? Hvis ja kan du så ikke lige sende mig en PM fra den konto du ikke længere vil bruge så sammen smelter jeg dem lige.