Dat fil

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Dat fil

Indlæg af Kappa »

Jeg har modtaget er dat fil som vedhæftet, er der nogen der ved om jeg kan åbne den?
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Dat fil

Indlæg af zob »

Du er sikker på at det er noget du vil åbne?
Kender du afsenderen?

Ved du hvad de skulle indeholde? Selv på windows, hvor jeg tror formatet kommer fra, tror jeg ikke der er noget egentligt program til at åbne dat-filer.
http://dotwhat.net/dat/5273/
Kappa

Indlæg af Kappa »

Jeg kender afsenderen og det skulle være et billede, og jeg fundet ud af, at det er et nummer som Outlook Expres laver, så det kan godt være, at det er bedst, at holde fingrene fra.

Med venlig hilsen
Steen
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Det lyder spændende for vi hackere :)
Den lette løsning er at spørge afsenderen, hvad det er,
men den spændende løsning er at gemme den.
Så kan du evt omdøbe den til ----.txt og åbne den i en editor, og søge efter tekst strenge i filen,
eller omdøbe den til .bmp og åbne den i et grafik program, evt. i et video redigering program.
For nogle år siden i min Windows tid, fik jeg en virus, som banken advarede os om.
Jeg kunne ikke lade være med at gemme den og omdøbe den til .txt
Så ville Windows ikke eksekvere den, men jeg skulle lige se, hvad det var.
Nu er det endnu sjovere, for Ubuntu er ikke så sårbar over for virus.
Det har et super immunforsvar. :)
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har også prøvet at modtage sådan en .dat fil fra et advokat firma, det var muligt for mig via en hex editor at fjerne .dat indpakningen og på den måde komme til den pdf-fil som den indeholdte. Men det ville nok være letter for dig at få din ven til at sætte Outlook til ikke at pakke vedhæftede filer ind i et "smart" format og så sende filen igen.
Her er en guide til din ven:
http://office.microsoft.com/da-dk/outlook-help/modtagerne-far-en-vedhaeftet-fil-med-navnet-winmail-dat-HP001116487.aspx

Formatet skulle være relateret til de gamle MS Office formater, der findes nogle betalings programmer til at udpakke dem, men det må siges det ikke er rimeligt at skulle betale for at modtage mail fra folk der har købt Outlook.
Kappa

Indlæg af Kappa »

Jeg takker for hjælpen, det er jo rigtigt det med, at det var et forsøg på at kunne sende et billede, der var for stort til, at det kunne sendes med TDC`s mail, og så blev det forsøgt pakket med Outlook Expres, så nu bliver det forsøg droppet og jeg beder om, at få billeder overbragt på USBpen i stedet, men så fandt jeg da ud af hvad DAT fil er for en tingest.

Med venlig hilsen
Steen
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Kunne det hjælpe at reseize billedet eller fx komprimere det?

Men er det meget stort hjælper det nok ikke. TDC's grænse er, som jeg husker det 10MB i postkassen.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det har ikke noget med billed størrelsen at gøre, afsenderen skal bare sørge for at mailen ikke er sat til at være formateret som RTF men i stedet HTML eller Tekst.