Asci-tegn i Firefox

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Allan_DK
Geografisk sted: Solbjerg / Århus

Asci-tegn i Firefox

Indlæg af Allan_DK »

Jeg sidder og laver rapporter og beregninger på et onlineprogram via Firefox. Har tidligere under Windows lavet bl.a. kvadrat-, kubik- og gradtegn med asci - ALT+xxx, men det kan jeg tilsyneladende ikke umiddelbart under Ubuntu :(

En der ved hvor/hvad der skal trykkes på :?:
Mange hilsner
Allan
Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx

If You always do what You always have done - You always get what You always have got
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Asci-tegn i Firefox

Indlæg af AJenbo »

I Ubuntu kan disse tegn skrives direkte:
° er alt-gr+shift+0
² er alt-gr+shift+2
³ er alt-gr+shift+3

Du kan også bruge tegnoversigten til at vægle og indsætte special tegn. Her kan du også se hvilken kode du skal taste for at skrive det pågældende tegn. ° er designeret som U+00B0 hvilket vil sige du kan skrive det ved at taste ctrl+shift+ub0.

Grader, kvadrat og kubik tegnene ligger i øvrigt uden for ascii tegnsættet, så det er nok nærmere unicode numre du indtaster i Windows.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan i øvrigt også få adgang til flere karakteren ved at aktivere Composetast under Tastatur->Layout->Indstillinger...->Placering af Composetast.

Jeg kan f.eks. skrive ™ ved at trykke "pause" - t - m (ikke samtidig).
Allan_DK

Indlæg af Allan_DK »

Lækkert - tusind tak :D

Tegnoversigten m.v. er for langsom at bruge til mit temperament :) men er selvfølgelig udmærket for at se koderne. Mange veje fører til Rom, jeg kender dem bare ikke :P

Du har sandsynligvis ret m.h.t. asci/unicode, men jeg har alle dage gået ud fra et gammelt skema med alle tegn og koderne, og der lyder overskriften ASCI-tegn. Men hvad ved jeg om det :lol:
Mange hilsner
Allan

If You always do what You always have done - You always get what You always have got
Allan_DK

Indlæg af Allan_DK »

AJenbo skrev:Du kan i øvrigt også få adgang til flere karakteren ved at aktivere Composetast under Tastatur->Layout->Indstillinger...->Placering af Composetast.

Jeg kan f.eks. skrive ™ ved at trykke "pause" - t - m (ikke samtidig).

Det er også smart og skal lige undersøges nærmere - tak endnu en gang.
Mange hilsner
Allan

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Allan_DK skrev:Tegnoversigten m.v. er for langsom at bruge til mit temperament :) men er selvfølgelig udmærket for at se koderne. Mange veje fører til Rom, jeg kender dem bare ikke :P

Yep, har lige slået nogle compositkey komboer op og kan se man også kan skrive de 3 tegn med disse komboer:
composittast - o - o = °
composittast - ^ - 2 = ²
composittast - ^ - 3 = ³
(bemærk på dansk tastatur skrives ^ ved skift+2 tryk på tasten ved siden af å)

en fordel ved compositkey metoden er at du nemt kan skrive hele rækken ⁰¹²³⁴⁵⁶⁷⁸⁹.

Du kan læse en del af komboerne her:
https://help.ubuntu.com/community/GtkComposeTable

Det giver også mulighed for at skrive æøå hvis man er ved et tastatur uden tasterne.

Allan_DK skrev:Du har sandsynligvis ret m.h.t. asci/unicode, men jeg har alle dage gået ud fra et gammelt skema med alle tegn og koderne, og der lyder overskriften ASCI-tegn. Men hvad ved jeg om det :lol:

Tja bare det at den der har skrevet det har stavet ASCII med et "i" tyder jo på at det ikke er noget personen har haft særlig godt styr på :)