Jeg sidder og laver rapporter og beregninger på et onlineprogram via Firefox. Har tidligere under Windows lavet bl.a. kvadrat-, kubik- og gradtegn med asci - ALT+xxx, men det kan jeg tilsyneladende ikke umiddelbart under Ubuntu
En der ved hvor/hvad der skal trykkes på
Asci-tegn i Firefox
-
- Geografisk sted: Solbjerg / Århus
Asci-tegn i Firefox
Mange hilsner
Allan
Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx
If You always do what You always have done - You always get what You always have got
Allan
If You always do what You always have done - You always get what You always have got
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Asci-tegn i Firefox
I Ubuntu kan disse tegn skrives direkte:
° er alt-gr+shift+0
² er alt-gr+shift+2
³ er alt-gr+shift+3
Du kan også bruge tegnoversigten til at vægle og indsætte special tegn. Her kan du også se hvilken kode du skal taste for at skrive det pågældende tegn. ° er designeret som U+00B0 hvilket vil sige du kan skrive det ved at taste ctrl+shift+ub0.
Grader, kvadrat og kubik tegnene ligger i øvrigt uden for ascii tegnsættet, så det er nok nærmere unicode numre du indtaster i Windows.
° er alt-gr+shift+0
² er alt-gr+shift+2
³ er alt-gr+shift+3
Du kan også bruge tegnoversigten til at vægle og indsætte special tegn. Her kan du også se hvilken kode du skal taste for at skrive det pågældende tegn. ° er designeret som U+00B0 hvilket vil sige du kan skrive det ved at taste ctrl+shift+ub0.
Grader, kvadrat og kubik tegnene ligger i øvrigt uden for ascii tegnsættet, så det er nok nærmere unicode numre du indtaster i Windows.
-
- Admin
Du kan i øvrigt også få adgang til flere karakteren ved at aktivere Composetast under Tastatur->Layout->Indstillinger...->Placering af Composetast.
Jeg kan f.eks. skrive ™ ved at trykke "pause" - t - m (ikke samtidig).
-
Lækkert - tusind tak
Tegnoversigten m.v. er for langsom at bruge til mit temperament men er selvfølgelig udmærket for at se koderne. Mange veje fører til Rom, jeg kender dem bare ikke
Du har sandsynligvis ret m.h.t. asci/unicode, men jeg har alle dage gået ud fra et gammelt skema med alle tegn og koderne, og der lyder overskriften ASCI-tegn. Men hvad ved jeg om det
Tegnoversigten m.v. er for langsom at bruge til mit temperament men er selvfølgelig udmærket for at se koderne. Mange veje fører til Rom, jeg kender dem bare ikke
Du har sandsynligvis ret m.h.t. asci/unicode, men jeg har alle dage gået ud fra et gammelt skema med alle tegn og koderne, og der lyder overskriften ASCI-tegn. Men hvad ved jeg om det
Mange hilsner
Allan
Allan
-
AJenbo skrev:Du kan i øvrigt også få adgang til flere karakteren ved at aktivere Composetast under Tastatur->Layout->Indstillinger...->Placering af Composetast.
Det er også smart og skal lige undersøges nærmere - tak endnu en gang.
Mange hilsner
Allan
Allan
-
- Admin
Allan_DK skrev:Tegnoversigten m.v. er for langsom at bruge til mit temperament men er selvfølgelig udmærket for at se koderne. Mange veje fører til Rom, jeg kender dem bare ikke
Yep, har lige slået nogle compositkey komboer op og kan se man også kan skrive de 3 tegn med disse komboer:
composittast - o - o = °
composittast - ^ - 2 = ²
composittast - ^ - 3 = ³
(bemærk på dansk tastatur skrives ^ ved skift+2 tryk på tasten ved siden af å)
en fordel ved compositkey metoden er at du nemt kan skrive hele rækken ⁰¹²³⁴⁵⁶⁷⁸⁹.
Du kan læse en del af komboerne her:
https://help.ubuntu.com/community/GtkComposeTable
Det giver også mulighed for at skrive æøå hvis man er ved et tastatur uden tasterne.
Allan_DK skrev:Du har sandsynligvis ret m.h.t. asci/unicode, men jeg har alle dage gået ud fra et gammelt skema med alle tegn og koderne, og der lyder overskriften ASCI-tegn. Men hvad ved jeg om det
Tja bare det at den der har skrevet det har stavet ASCII med et "i" tyder jo på at det ikke er noget personen har haft særlig godt styr på