Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af T-Duck »

Som mange andre har jeg søgt alternativer til gnome 3, da vores elskede 2,6 er på vej til linux himmelen. Og jeg har haft bajlet godt til kde. Men da det var ustabilt, prøvet jeg både LXDE og Xfce. ja de minder godt om gnome 2,6, men af ligevel, så var der elementer der gjorde, jeg ikke kunne helt enes med dem. Men det var computeren der ikke var så glad, eller? ved det ikke da de kørte ustabilt på mon computer. Men har forleden prøvet jeg KDE igen, og fik den opdateret til den nye 4,7. Så har jeg ikke oplevet ustabilhed som med 4,6. Så for jer der har mod på at prøve KDE første gange eller genprøve det. Så har Kubuntu en ret uførlig guide: http://www.kubuntu.org/news/kde-4.7, der viser hvordan man opdatere den.
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af lath »

T-Duck skrev:Som mange andre har jeg søgt alternativer til gnome 3, da vores elskede 2,6 er på vej til linux himmelen. Og jeg har haft bajlet godt til kde. Men da det var ustabilt, prøvet jeg både LXDE og Xfce. ja de minder godt om gnome 2,6, men af ligevel, så var der elementer der gjorde, jeg ikke kunne helt enes med dem. Men det var computeren der ikke var så glad, eller? ved det ikke da de kørte ustabilt på mon computer. Men har forleden prøvet jeg KDE igen, og fik den opdateret til den nye 4,7. Så har jeg ikke oplevet ustabilhed som med 4,6. Så for jer der har mod på at prøve KDE første gange eller genprøve det. Så har Kubuntu en ret uførlig guide: http://www.kubuntu.org/news/kde-4.7, der viser hvordan man opdatere den.


Du skal lige vide at Canonical har meget få udviklere på Kubuntu i forhold til Ubuntu, så kvaliteten af Kubuntu er også derefter.
Hvis det skal være Linux, så er OpenSUSE Linux, hvor de nærmest passer og plejer KDE, en meget god KDE baseret Linux distro.

Har du ikke noget imod BSD systemer, som også kan køre 32-bit Linux programmer, så er et kig på PC-BSD måske noget.
PC-BSD 8.2 bruger kun KDE som desktop, men GNOME 2.x kan efter installeres med en 400+ MB pbi (push button installer pakke - en slags alt-i-en pakke som ikke har afhængigheder til andre pakker) .
Den nye PC-BSD 9.0 som forventes at udkomme i næste måned, supporter KDE, Gnome, LXDE, XFCE, Enlightenment, og et par stykker ekstra, og er det ikke nok er der 180+ ekstra desktops til rådighed via det der hedder Ports.

PCB-BSD websitet: http://www.pc-bsd.org/
PBI pakke download site: http://pbidir.com/
Intro tekst fra pbidir:
Welcome to the pbi Directory! Feel free to browse through our web site to download software for your PC-BSD operating system.
Some of the advantages of the pbi system is the ease of use, you can install applications in a few clicks, and best of all, dependency issues are now gone with the self-containing pbi system.
Learn more on the pbi technology on the official PC-BSD web site.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af T-Duck »

Men er opensuse lige så brugervenlig som ubuntu og kubuntu?
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af bimsebasse »

Du kan jo vente til klassisk Gnome bliver reelt forældet før du springer over til noget andet, f.eks. køre med 10.10 indtil det bliver fjollet eller et af de talrige Ubuntu-baserede distributioner uden Unity.

Jeg er selv lidt på udkig da jeg ikke kan vænne mig til hverken Gnome 3 eller Unity (Ocelot er udkommet i den første beta med Unity som default selvfølgelig og med simpel installation af Gnome Shell hvis andre har lyst til at lege med de nye miljøer). Unity er imo ligefrem blevet værre i 11.10 og indtil videre tror jeg jeg springer 11.10 over og finder en anden løsning.
T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af T-Duck »

bimsebasse skrev:Du kan jo vente til klassisk Gnome bliver reelt forældet før du springer over til noget andet, f.eks. køre med 10.10 indtil det bliver fjollet eller et af de talrige Ubuntu-baserede distributioner uden Unity.

Jeg er selv lidt på udkig da jeg ikke kan vænne mig til hverken Gnome 3 eller Unity (Ocelot er udkommet i den første beta med Unity som default selvfølgelig og med simpel installation af Gnome Shell hvis andre har lyst til at lege med de nye miljøer). Unity er imo ligefrem blevet værre i 11.10 og indtil videre tror jeg jeg springer 11.10 over og finder en anden løsning.

Det er så også den grund jeg gik over til KDE, og efter updaten til 4,7 så bliver jeg hængene. For det spiller bare synes jeg
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af lath »

T-Duck skrev:Men er opensuse lige så brugervenlig som ubuntu og kubuntu?


OpenSUSE er en desktop baseret på KDE, og sammenlignet med KUbuntu er OpenSUSE klart bedre.
Meget positivt har OpenSUSE for nyligt fået en algoritme, der gør RPM pakkesystemet markant bedre til at fikse afhængigheder.

Jeg er gået over til PC-BSD nu*, på grund af PC-BSD pbi pakker. (<- bedre pakkesystem end nogen Linux distro kan levere)
PBI pakkesystemet bliver iøvrigt markant bedre i 9.0, hvor en opdatering af pakke der ændrer f.eks. en fil kun vil forsage at ændringen hentes i stedet for en ny version af pakken.
Ændringspakken kaldes en pbp (push button installer patch), og en sådan patch udgør i gennemsnit kun en downloadstørrelse på 5% af en pbi pakke i en ny version.

Oven i det har jeg snakket med en admin på PC-BSD om indførsel af et transparent system for pbi/pbp pakker, der nogenlunde fungerer på samme måde som cache i mikroprocessorer.
Resultat af det er at der skal downloades endnu mindre end i dag, når man henter pbi pakker.
Den admin synes at min idé var ret god.

/Lars

*: Jeg blev for små 2-3 uger siden ret uenig med Jeff fra Bodhi Linux. Det handlede om at han ikke ville lave udvikler-pakker, hvilket gør det meget besværligt at være udvikler på Bodhi Linux. Resultatet er at jeg endte med at skrive "I am out of here".
Overnævnte kommer ikke til at ske på PC-BSD, de er ret prof ud i softwareudvikling - der er tjekket.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:Jeg har dog valgt PC-BSD nu*, på grund af PC-BSD pbi pakker. PBI pakkesystemet bliver iøvrigt markant bedre i 9.0, hvor en opdatering af pakke der ændrer f.kes. en fil kun vil forsage at ændringen hentes istedet for en ny version af pakken.
Ændringspakken kaldes en pbp (push button installer patch), og en sådan patch udgør i gennemsnit kun en downloadstørrelse på 5% af en pbi pakke i en ny version.

Svarer det lidt til at der bliver kørt en diff? Fx hvis et program med en *.bin og en *.cfg skal opdateres, men der kun er ændringer i *.cfg'en, så er det kun *.cfg'en der bliver hentet?

-

Jeg har også gået og spekuleret lidt på det her med Unity og Gnome 3, og sandt at sige har jeg bestemt mig for at jeg ikke kan undvære et almindeligt skrivebord. Jeg har ellers Unity på den bærbare, og når du kan skal skrive at par filer og surfe lidt på nettet, så er det fint. Men til daglig skal det være simpelt, intuitivt (i forhold til det man er vant til) og stabilt.

Til daglig bruger jeg Debian og jeg håber lidt at udviklerne løser problemet, for med tanke på hvor konservative Debian kan være, så er der nok mange der ikke vil over på Gnome 3. Hvis folkene bag Gnome 3 holder kursen kunne man måske se en fork, og ellers blive KDE, LXDE og XFCE snart populære :) Men vi må jo bare se.
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af bimsebasse »

^^ håber lidt det samme med Linux Mint, deres seneste version ligner Windows XP (!) og man får klart det indtryk at det er et OS for fans af det klassiske desktopmiljø - synes dog jeg læste de hopper på Gnome 3 alligevel som standard.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:
lath skrev:Jeg har dog valgt PC-BSD nu*, på grund af PC-BSD pbi pakker. PBI pakkesystemet bliver iøvrigt markant bedre i 9.0, hvor en opdatering af pakke der ændrer f.kes. en fil kun vil forsage at ændringen hentes istedet for en ny version af pakken.
Ændringspakken kaldes en pbp (push button installer patch), og en sådan patch udgør i gennemsnit kun en downloadstørrelse på 5% af en pbi pakke i en ny version.

Svarer det lidt til at der bliver kørt en diff? Fx hvis et program med en *.bin og en *.cfg skal opdateres, men der kun er ændringer i *.cfg'en, så er det kun *.cfg'en der bliver hentet?

pdp pakker indeholder hele filer der er ændret, og det er kun dem der er ændret der hentes, som en samlet pakke (en pdp opdateringspakke).
Ændringer opdages ved ændringer af message diegest checksummer på en fil fra en version til den næste version af samme pakke.
Alle pakker (pbi, og pbp) er iøvrigt signeret (public-key RSA kryptografi), hvilket en simpel diff ikke er.

TitanusEramius skrev:Jeg har også gået og spekuleret lidt på det her med Unity og Gnome 3, og sandt at sige har jeg bestemt mig for at jeg ikke kan undvære et almindeligt skrivebord. Jeg har ellers Unity på den bærbare, og når du kan skal skrive at par filer og surfe lidt på nettet, så er det fint. Men til daglig skal det være simpelt, intuitivt (i forhold til det man er vant til) og stabilt.

Du er ikke den eneste der er skiftet på grund af af det her desktop roderi.
Faktisk er der en gut (Scott James Remnant), der har været med som udvikler ved Canonical fra før det hele startede med Ubuntu indtil midt i januar 2011 lavet et blogindlæg om at Ubuntu bliver dårligere og dårligere, og jeg giver ham ret i hvorfor det bliver dårligere. Hans løsningsforslag ser også fint ud, men som nogle påpeger skal det nok være anderledes for server udgaverne, hvilket ikke bør være et stort problem.
Prøv at læse det: http://netsplit.com/2011/09/08/new-ubuntu-release-process/
TitanusEramius skrev:Til daglig bruger jeg Debian og jeg håber lidt at udviklerne løser problemet, for med tanke på hvor konservative Debian kan være, så er der nok mange der ikke vil over på Gnome 3. Hvis folkene bag Gnome 3 holder kursen kunne man måske se en fork, og ellers blive KDE, LXDE og XFCE snart populære :) Men vi må jo bare se.

På Ubuntu 10.10* synes jeg at GNOME 2 er begyndt at udvise en større grad af ustabilitet. Som jeg har nævnt i en anden tråd, så mener jeg at GNOME 2 serien er droppet af GNOME udviklerne.

/Lars

*: Jeg bruger pt Ubuntu 10.10
Jeg er ikke skiftet helt endnu, fordi jeg bruger en gammel harddisk, der kan crashe hvornår som helst på maskinen der har PC-BSD 8.2 installeret, og så venter jeg også på PC-BSD 9.0, der forventes at blive udgivet om en måned.
Jeg overvejer også at købe 4 GB ekstra RAM, så jeg kan bruge ZFS filsystemet, der idag ikke virker med mindre end 4 GB RAM (RAM behov går opad med større diske)! Maskinen vil efter en udvidelse have adgang til 8 GB RAM, så det skal være 64-bit udgaven jeg installerer.

Jeg synes det er på tide at udnytte noget af det arbejdsmaskine hardware jeg har. Strømforsyningen i den maskine er faktisk til servere, og har beskyttet maskinen mod transienter fra et lynnedslag en 100-200 meter væk - routeren og en anden computer jeg havde døde af transienterne, denne her nøjedes med at genstarte.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af AJenbo »

11.04 har en opdateret udgave af gnome 2 ifht.10.10. Har i kigget på Gnome DE?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af NickyThomassen »

AJenbo skrev:11.04 har en opdateret udgave af gnome 2 ifht.10.10. Har i kigget på Gnome DE?

Gnome DE?
Jeg prøvede at søge, men kunne ikke rigtig finde noget. Du har vel ikke et link?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mine oplevelser med de forskellige skrivebords miljer

Indlæg af AJenbo »

Det kan være det bare er mig der husker navnet forkert men det er den der også er kendt som gnome-session-fallback