Bootloader

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
susaaen

Bootloader

Indlæg af susaaen »

Jeg har installeret en Ubuntu 11.04, 64 bit på en ledig partition på min windowsmaskine. Ubuntu kører og Windows kører, men selv om jeg sætter Win7 som default system i starthåndteringen, udpeges Ubuntu i opstarten og starter efter de 5 sekunder jeg har sat. Windows kan kun startes manuelt fra bootloaderen.
Hvordan angriber jeg dette. Tiden er endnu ikke moden til at lade Linux være mit foretrukne system.
bimsebasse

Re: Bootloader

Indlæg af bimsebasse »

Vil du ikke slet ikke se Grub og bare stryge direkte til Windows ved opstart?

Jeg vil (igen) slå på tromme for grub customizer frem for at redigere grub-filen direkte hvis du ikke er vant til det.

Billede

Vælg Windows som default OS (vælg "by name", ikke "by position" som jeg har gjort ). derefter kan du selv med flueben vælge om du vil se menuen og om der skal være timeout og hvor længe.

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update && sudo apt-get install grub-customizer
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

bimsebasse skrev:Jeg vil (igen) slå på tromme for grub customizer frem for at redigere grub-filen direkte hvis du ikke er vant til det.

Og jeg for startupmanager, da det allerede er i softwarearkivet og kan installeres fra Softwarecenteret, Synaptic eller hvad man nu måtte foretrække :)

Hilsen Nicky
susaaen

Indlæg af susaaen »

Jeg har installeret startupmanageren, og væølger Win7 som default system. På trods heraf insisterer bootloaderen på at starte Ubuntu. Jeg får kun gang i Windows ved at udpege den manuelt i opstarten.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

susaaen skrev:Jeg har installeret startupmanageren, og væølger Win7 som default system. På trods heraf insisterer bootloaderen på at starte Ubuntu. Jeg får kun gang i Windows ved at udpege den manuelt i opstarten.

Det lyder på mig til at du har mere end én installation af grub2 på din computer.

Har du mere end 1 harddisk i din computer? Hvis ja kan du prøve at bede din bios om at starte op på den anden, i stedet for den der bliver startet op på nu.

Kan du ikke også ikke lige åbne en terminal og skrive

Kode: Vælg alt

sudo fdisk -l

og så poste resultet her?

Hilsen Nicky
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

TitanusEramius skrev:
bimsebasse skrev:Jeg vil (igen) slå på tromme for grub customizer frem for at redigere grub-filen direkte hvis du ikke er vant til det.

Og jeg for startupmanager, da det allerede er i softwarearkivet og kan installeres fra Softwarecenteret, Synaptic eller hvad man nu måtte foretrække :)

Hilsen Nicky

Man kan ikke med Startup-manager sætte kernel parameters, ændre baggrund eller sætte mere avancerede grub-indstillinger. Hvis man alligevel skal installere et grub-redigeringsprogram kan man lige så godt installere det der, på grafisk niveau, kan alt det man kan komme ud for at skulle pille ved i stedet for et program der kan en fjerdedel af de ting du kan komme ud for at skulle indstille i grub. Derudover, hvis du læser anmeldelserne i software-centret, så er der mange 11.04-brugere programmet slet ikke virker for. 3.5 stjerner er også et lavt snit. Grub-customizer blev skrevet fordi der fandtes to halvgode grub-redigeringsprogrammer (Startupmanager og bootmanager) men ikke 1 godt.
susaaen

Indlæg af susaaen »

Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af hvordan jeg grabber skærmen
susaaen

Indlæg af susaaen »

Her er indholdet af terminalvinduet.

[sudo] password for christian:
fdisk: ugyldigt flag -- 1

Brug:
fdisk [tilvalg] <disk> ændr partitionstabel
fdisk [tilvalg] -l <disk> vis partitionstabeller
fdisk -s <partition> angiv partitionsstørrelser i blokke

Tilvalg:
-b <størrelse> sektorstørrelse (512, 1024, 2048 eller 4096)
-c slå DOS-kompatibel tilstand fra
-h vis hjælpeteksten
-u <størrelse> angiv størrelser i sektorer i steden for cylindere
-v vis version
-C <antal> angiv antallet af cylindere
-H <antal> angiv antallet af hoveder
-S <antal> angiv antallet af sektorer per spor
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det skal være et l og ikke et 1-tal, kopier eventuelt kommandoen så er du sikker på at du skriver det samme.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Hej susaaen
Kan du ikke prøve og skrive kommandoen igen, og så erstatte tallet "1" med et lille "L"? Alternativt kan du også kopiere kommandoen ind fra indlægget, også trykke "CTR+SHIFT+C" for at sætte det ind i terminalen. Eller højreklikke i terminalen med musen og vælge indsæt.

bimsebasse skrev:Man kan ikke med Startup-manager sætte kernel parameters, ændre baggrund eller sætte mere avancerede grub-indstillinger. Hvis man alligevel skal installere et grub-redigeringsprogram kan man lige så godt installere det der, på grafisk niveau ...

Omkring programmer til at håndtere grub er jeg både enig og uenig. Enig i det omfang at du selvfølgelig har ret i at man skal vælge det bedste program til formålet (jeg vidste ikke at startupmanager var røget så langt ned på listen). På den anden side, hvis du har brug for at give parametre til din kernel, så vil mange alligevel være på den, gui eller ingen gui. startupmanager kan fint vælge OS og timeout, så det ekstra arbejde med en ppa virker overflødigt.

Men selvfølelig, jeg tester da grub customizer når du anbefaler det :)

Hilsen Nicky
susaaen

Indlæg af susaaen »

Den er kopieret
susaaen

Indlæg af susaaen »

Ok, min fejl. Jeg prøver igen
susaaen

Indlæg af susaaen »

Så ser det sådan ud.

Sektorstørrelse (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte
I/O-størrelse (minimum/optimal): 512 byte / 512 byte
Diskidentifikation: 0x6a9ab31e

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/sda1 * 1 19123 153597948 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 19123 60802 334785536 7 HPFS/NTFS

Disk /dev/sdb: 500.1 Gb, 500107862016 byte
255 hoveder, 63 sektorer/spor, 60801 cylindre
Enheder = cylindre af 16065 * 512 = 8225280 byte
Sektorstørrelse (logisk/fysisk): 512 byte / 512 byte
I/O-størrelse (minimum/optimal): 512 byte / 512 byte
Diskidentifikation: 0x92b4fbb0

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/sdb1 1 2432 19530752 83 Linux
/dev/sdb2 12749 60802 385984512 7 HPFS/NTFS
/dev/sdb3 2432 12749 82868225 5 Udvidet
/dev/sdb5 2432 12158 78124032 83 Linux
/dev/sdb6 12158 12749 4743168 82 Linux swap / Solaris

Partitionstabellens indgange er ikke i disk-rækkefølge
christian@christian-Linux1:~$
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Du har to harddiske i din maskine, 1 formateret med ntfs (Windows), og 1 med ext (Linux).

Det er ihvertfald muligt at du har grub installeret på begge harddiske, så hvis din computer starter op fra den ene, så hjælper det ikke meget at det er den anden du laver ændringer på :)

Prøv og genstart og gå ind i din bios (det svinger fra bios til bios hvordan, men ofte trykker man "F1" eller "delete" lige efter der er kommet strøm på) og find det sted hvor du vælger hvilken harddisk der skal startes fra. Det står sikkert under "Boot". Der vælger du den anden harddisk, gemmer ændringerne, genstarter og ser om det har virket.

Hilsen Nicky
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Efter at have rodet lidt rundt med det, må jeg give dig ret i at det er et bedre program end startupmanager. Så må vi bare håbe at det kommer ind i softwarearkivet, så man slipper for at skulle rode med ppa'er.

Hilsen Nicky