Ny computer = ny Ubuntu installation
-
Ny computer = ny Ubuntu installation
Hej med jer
Jeg har kørt med Ubuntu 11.04 på min netbook og nu har jeg så været heldig og få en ny computer, min storbrors ældre bærbar som jeg bruger til skolebrug.. Jeg havde sat netbooken til Gnome Klassisk fordi jeg havde læst mig frem til at så ville det køre meget bedre på en netbook end hvis Unity var på, men nu efter jeg har fået den ny, så burde den helst kunne trække Ubuntu 11.04 fuldt ud, men nej, det er som om at Unity nogle gange lagger eller hakker, Alt det andet har jeg sådan nogenlunde fundet ud af, men hvordan kan jeg deaktivere min touchpad ? fordi normalt køre jeg med ekstern mus og på netbook'en var det nemt bare og trykke "FN + F4" eller noget i den dur, men det kan jeg bare ikke her fordi at for at slå touchpadden fra skal man "slå" på den i venstre øverste hjørne..
Hvad kan jeg gøre for at få det til at køre rigtig lækkert ??
det er en AMD maskine
AMD/ATI grafikkort
4GB Ram
Hilsen
Anders
Jeg har kørt med Ubuntu 11.04 på min netbook og nu har jeg så været heldig og få en ny computer, min storbrors ældre bærbar som jeg bruger til skolebrug.. Jeg havde sat netbooken til Gnome Klassisk fordi jeg havde læst mig frem til at så ville det køre meget bedre på en netbook end hvis Unity var på, men nu efter jeg har fået den ny, så burde den helst kunne trække Ubuntu 11.04 fuldt ud, men nej, det er som om at Unity nogle gange lagger eller hakker, Alt det andet har jeg sådan nogenlunde fundet ud af, men hvordan kan jeg deaktivere min touchpad ? fordi normalt køre jeg med ekstern mus og på netbook'en var det nemt bare og trykke "FN + F4" eller noget i den dur, men det kan jeg bare ikke her fordi at for at slå touchpadden fra skal man "slå" på den i venstre øverste hjørne..
Hvad kan jeg gøre for at få det til at køre rigtig lækkert ??
det er en AMD maskine
AMD/ATI grafikkort
4GB Ram
Hilsen
Anders
-
Re: Ny computer = ny Ubuntu installation
Har også lige lagt mærke til at når man laver
Windows tast + W eller Windows tast + S lagger/hakker det også
Windows tast + W eller Windows tast + S lagger/hakker det også
-
Det er ikke alle touchpadfunktioner til alle modeller der virker out of the box i Ubuntu. Det eneste du kan gøre er at prøve en google søgning på touchpad-fabrikant, laptop-fabrikant og -navn og se om problemet er blevet løst af andre - eksempel:
Dit bøvl med Unity kan muligvis skyldes dit grafikkort eller den driver Ubuntu bruger til den. Med mindre ajenbo eller andre Ubuntu-eksperter herinde har en genial sikker løsning, så må du igen enten google troubleshoote eller prøve at opdatere til de nyeste grafikdrivere ved hjælp af Xorg edgers ppa'en.
Unity er designet til at fungere optimalt med netbooks - lidt et selvmål hvis det modsatte er tilfældet
Kode: Vælg alt
elantech asus ul50vt ubuntu 11.04 touchpad toggle off
Dit bøvl med Unity kan muligvis skyldes dit grafikkort eller den driver Ubuntu bruger til den. Med mindre ajenbo eller andre Ubuntu-eksperter herinde har en genial sikker løsning, så må du igen enten google troubleshoote eller prøve at opdatere til de nyeste grafikdrivere ved hjælp af Xorg edgers ppa'en.
Jeg havde sat netbooken til Gnome Klassisk fordi jeg havde læst mig frem til at så ville det køre meget bedre på en netbook end hvis Unity var på
Unity er designet til at fungere optimalt med netbooks - lidt et selvmål hvis det modsatte er tilfældet
-
bimsebasse skrev:Det er ikke alle touchpadfunktioner til alle modeller der virker out of the box i Ubuntu. Det eneste du kan gøre er at prøve en google søgning på touchpad-fabrikant, laptop-fabrikant og -navn og se om problemet er blevet løst af andre - eksempel:Kode: Vælg alt
elantech asus ul50vt ubuntu 11.04 touchpad toggle off
Dit bøvl med Unity kan muligvis skyldes dit grafikkort eller den driver Ubuntu bruger til den. Med mindre ajenbo eller andre Ubuntu-eksperter herinde har en genial sikker løsning, så må du igen enten google troubleshoote eller prøve at opdatere til de nyeste grafikdrivere ved hjælp af Xorg edgers ppa'en.Jeg havde sat netbooken til Gnome Klassisk fordi jeg havde læst mig frem til at så ville det køre meget bedre på en netbook end hvis Unity var på
Altså jeg gjorde bare som der stod, fordi der var mange som var enige xD
Nå men jeg syntes bare jeg har prøvet og finde driver til den, jeg har opdateret grafikkortet til den nyeste via Yderligere drivere som er i Ubuntu hvis det er den du mener, ellers må du meget gerne give en forklaring på hvad du mener med det andet
-
Nej, "yderligere drivere" er noget andet. Xorg Edgers er en softwarekilde der indeholder de nyeste grafikdrivere (hvor Ubuntu i reglen er et eller to skridt bagefter).
Jeg ville dog lige vente og kun bruge det som plan b hvis du ikke finder andre løsninger.
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Jeg ville dog lige vente og kun bruge det som plan b hvis du ikke finder andre løsninger.
-
Hvorfor vente ? Desuden kan du forklare mig hvorfor Firefox giver mig den velkendte røde underskrift når jeg skriver dansk men ikke engelsk ?
-
Okay Firefox virker nu, en lidt længere google søgning så var den i hus
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg kan se du muligvis har et Radeon grafikkort. Jeg vil bare tilføje at jeg på min fars computer erfarede at den kørte bedre med open-source driverne end med de drivere der kunne installeret fra "yderligere drivere" ("andre drivere" ville nok have været en mere mundret navn, nuvel...).
Du kan prøve open-source driverne blot ved at fjerne den aktiverede driver fra "yderligere drivere" (så skulle den automatisk bruge open-source driveren). Du kan altid installere den igen hvis du ikke bryder dig om resultatet.
Du kan vise outputtet af denne kommando her hvis du gerne vil give os mulighed for at vurdere din hardware:
Firefox svar: fordi du ikke har installeret den danske ordbog (eller valgt den). Så tror den du staver hele molevitten forkert. Det er uanset styresystem.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/language-tools/
Du kan prøve open-source driverne blot ved at fjerne den aktiverede driver fra "yderligere drivere" (så skulle den automatisk bruge open-source driveren). Du kan altid installere den igen hvis du ikke bryder dig om resultatet.
Du kan vise outputtet af denne kommando her hvis du gerne vil give os mulighed for at vurdere din hardware:
lshw -C display && lspci
Firefox svar: fordi du ikke har installeret den danske ordbog (eller valgt den). Så tror den du staver hele molevitten forkert. Det er uanset styresystem.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/language-tools/
-
Her resultatet for den der lshw -c display && lspci
description: VGA compatible controller
product: M880G [Mobility Radeon HD 4200]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=fglrx_pci latency=0
resources: irq:18 memory:d0000000-dfffffff ioport:4000(size=256) memory:f0400000-f040ffff memory:f0300000-f03fffff
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS880 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780/RS880 PCI to PCI bridge (int gfx)
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)
00:05.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 1)
00:06.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 2)
00:11.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 SATA Controller [AHCI mode]
00:12.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:12.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 41)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 LPC host controller (rev 40)
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge (rev 40)
00:14.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI2 Controller
00:16.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:16.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor HyperTransport Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Link Control
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M880G [Mobility Radeon HD 4200]
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Manhattan [Mobility Radeon HD 5000 Series] (rev ff)
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc Manhattan HDMI Audio [Mobility Radeon HD 5000 Series] (rev ff)
03:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)
Prøver lige at bruge Open Source driveren
Ja det er nemlig rigtigt det er en Radeon
description: VGA compatible controller
product: M880G [Mobility Radeon HD 4200]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=fglrx_pci latency=0
resources: irq:18 memory:d0000000-dfffffff ioport:4000(size=256) memory:f0400000-f040ffff memory:f0300000-f03fffff
WARNING: output may be incomplete or inaccurate, you should run this program as super-user.
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS880 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780/RS880 PCI to PCI bridge (int gfx)
00:02.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (ext gfx port 0)
00:05.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 1)
00:06.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] RS780 PCI to PCI bridge (PCIE port 2)
00:11.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 SATA Controller [AHCI mode]
00:12.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:12.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 41)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA) (rev 40)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 LPC host controller (rev 40)
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge (rev 40)
00:14.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI2 Controller
00:16.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB OHCI0 Controller
00:16.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB7x0/SB8x0/SB9x0 USB EHCI Controller
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor HyperTransport Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Miscellaneous Control
00:18.4 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] Family 10h Processor Link Control
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M880G [Mobility Radeon HD 4200]
02:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Manhattan [Mobility Radeon HD 5000 Series] (rev ff)
02:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc Manhattan HDMI Audio [Mobility Radeon HD 5000 Series] (rev ff)
03:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)
04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)
Prøver lige at bruge Open Source driveren
Ja det er nemlig rigtigt det er en Radeon
-
andersbrohus skrev:Hvorfor vente ?
Det er ikke helt risikofrit. De drivere der kommer med Ubuntu og bliver opdateret via Ubuntus kilde er testede for stabilitet, det er de nyeste drivere ikke (har dog ikke selv været ude for at der er gået noget galt ved det)
-
Okay, sådan som det ser ud nu køre det faktisk en del bedre med Open Source driveren
-
- Redaktør
Ja. Jeg var også overrasket da jeg peppede min fars computer op med open-source driveren for et par uger siden.
-
Det køre faktisk meget godt lige nu
Har du så løsningen med en Multitouch trackpad også ?
Har du så løsningen med en Multitouch trackpad også ?
-
- Redaktør
Jeg tror vi må gøre som bimsebasse foreslår, da løsningen på det sikkert er specifik for den enkelte laptop. Så vi skal have googlet din laptop (med navn).
Jeg har en thinkpad T60. Her er det bare kombinationen af en Fn+F'et eller andet'. Er markeret på tasten. Det vil sige det virker som i windows.
Har du kikket i systemindstillinger->mus om du har nogle muligheder?
Jeg har en thinkpad T60. Her er det bare kombinationen af en Fn+F'et eller andet'. Er markeret på tasten. Det vil sige det virker som i windows.
Har du kikket i systemindstillinger->mus om du har nogle muligheder?
-
Det er en HP Pavilion Dv6, men hvilken model ved jeg ikke, fordi det kan jeg ikke se under bunden