Hej alle.
Jeg har et problem med ubuntu 11.04.
det er en netbook hvor harddisken har været formateret.
hvordan opretter man en ntfs partition til windows.
(Ikke min pc. Jeg laver den kun ;D)
Ubuntu til Windows
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: Ubuntu til Windows
Hej
og velkommen her.
Du kan boote fra din Live CD, eller hvis der ikke er et Cd drev, så fra en Live USB stick, og bruge bruge gparted.
Når du så har lavet en ekstra partition, så kan du formattere den nye partition i NTFS med diskitility programmet.
Det er godt beskrevet i Arvads guide her
God fornøjelse.
Henning
og velkommen her.
Du kan boote fra din Live CD, eller hvis der ikke er et Cd drev, så fra en Live USB stick, og bruge bruge gparted.
Når du så har lavet en ekstra partition, så kan du formattere den nye partition i NTFS med diskitility programmet.
Det er godt beskrevet i Arvads guide her
God fornøjelse.
Henning
-
- IRC nickname: christian94
hvad mener du helt præcist med live
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Et live system er et system der ikke er installeret på dem computer hvorpå det kører.
Altså det er et system du afvikler fra CD eller en USB flash disk.
En LiveCD er en almindelig Ubuntu CD - bare husk at vælge "Start uden at ændre noget", eller hvad det lige er der står (Jeg kan ikke helt huske det).
/Lars
Altså det er et system du afvikler fra CD eller en USB flash disk.
En LiveCD er en almindelig Ubuntu CD - bare husk at vælge "Start uden at ændre noget", eller hvad det lige er der står (Jeg kan ikke helt huske det).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Hej Christian
Jeg har lige rykket dit spørgsmål til opsætning, da det jo ikke er en guide du er ved at skrive
Hilsen Nicky
Jeg har lige rykket dit spørgsmål til opsætning, da det jo ikke er en guide du er ved at skrive
Hilsen Nicky
-
- IRC nickname: christian94
Ok tak
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du installere Windows efter Ubuntu vil Windows fjerne mulighed for at starte i Ubuntu, du kan dog installere opstartsindlæseren igen ved at følge denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
For at ændre ved disk partitonerne skal du starte op fra en live-cd/usb så disken ikke er i brug. Her kan du så bruge Gparted til at skrumpe Ubuntu installationen så der er plads til at installere Windows, vær opmærksom på at den plads du laver må ikke være en del af en udvidet partition. Jeg vil forslå at du opretter NTFS parttionen fra selve windows installationen.
Normalt er der lettest at installere windows først og så Ubuntu bagefter da Ubuntu selv kan finde ud af at sætte boot op til begge systemer og skrumpe windows installationen.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
For at ændre ved disk partitonerne skal du starte op fra en live-cd/usb så disken ikke er i brug. Her kan du så bruge Gparted til at skrumpe Ubuntu installationen så der er plads til at installere Windows, vær opmærksom på at den plads du laver må ikke være en del af en udvidet partition. Jeg vil forslå at du opretter NTFS parttionen fra selve windows installationen.
Normalt er der lettest at installere windows først og så Ubuntu bagefter da Ubuntu selv kan finde ud af at sætte boot op til begge systemer og skrumpe windows installationen.