scid (skak)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
finnj

scid (skak)

Indlæg af finnj »

På min Win7-PC har jeg hentet et gratis skakprogram, som kan spille med høj styrke (rating omkring 2600). Det virker fint.

Nu har jeg prøvet at hente programmet til min Ubuntu-PC og får så indlagt en "hulens" masse mapper og filer, som jeg har anbragt i "Hentede filer", og som i øvrigt ikke siger mig noget. Et sted er der en hjælpefil, men den bliver jeg bestemt ikke klogere af.

Programmet kan downloades fra http://scid.sourceforge.net - og skulle kunne bruges også i linuxbaserede styresystemer.

Kan nogen forklare mig, hvordan jeg får konverteret SCID til spilbar skak?

finnj
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: scid (skak)

Indlæg af NickyThomassen »

Det lyder til at du har hentet en kildefil ned, og pakket den ud. Den slags skal kompileres og installeres, en proces der er lige så smart og smidig som den er svær at bruge. Programmet ligger i Ubuntus softwarearkiv, har du prøvet at installere derfra?

Du kan både gøre det ved at søge efter "scid" i Softwarecenter eller Synaptic, eller med

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install scid

i terminalen.

Har du flere spørgsmål, eller er der noget der ikke virker ordentligt, må du endelig spørge ind :)

Hilsen Nicky
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Prøvede lige at installere det fra softwarearkivet, og det virker fint her. Du er nødt til at acceptere nogle ekstra programmer for at få det installeret, så her fylder det cirka 225mb.

Men på min Ubuntu 10.04 kommer der ingen genvej i menuen. Du kan så starte programmet ved at åbne en terminal fra "Programmer>Tilbehør" og skrive

Kode: Vælg alt

scid

efterfulgt af enter. Terminalen må ikke lukkes mens programmet kører, for så tager den programmet med ned :) Skulle der blive skrevet noget i terminalen imens du har det åbent kan du sikkert se bort fra det (det er oplysninger om fejl osv, men ofte er det uden praktisk betydning for os brugere)

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan lave en genvej med programmet Hovedmenu. Her er også liget et direkte link til at installere programmet: scid.
finnj

Indlæg af finnj »

Jeg har fulgt TitanusEramius' forslag til installation, og SCID kører nu fortrinligt.
MEN! jeg ville gerne kunne lave en genvej til spillet i stedet for at gå over TERMINAL. Jenbo skriver, at en genvej kan laves i programmet HOVEDMENU, men hvordan??
Husk jeg er fuldstændig, hel, total nybegynder inden for Ubuntu.
Jeg prøver selv at rode lidt med problemet, men ved ikke om det lykkes.
I øvrigt: mange tak for hjælpen til jer begge.
Finn
finnj

Indlæg af finnj »

Hej igen.
Nyt fra Finn.
Det gik jo af sig selv med opsætningen af en genvej i HOVEDMENU.
Jeg beklager, hvis jeg har givet jer lidt unødigt arbejde.
Problemet er nu løst.
Finn
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Vælg kategorien spil, tryk Nyt punkt, indsæt kommandoen, skriv et navn, skift eventuelt til et andet logo ved at trykke det logoet af et springbræt (du kan frit vælg mellem alle billeder på maskinen).
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

finnj skrev:Det gik jo af sig selv med opsætningen af en genvej i HOVEDMENU.
Jeg beklager, hvis jeg har givet jer lidt unødigt arbejde.
Problemet er nu løst.

Det går nok :) Det er altid et forsøg værd at se om man selv kan finde ud af det eller søge efter løsningen i manualen eller på nettet.
Hvis problemet er løst kan du bare trykke på [V ] knappen ud for det emne der førte til løsningen.